به گزارش مهر، مجید مشکینی ظهر امروز در حاشیه تجمع دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به دلیل بروز حادثه واژگونی اتوبوس در این دانشگاه گفت: اولین جلسه کمیته ویژه بررسی حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد و در این جلسه ۵ نفر که قصور آنها مشخص شد پرونده شان برای بررسی و اخراج ارسال شد.

وی افزود: آنهایی که عضو هیات علمی بودند به هیات انتظامی و آنهایی که کارمند بودند پرونده آنها به هیات نظامی ارسال می شود تا در خصوص اخراج آنها بررسی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد:در میان اخراج شده ها معاون دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، مدیرکل دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، معاون سابق مالی و اداری علوم و تحقیقات و مدیرکل اداری و مسئول ترابری که وظیفه نظارت بر فعالیت اتوبوس ها را داشت حضور داشتند.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیمانکار حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات پس از وقوع حادثه احضار و دستگیر شد و مسئول ترابری دانشگاه نیز دستگیر شد که از سوی دادستانی تشخیص داده شد مسئول ترابری به وظایف خود عمل کرده است.

مشکینی در خصوص تله‌کابین واحد علوم و تحقیقات افزود: بر اساس اطلاعی که من کسب کرده‌ام، تله‌کابین این واحد دانشگاهی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: برخی می‌گویند تله‌کابین توانایی حمل ۴۰۰۰ دانشجو را دارد درحالی‌که این دانشگاه بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد و ممکن است حدود ۲۰ هزار نفر آنها ساعت ۹ صبح کلاس داشته باشند که تنها ۵ ساعت زمان می‌برد تا این ۲۰ هزار نفر بتوانند با تله‌کابین به دانشکده‌های خود برسند.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر من تله‌کابین واحد علوم و تحقیقات یا اشتباه طراحی شده یا برای حمل دانشجویان طراحی نشده است.

مشکینی اظهار داشت: شروع فعالیت پیمانکار برای جابجایی دانشجویان از ۱۸ فروردین ماه سال جاری بوده است و تا ۲۹ اسفند ماه ادامه داشته که پس از حضور دکتر مسعودی سرپرست واحد علوم و تحقیقات در این دانشگاه، اقدام به تغییر ناظر این قرارداد کرده است.

وی افزود: ناظر قرارداد در تاریخ اول مهرماه به دستور سرپرست جدید دانشگاه تغییر کرد، درحالی‌که از ۱۸ فروردین سال ۹۷ تا ۳۱ شهریور سال ۹۷، تنها یک اخطار به پیمانکار داده شده بود که این اخطار نیز برای پخش برخی موسیقی‌ها در اتوبوس بوده است.

مشکینی گفت: مسئول جدید ترابری و ناظر قرارداد پس از آغاز فعالیت خود، ۶ اخطار کتبی و ۱۷ نامه‌نگاری در خصوص اتوبوس‌ها داشته‌اند که این امر منجر شد تا سرپرست دانشگاه اقدام به برگزاری مناقصه برای تغییر پیمانکار اتوبوس‌ها کند.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در روزنامه‌های همشهری و فرهیختگان ششم آبان ماه فراخوان مناقصه تغییر پیمانکار حمل و نقل در واحد علوم و تحقیقات منتشر شده است و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، قرار بود در روز چهارشنبه هفته گذشته پاکت‌های مناقصه، باز و پیمانکار جدید معرفی شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قرارداد، باید اتوبوس‌ها دارای معاینه فنی، بیمه شخص ثالث، بیمه سرنشین و دارای تجهیزاتی مانند کپسول آتش‌نشانی باشند که این موارد از سوی ناظر بررسی شده و نواقص به مسئولین اعلام شده بود که این امر منجر به اقدام برگزاری مناقصه جدید شد.

مشکینی اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، در هفته جاری اتوبوس‌های جدید در واحد علوم و تحقیقات با پیمانکار و شرایط جدید فعالیت می‌کردند.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر وظیفه جابجایی دانشجویان به شرکت واحد اعطا شده چرا که این شرکت تحت کنترل و نظارت‌های زیادی قرار دارد.

به گفته وی، بر اساس قرارداد ناظر باید لیست تمام موارد فنی مربوط به اتوبوس‌ها را بررسی و به دانشگاه اعلام کند.

مشکینی افزود: در قراردادهای قبلی مطرح شده بود که رانندگان باید هر ۶ ماه یکبار گواهی صحت و سلامت دریافت کنند که در قرارداد قبلی این اتفاق رخ نداده است.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: قرارداد پیمانکار قبلی خوب بود اما نظارت کافی بر روی آن وجود نداشت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد قصد دارد با کمترین هزینه خدمات به دانشجویان ارائه دهد، گفت: من این موضوع را قبول ندارم و ما برای اینکه کیفیت در ارائه خدمات لحاظ شود، مناقصه انجام می‌دهیم و همواره به دنبال این هستیم که کیفیت همراه با قیمت مناسب وجود داشته باشد.

مشکینی خاطرنشان کرد: من از ۱۴ مهرماه به دانشگاه آزاد آمده‌ام و از همان ابتدا اعلام کرده‌ام که آیین‌نامه‌های معاملاتی و استخدامی و اداری و استخدامی را به من بدهند چرا که می‌دانستم در این آیین‌نامه‌ها ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به حادثه تلخی که اتفاق افتاده، من حق را به دانشجویان می‌دهم و ما دانشجویان را از خودمان جدا نمی‌بینیم و خود را با آنها یکی می‌دانیم.

وی تصریح کرد: تمام دانشجویان مانند بچه‌های من هستند و این حادثه بسیار ناگوار بود اما تاکید می‌کنم که دانشجویان نیت‌خوانی نکنند و برای ما نیز این ضایعه بسیار ناراحت‌کننده بود.

مشکینی تاکید کرد: من مستندی ندیدم که اتوبوس حادثه‌دیده در روزهای گذشته نیز ترمزش بریده باشد.