اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / دکترسجاد معین فر ؛جامعه شناس و پژوهشگرمسایل اجتماعی ایران : مدارای اجتماعی با مفاهیمی چون صبر، حلم و بردباری،‌ آستانه تحمل قرین است و مفهوم مقابل آن عدم تحمل، ناشکیبایی و خشونت ورزی است. مدارا را می توان پذیرش و کنار آمدن با افراد و گروه هایی که از نظر نظام ارزشی و عقیدتی با ما متفاوت هستتند، تعریف کرد. به بیانی ساده،‌ مدارای اجتماعی به معنای به رسمیت شناختن حقوق افرادی است که مانند ما نیستند
طلاق، خشونت و جرم در جامعه‌ای که صبر و بردباری داشته باشد، کمتر است و جای آن را انسجام، نشاط و تعلق اجتماعی خواهد گرفت. جامعه‌ای که مدارا پیشه کند، سلامت روانی-اجتماعی بیشتر و سرمایه اجتماعی فزاینده تری خواهد داشت و یکی از نتایج آن کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی است. راه حل ایجاد مدارای اجتماعی شکل گیری مفاهمه و گفت و گو است. انسان سالم و جامعه سالم زمانی تحقق می‌یابد که فضایل اخلاقی اجتماعی را در جامعه گسترش یابند.. گسترش فرهنگ مدارا از سطوح بالای مدیریتی ضرورت دارد. ابتدا باید تصمیم گیران، متولیان و مدیران در رفتار، کردار، سخن و اعمال خود مدارا داشته باشند تا اثرات آن به سطوح پایین منتقل شود. مدارای اجتماعی با بخشنامه، نهادینه نمی شود بلکه آموزش های مربوط به آن باید از دوران کودکی نهادینه شود.جامعه نمی تواند بدون حادثه و آسیب و تعارض باشد اما باید بگونه ای عمل شود تا از میزان آسیب ها به افراد جامعه در این شرایط کاسته شود.
برقراری ارتباط با دیگران از نیازهای ذاتی و فطری انسانهاست و ازآنجاکه ساکنان دیار اقوام و ادیان (آذربایجان غربی) به لحاظ زبانی، قومی، نژادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای تفاو تهایی هستند، تنها راه برقراری ارتباط سالم و فارغ از ستیزه جویی، وجود مدارای اجتماعی بین ایشان است. بنابراین،تحمل عقاید و آداب و فرهنگ گروه های دیگر اهمیت فراوانی خواهد یافت . درواقع، باید گفت امروزه این تنوع تا حدی است که بدون داشتن حداقلی از مدارای اجتماعی و تحمل عقاید متفاوت و مخالف، زندگی کردن در وضعیت عادی غیرممکن خواهد شد. باید توجه داشت مادامی که افراد جامعه ای با یکدیگر متفاوت اند و اغلب دارای اعتقادات راسخی هستند، با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند و اگر قرار باشد بیش تر آن ها اهل مدارا نباشند، صلح اجتماعی غیرممکن خواهد شد. مدارا، نوعی توانایی و تعهد به شناخت، احترام، مشارکت کردن، گفت وگو و توافق با کسانی است که متفاوت هستند واین به عنوان نیرویی سیاسی اجتماعی شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست