اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالی که ترکیه همچنان بر انجام عملیات نظامی در شرق رود فرات اصرار دارد، مقامات آمریکایی که ۲۰۰۰ نیروی نظامی و ۲۰ غیرنظامی در مناطق تحت کنترل کردها درسوریه دارند، از اتخاذ تصمیم قاطع عاجر مانده اند.به گزارش کردپرس، از روز چهارشنبه گذشته، سخنان شدیدالحن رییس جمهور ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه و اعلام آمادگی برای انجام دومین عملیات نظامی علیه آنها این بار در شمال شرق سوریه، زمینه بحرانی شدن دوباره وضعیت در سوریه را فراهم کرده است.

در حالی که رسانه های ترکیه محتوای گفتگو میان رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و  دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بیشتر در سوریه ذکر کرده اند، برخی رسانه های آمریکایی از زبان مقامات واشنگتن نوشتند که ترامپ از اردوغان خواسته است دست به عملیات نظامی در سوریه نزند.

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری نیروهای کرد سوریه موسوم بهYPG به روزنامه نیویورک تامیز گفته است ما در برابر حمله ترکیه دست بسته نخواهیم نشست و انتقام خواهیم گرفت. امیدواریم ترکیه این تهدیدها را متوقف کند، اما در صورت حمله نظامی، ما عملیات در هجین را متوقف خواهیم کرد. اشاره وی به عملیات نهایی نیروهای کرد سوریه با پشتیبانی ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در آخرین مقرهای داعش در شرق سوریه است. طبق آخرین خبرها، نیروهای دموکراتیک سوریه توانسته اند بخش زیادی از شهر هجین را از کنترل داعش خارج کنند.

مقامات آمریکایی به این روزنامه گفته اند که احتمال حمله ترکیه به دو منطقه که نیروهای آمریکایی در آن حضور ندارند بیشتر است. آنها به تل ابیض یا گری سپی و راس العین یا سری کانی اشاره می کنند که به گفته این دو مقام هیچ کدام از ۲۰۰۰ نیروی مستقر آمریکا در مناطق تحت کنترل کردها در سوریه، در این دو شهر حضور ندارند. آنها گفته اند ترکیه قصد دارد نزدیک به ۱۵ کیلومتر در خاک سوریه پیشروی کند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که نام وی فاش نشده، گفته است سناریوی احتمالی ترکیه برای حمله به کردها استفاده از نیروهای شورشی سوریه که به تازگی ترکیه آنها را ارتش ملی خوانده، به همراه پشتیبانی هوایی آنکارا از آنها است.

آنها گقته اند انتظار نمی رود ترکیه به دو شهر منبج و کوبانی که نیروهای آمریکایی در آنها مستقر هستند حمله کند.

یکی دیگر از مقامات آمریکایی که درگیر مسئله سوریه است، گفته که آمریکا خود را برای بدترین سناریو آماده کرده و در صورت حمله ترکیه غیرنظامیان را از منطق تحت کنترل کردها خارج خواهد کرد.

نیویورک تامیز نوشت درست است که برخی تهدیدهای اردوغان را در آستانه برگزاری انتخابات شهرداریهای این کشور دارای اهداف سیاسی و برای برانگیختن ناسونالیست های ترکیه می دانند اما ترکیه احتمالا قصد دارد با بیرون راندن نیروهای کرد از شمال سوریه و تقویت نیروهای شورشی تحت حمایت خود، حدود ۳۵۰۰۰۰۰ آواره سوریه را در این مناطق اسکان دهد.

از سوی دیگر، دو مقام آمریکایی نیز به سی ان ان گفته اند ارزیابی آمریکا نشان می دهد با توجه به استقرار تعداد کمی از نیروهای ترکیه در مرز سوریه احتمال تهاجم گسترده مانند آنچه که اردوغان به آن اشاره کرده، در مناطق تحت کنترل کردها مورد انتظار نیست. اما به هر حال، احتمال آغاز دوباره حملات توپخانه ای وجود دارد و به هر حال خطر جانی نظامیان آمریکا را تهدید می کند.

شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز هشدار داده است حمله ترکیه می تواند روند مبارزه با آخرین مقرهای داعش در شرق سوریه بویژه شهرک هجین را مختل کند.

در بیانیه کاخ سفید هم پیرامون تماس تلفنی ترامپ و رجب طیب اردوغان آمده است که دو طرف در مورد نگرانی های امنیتی دو کشور و مبارزه با ترور گفتگو کرده اند.« دو رییس جمهور بر سر ادامه هماهنگی برای دستیابی به اهداف امنیتی در سوریه توافق کردند.»

برخی تحلیلگران نزدیک به دولت ترکیه گفته اند آنکارا با توجه به این که داعش در سوریه هنوز به طور کامل شکست داده نشده، آمریکا نمی خواهد وارد تقابل با ترکیه شود به همین دللی زمان کنونی را برای عملیات نظامی علیه کردها انتخاب کرده اند.

آتیلا یاسیلادا، از موسسه Global Source Partners در مورد تاثیر حمله ترکیه بر روابط تجاری این کشور با غرب هشدار داده و گفته است تهدیدها موجب مناقشه با غرب باعث می شود و موجب وارد شدن اقتصاد شکننده ترکیه به بحران سخت تری شود.

برخی تحلیلگران با اشاره به حمله قبلی ترکیه به کردها در عفرین و واکنش نه چندان مناسب آمریکا به آن و نیز موقعیت ضعیف آمریکا در سوریه، احتمال حمله نظامی را بعید نمی دانند اما تقریبا همه بر این امر واقفند آمریکا دستپاچه شده و نمی داند چگونه به این تهدیدها و تعامل با ترکیه واکنش نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست