اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : هنگامی که یک جامعه انسانی به‌دنبال یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود است، همواره بهترین روش، گفت‌وگو و مفاهمه است؛ چراکه اگر از این روش استفاده نشود، لاجرم باید به ‌سمت روش‌هایی همچون قهر و کناره‌گیری یا خشونت رو کنند.

روزنامه اعتماد در سرمقاله ای به قلم احمد مازنی، نوشته است: حال آنکه ‌روش‌های توام با خشونت یا کناره‌گیری فارغ از اینکه کارساز نخواهد افتاد، خود می‌تواند بدل به مشکلاتی نوظهور شده و مشقت‌ها و مصایبی تازه با خود به‌ همراه بیاورد؛ بنابراین روش گفت‌وگو، روشی مناسب برای حل مشکلات در تمامی شرایط و اوضاع است. با این همه اما گفت‌وگو و مفاهمه در برخی شرایط خاص، اهمیتی دوچندان می‌یابد.

هنگامی که جامعه‌ای با بحرانی سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی مواجه می‌شود، این راه‌حل‌های گفت‌وگومحور است که اهمیتی بیشتر پیدا می‌کند و این درحالی است که گاهی، شرایطی پیش می‌آید که جامعه بیش از همیشه نیازمند انسجام، یکپارچگی و وحدت و وفاق ملی است و در این شرایط، موقع آن است که علاوه بر مشکلات داخلی، با مصایب خارجی و بدخواهی بدخواهان و دشمنان خارجی نیز دست و پنجه نرم کنیم و ازقضا در چنین شرایطی، اهمیت گفت‌وگو نیز دوچندان خواهد بود.

امروز کشور ما در شرایطی قرار دارد که هم در سطوح داخلی با برخی مشکلات اقتصادی و معضلات سیاسی-اجتماعی مواجه است و در بُعد خارجی با جنگ روانی دشمنان خارجی روبه‌رو شده است. درحالی که فردی بر کاخ سفید ریاست می‌کند که بی‌توجه به مناسبات حقوقی و دیپلماتیک میان کشورها و دولت‌ها، از موافقتنامه‌های بین‌المللی خارج می‌شود. چنان‌چه دیدیم ترامپ به‌صورت یکجانبه اقدام به خروج از برجام کرد و اگرچه این رویه را در قبال دیگر کشورها نیز پیش گرفته اما به نظر می‌رسد شاخ و شانه کشیدن مقابل ملت و کشور ما را با جدیتی دوچندان دنبال می‌کند، بنابراین در شرایط امروز که دشمن پشت درهای کشور کمین گرفته، نیاز بیشتری به همگرایی و انسجام احساس می‌شود.

بنده نیز به عنوان یک نماینده مجلس و فردی که خود را متعهد به فرهنگ گفت‌وگو می‌دانم، چنان‌چه در گذشته نیز بر اهمیت «گفت‌وگوی ملی» تاکید داشتم، امروز نیز بر این مهم تاکید دارم و لازم می‌دانم از تمامی بزرگانی که در دو، سه سال اخیر این مهم را مدنظر قرار دادند، اعم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قدردانی کنم. همچنین لازم می‌دانم خطاب به کسانی که داخل کشور، همصدا با جبهه نفاق و براندازان خارجی، در مقابل روش گفت‌وگو، روش‌های خشونت‌آمیز را ترویج می‌کنند، بگویم که ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و تهدیدهایی که امروز کشور را تهدید می‌کند، صرفا متوجه بخشی از جامعه یا یک جناح خاص سیاسی نیست، بلکه همگی ما را مورد تهدید قرار داده و این، یکپارچگی و استقلال کشور است که هدف این حملات قرار گرفته است، بنابراین در این شرایط هر اقدامی جز مفاهمه و گفت‌وگو می‌تواند دشمن را خرسند کند.

در این میان اما باید به برخی آسیب‌ها و خطرهایی که گفت‌وگوی ملی و متعاقبا انسجام داخلی و اتحاد ملی را تهدید می‌کند، توجه داشته باشیم، چراکه یکی از این آسیب‌ها، آن است که بعضا شاهدیم وقتی شرایط از حالت معمول خارج شده و به ‌سمت بحرانی ‌شدن پیش می‌رود، همه از لزوم گفت‌وگو و مفاهمه سخن می‌گویند اما به محض اینکه اوضاع دوباره به حالت عادی بازگشت، تمام گفته‌های قبل را فراموش کرده و ساز ناسازگاری سر می‌دهند. حال آنکه باید توجه داشته باشیم، گفت‌وگو روشی است برای تمامی دوران و همواره و در هر شرایطی می‌تواند راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست