اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد  از آغاز چهاردهمین دوره مسابقات بومی محلی «جورابین»، جام قهرمانی جنوب آذربایجان‌غربی در تالار وحدت مهاباد خبر داد.

قرنی مصطفی پور در گفت‌وگو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت: با استقبال کم‌نظیر علاقه‌مندان به بازی‌های بومی و محلی این مسابقات به مدت پنج روز در قالب ۲۱ گروه چهار تیمی به صورت دوره‌ای و حذفی برگزار می‌شود.

او افزود: در این دوره از مسابقات بیش از  ۳۳۰ نفر در قالب ۸۴ تیم از شهرستان‌های مختلف جنوب آذربایجان‌غربی از جمله مهاباد، بوکان، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، خلیفان و نقده حضور دارند.

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: تیم های برتر به صورت حذفی به مصاف هم می‌روند تا در نهایت تیم برنده صاحب مازوی طلایی و تیم‌های دوم و سوم نیز به ترتیب «مازوی» نقره و برنز دریافت خواهند کرد.

او در پایان گفت: این دور از مسابقات توسط هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی اداره ورزش و جوانان و با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مهاباد برگزار می‌شود.

به گزارش کردپرس، بازی جورابین یکی از محبوب ترین بازی های بومی فصول پاییز و زمستان در مناطق کردنشین به ویژه در مناطق روستایی است؛ در این بازی ۲ تیم حضور دارند که به ترتیب نوعی گوی چوبین به نام مازوج را در داخل ۲ ردیف از جوراب های مخصوص محلی پنهان می کنند که تیم مقابل باید آن را پیدا کند.

تیم ها با پیدا کردن مازوج امتیاز کسب می کنند و تیمی که بتواند امتیاز خود را با عدد ۱۵۰ برساند به عنوان برنده بازی معرفی می شود، اگر امتیاز تیم ها نزدیک به هم باشد، بازی به دور دوم کشیده می شود.

تیمی که بتواند در ۲ مرحله بیشترین امتیاز را کسب کند تیم برتر خواهد بود و در صورت تساوی امتیازها، تیم برنده در دور سوم بازی مشخص می شود.

گفتنی است؛ بازی «جورابین» که در مناطق کردنشین مرسوم است در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست