اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه اواخر مرداد ماه، معاون اول رئیس جمهور دستور ساخت مجدد سد «سیمینه رود» بوکان را که از ۶ سال پیش متوقف شده بود، صادر کرد، اما امروز مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هیچ سد جدیدی در حوضه دریاچه ارومیه احداث نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، چهار سد اجرایی متوقف‌شده در آذربایجان غربی شامل سدهای (سیمینه رود، نازلو، باراندوز و لیلان چای) هستند که طبق مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، عملیات ساخت آنها سال ها است، با وجود  ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.

تا اینکه ۲۸ مرداد ماه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نامه ایی به دکتر کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دستور بررسی شروع مجدد ساخت سد سیمینه رود را صادر کرده است.

این دستور بعد از آن صادر شد که نماینده بوکان در مجلس در گفت و گو با معاون اول رئیس جمهور خواستار از سرگیری ساخت سد بوکان و لغو مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر توقف ساخت این سد شده بود‌.

همزمان با این خبر،  سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه نیز خبر داد که با دستور وزیر نیرو و در راستای احیای دریاچه ارومیه، ساخت و تکمیل سدهای (نازلو چای و باراندوز چای) ارومیه که به بهانه احیای دریاچه تعطیل شده بود، دوباره انجام می‌شود.

اما امروز ۲۶ شهریور، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن همایشهای دانشگاه ارومیه برگزار شد، تاکید کرد: طبق مصوبه دولت در حوضه دریاچه ارومیه هیچ گونه  ساخت  سد جدید به دلیل ایجاد مشکلات زیست محیطی و کم شدن حق آبه دریاچه انجام نخواهد شد.

مدیر دفتر امور استان های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: طبق نقشه راه احیای دریاچه ارومیه، بیشترین پروژه های سازه ای دریاچه ارومیه در دی ماه سال جاری به بهره برداری می رسند.

به گزارش کردپرس، در کنار دستور معاون اول رییس جمهور به عنوان ریاست کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، برای ساخت مجدد سد های نیمه کاره در آذربایجان غربی، دیگر معاون رئیس جمهوری و دبیر اجرایی کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از ساخت سد ها در زمانی دیگر خبر می دهد.

عیس کلانتری در این خصوص در یک نشست خبری در ۱۶ شهریور ماه گفت: قرار بود سدهای جدید در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ساخته نشود و آب اضافه سدهای موجود به سوی دریاچه رهاسازی شود از این رو برخی سدها که بالای ۵۰ درصد پیشرفت داشتند مانند سد «نازلو» و «باراندوزچای» نیمه تمام رها شد چون اجازه ساخت به آن ها را ندادیم.

او ادامه داد: اواخر امسال یک میلیارد متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می شود و از سال ۱۴۰۷ که تراز اکولوژیک دریاچه به حد نصاب خواهد رسید، می توان ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب از حق‌آبه دریاچه را کاهش و به امور دیگر اختصاص داد، آن زمان باید بررسی شود که آیا سدهای نیمه کاره تمام بشوند یا همچنان باقی بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست