اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس از آغاز فعالیت تیم های پاکسازی جهت مین زدایی مناطق مرزی دو شهرستان پیرانشهر و سردشت خبر داد.

براساس آمار غیررسمی وسعت مناطق‌آلوده به مین تنها در شهرستان سردشت حدود هزار و ۹۳۵ هکتار است و علیرغم پاک‌سازی این شهرستان از مین در سال‌های گذشته، شواهد نشان می‌دهد که هنوز مین‌هایی از دوران جنگ تحمیلی در منطقه به‌جا مانده است که نیاز به بررسی و مین‌زدایی مجدد دارد.

با وجود مین روبی مناطق آلوده به مین، گاهی مین های جامانده از جنگ و  جابجاشده  براثر رانش و بارندگی در اطراف روستاهای مرزی موجب حادثه می شوند.

در این راستا؛ نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس در جلسه نماینده با هیأت پارلمانی وزارت دفاع جهت اطفای حریق و کاهش خسارتهای ناشی از مناطق مین گذاری شده در دو پیرانشهر و سردشت به بررسی ابعاد این موضوع مهم مرزی پرداختند.

در این جلسه “کاپیتان نوری” رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی وزارت دفاع ضمن ابراز خرسندی از همکاری مسئولین شهرستان در جهت شناسایی مناطق مین گذاری شده و همراهی در جهت مین زدایی مناطق شناسایی شده، گفت: خنثی سازی  مین ها جهت کاهش آسیبهای ناشی از آتش سوزی به خصوص در مناطق جنگلی مهم است و با تلاش و همراهی مردم منطقه امیدواریم پاکسازی های لازم را انجام دهیم.

او ادامه داد: طبق اعلام گروه شناسایی طی ۹ روز فعالیت در منطقه ۷۳ پایگاه در  ۴۷ روستا شناسایی شده است.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی وزارت دفاع بیان کرد: بر اساس اظهارات مسئول شناسایی این تیم در شش ماهه نخست فعالیت و شناسایی منطقه به ۵ بمب نیز برخورد کرده اند. اما جابجایی و انفجار این بمب‌ها با مشکلاتی روبرو بوده است و ایجاد کار گروه ویژه در خصوص مین زدایی و حل مشکلات درخواست شده است.

نماینده سردشت و پیرانشهر نیز بر تسریع روند عملیات مین زدایی در این دو شهرستان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تیم‌های پاکسازی جهت مین زدایی مناطق مرزی به دو شهرستان پیرانشهر و سردشت اعزام شدند.

کمال حسین پور تاکید کرد: پاکسازی و مین زدایی مناطق مختلف پیرانشهر و سردشت که یکی از مطالبات به حق مردم بزرگوار نواحی مرزی است  و این امر پس از پیگیری های لازم از چند روز پیش آغاز شده است و تیمهای مربوطه هم اکنون مشغول مین زدایی مناطقی از دو شهرستان هستند.

به گزارش کردپرس ؛ پیش از این نیز معاون امدا‌د و نجات جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی از توزیع اقلام بهداشتی و آموزشی مربوط به پروژه آگاه سازی خطرات مین و مهمات عمل نکرده باقی مانده از جنگ و پیشگیری از ویروس کرونا با همکاری دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در۷ شهرستان هدف استان آذربایجان غربی خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست