اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : امروز به مناسبت روز جهانی سندروم داون و به افتخار قهرمان شنا و رکورددار جهان مبتلا به سندروم داون مهابادی، محوطه مدیریت منابع آب مهاباد نهال کاری و به نام “شاهو محمدی” نامگذاری شد.به گزارش کردپرس، ۲۱مارس برابر اول فروردین ماه، روز جهانی سندروم داون است اما به دلیل تعطیل بودن این روز در ایران، شورای  سیاستگذاری جامعه سندروم داون کشور روز ۲۱ اسفند را به عنوان روز سندروم داون شناخته اند.

 شاهو محمدی کودک مهابادی که توانست با تلاش و همتش به یک ورزشکار شناخته شده و یک رکورددار جهانی تبدیل شود و در دل همه دوستدارانش جای بگیرد.

شاهوی ۱۳ ساله مبتلا به سندروم داون است او که به یاری پدر و مربیانش شنا کردن را از کودکی آموخت، امسال موفق شد رکورد شنای استقامت جامعه معلولین ایران و جهان را جا به جا کند.

او که به نابغه شنای ایران هم معروف شده، روز ۱۳ آذر ماه سال جاری، با شنا کردن ۲۴۸۳/۲۰ متر در یک ساعت رکورد شنای استقامت جامعه معلولین کشور را در ارومیه و در حضور نمایندگان کمیته ثبت رکورد فدراسیون همگانی شکست، تا به همگان ثابت کند که نه تنها با سایر کودکان تفاوتی ندارد بلکه تنها یک کروموزوم اضافه دارد.

امروز به مناسبت روز جهانی سندروم داون و با حضور جمع کثیری از دوستداران محیط زیست و مسئولان  در ضلع غربی گمرک در حاشیه رودخانه مهاباد کاشت نهال و درختکاری در آن محوطه انجام گرفت و آن پارک به نام “شاهو محمدی ” نامگذاری شد.

عزیز محمدی پدر شاهو شناگر نابغه مهابادی، می گوید؛ شاهو را در سنین پایین تر به دلیل شل بودن عضلات ناشی از عارضه سندرم داون به تشویق دکتر به آب درمانی  بردم این کار جهت تقویت توانایی بدنی و ذهنی پسرم انجام گرفت.

او ادامه می دهد؛ سال ۹۴ اولین سال شروع مسابقات شنا برای شاهو بود، محسن مازوچی مربی شنای پسرم  شد و در این رشته بسیار به او کمک کرد. علاوه بر این شاهو اولین کودک مبتلا به سندروم داون در دنیاست است که به  قایقرانی کایا هم می پردازد.

محمدی با اشاره به موفقیت های ورزشی پسرش بیان می کند؛ شاهو در هجدهمین بازی های المپیک ویژه ایران قهرمان  شد و مدال طلای مسابقات را کسب کرد. همچنین شهریور امسال اولین مسابقات شنا در آب‌های آزاد برگزار شد و پسرم با شرکت در این مسابقات توانست در میان ۲۱ کودک عادی مقام نهم را علیرغم معلولیتش کسب کند.او علاوه بر این رشته ورزشی، در قایقرانی و همچنین نواختن موسیقی نیز مهارت دارد.

او می گوید؛ شاهو ۶ روز در هفته به تمرین شنا و یادگیری تکنیک های این رشته ورزشی زیر نظر مربیان آقایان مازوجی و  شیخ مندی می پردازد. با توجه به معلولیت شاهو بایستی در بخش هیات معلولین  کار می کرد اما این وجود هیات شنای مهاباد تمامی امکانات لازم را در اختیار او می گذارد.

پدر این شناگر مهابادی ادامه می دهد؛ تمامی این اقدامات در راستای تقویت شنا کودک من انجام می‌گیرد و مربیان گرانقدر او در موسیقی و ورزش سالهاست بدون هیچگونه چشمداشتی به پسرم آموزش می دهند،  تاکنون هیچ هزینه ای را دریافت نکرده اند و از این لحاظ قدردانی مربیان عزیز هستم و از تمام مسئولین شهری که تلاش و زحمات زیادی در راستای فعالیت‌های ورزشی و هنری شاهو کشیده‌اند، قدردانی می‌کنم.

او با اشاره به کسب مقام رکورد شنای استقامت سندروم‌دان در ایران و جهان توسط شاهو می گوید؛ مربی رکورد پسرم آقای علی نصیری است، شاهو به کمک ایشان توانست این موفقیت را کسب کند.

محمدی تاکید می کند؛ شرکت در مسابقات به بودجه مالی نیاز دارد چنانکه برای شرکت در مسابقه رکورد زنی ۶ میلیون تومان هزینه شد که هیات معلولین، بهزیستی و اداره ورزش و جوانان در این زمینه با ما همکاری کردند اما شرکت شاهو به عنوان رکورددار جهان در مسابقات جهانی شنای کودکان سندروم دان به حمایت مالی نیاز دارد.

پدر این شناگر مبتلا به سندروم داون می گوید؛ کودکان سندروم داون به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند هر چند امثال شاهو در ایران فراوان اند که در بخش های مختلفی همچون موسیقی، نقاشی، فوتبال، پینگ پنگ و… به فعالیت می‌پردازند اما این کودکان به دیده شدن و حمایت نیاز دارند تا بتوانند موفقیت هایشان را جشن بگیرند. آنها دوست ندارند که جامعه به آنها به چشم یک معلول نگاه کنند، زیرا سندروم داون بیماری نیست، فقط یک اختلال ژنتیکی است.

محمدی اضافه می کند؛ خانواده‌هایی که دارای کودکان سندروم داون هستند نیز تقاضا می کنم تا کودک خود را در پستوی خانه اسیر نکند، خلاقیت های آنها را شناسایی و در راستای اعتلا و تقویت توانایی های این کودکان اقدام کنند تا  بتوانند از این طریق با جامعه بهتر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش کردپرس، سندروم داون یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید که در اصطلاح علمی تریزومی ۲۱ نامیده می‌شود.

 این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عمل کرد ارگان‌ها است. از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تأخیر رشد و نمو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست