اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : هر زمان مرغ گران شد، بلافاصله مسئولان راهکار توزیع مرغ منجمد را پیش کشیدند تا به تنظیم بازار کمک کنند و نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در خصوص گرانی این کالا می گوید: این موضوع به افزایش قیمت نهاده‌ها دامی مرتبط است که با خالی شدن انبارهای پشتیبانی امور دام از نهاده های دامی هم همراه است.

 خبر مرغ کیلویی ۱۹ هزار تومان، تابستان گرم امسال، را داغ تر کرد. اواسط خرداد بود که عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس دهم، نسبت به افزایش قیمت مرغ تا ۲۵ هزار تومان هشدار داده بود.

محمودزاده در آن زمان کاهش جوجه ریزی در پی خالی شدن انبارهای پشتیبانی امور دام از نهاده های دامی، را عامل ایجاد مشکلاتی چند برای تولید کنندگان مرغ و گوشت دانست و اظهار کرد؛ “این موضوع افزایش قیمت مرغ را در پی خواهد داشت”.

با شروع تابستان، مرغ به کیلویی ۱۹ هزار تومان رسیده است که در اوضاع اقتصادی کنونی خبری شوک آور برای مردم بود. این مسئله به بحرانی جدی تبدیل شده ولی با این حال معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی می گوید: در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در سطح عرضه بیش از ۴۰ تن مرغ منجمد با قیمت مصوب تنظیم بازار از طریق فروشگاه های زنجیره استان در حال توزیع است.

به گفته محمد دهقان؛ در خصوص تأمین گوشت مرغ در استان مشکلی وجود ندارد و جوجه ریزی خوبی انجام شده است همچنین مرغ منجمد نیز به اندازه کافی برای تأمین نیاز مردم استان در انبارهای پشتیبانی امور دام ذخیره سازی شده است و در این خصوص جای نگرانی وجود ندارد.

او تأکید کرد: همه فروشگاه ها در حال تویع مرغ منجمد با قیمت مصوب می باشند و این توزیع تا عادی شدن قیمت مرغ در سطح عرضه ادامه خواهد داشت.

به گزارش کردپرس، هر زمان که مرغ بنا به هر دلیلی گران می شود و در عرضه آن مشکلاتی شکل می گیرد ، مسئولان بلافاصله با مطرح کردن این که “مرغ سرد کیفیت بهتری از مرغ گرم دارد”، توزیع مرغ سرد را به عنوان یکی از راه‌های تنظیم بازار به کار برده و سعی کرده اند مرغ منجمد را وارد سبد خرید مردم کنند.

اما به هر حال به گفته کارشناسان متخصص طب سنتی و تغذیه؛ نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که قطعا مرغ منجمد از نظر ارزش غذایی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای مرغ تازه باشد.

از سویی دیگر قیمت مصوب مرغ کشتار روز نیز با قیمت مصوب، البته اگر در بازار موجود باشد، تعیین شده است اگر بازار از آن پیروی کند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان آذربایجان غربی نیز در این خصوص می گوید: قیمت مصوب گوشت مرغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان است و فروش خارج از قیمت مصوب گرانفروشی محسوب شده و با متخلفان مطابق قانون نظام صنفی برخورد خواهد شد.

اما اینکه بحران گرانی مرغ از کجا سر درآورد را نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم پاسخ می دهد و می گوید: قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز و سفید به واسطه افزایش قیمت نهاده‌ها که نرخ برخی از آنها به کیلویی ۳هزار تومان رسیده، افزایش داشته است.

جلال محمودزاده در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه نهاده‌های دامی به سختی وارد کشور می‌شود و متاسفانه از سوی دیگر تولیدات داخلی نیاز بازار را تامین نمی‌کند، ادامه می دهد: کمبود نهاده دامی با نرخ دولتی باعث شده تا دامداران نیاز خود را از بازار آزاد و با نرخی بالاتر از میزان تعیین شده توسط بخش دولتی تامین کنند.

نماینده مهاباد با اشاره به اینکه سبوس و ذرت اختصاص داده شده به دامداران توسط بخش دولتی و وزارت جهاد کشاورزی نیاز یک روز دامداران در ماه را تامین می‌کند، اضافه می کند: دامداران برای تامین نیاز ۲۹ روز دیگر دام‌های خود نهاده‌های وارداتی را از بازار و با نرخ بالایی تهیه می‌کنند و همین موضوع نرخ تمام شده را افزایش می‌دهد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه کاهش هزینه تمام شده دامداران بازار گوشت قرمز را تنظیم و از زیان مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کند، می گوید: دولت باید نهاده دامی مورد نیاز بازار را با ارز آزاد تامین و مابه‌التفاوت آن را برای حمایت از مصرف‌کنندگان با استفاده از روش‌های مختلف در اختیار آنها قرار دهد.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارز اختصاص یافته به واردات نهاده‌ها باید تک نرخی باشد، گفت: ارز دولتی نباید به منظور واردات نهاده‌های دامی هزینه شود، از سوی دیگر باید اجازه واقعی شدن قیمت‌ها را صادر کنند، قیمت ۷۰ هزار تومانی خرید گوشت قرمز از دامداران متناسب با هزینه تمام شده آنها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست