اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : گسترش ویروس کرونا در کشور با سهل انگاری ها کار را به جای کشاند که به جای خود آگاهی و مراقبت اکنون باید در پی جبران زمان از دست رفته بود و خسارت های احتمالی آن را هم پذیرفت.به گزارش کردپرس ؛ کوید-۱۹ یا همان کرونا ویروسی که جدی گرفته نشد و اکنون بلای جان همه شده است، ویروس کوچکی است که دنیا را گریبان گیر خود کرده و به سرعت هم در حال گسترش است و تا این لحظه در ایران ۵ هزار و ۸۲۳ نفر را مبتلا کرده و ۱۴۵ را هم به کام مرگ کشانده است.

مسئله خطرناک در رابطه با این بیماری شیوعِ خود پایدار آن است، به این معنی که شاهدِ آلوده شدنِ افرادی هستیم که هیچ تماسی با منبعِ اصلی نداشته‌اند، به نحوی که در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۷۶ نفر در کشور مبتلا شده اند.

تا زمانیکه سرعت گسترش بیماری توسط افراد آلوده به مناطق جدید، بیشتر از سرعت مقامات بهداشتی در مسئله قرنطینه و ایزوله کردن بیماران باشد، این ویروس به انتشارِ سریع خود ادامه می‌دهد.

استان آذربایجان غربی که در ابتدا شیوع این بیماری در کشور در وضعیت زرد قرار گرفته بود اکنون به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت  داده و تنها در شبانه روز گذشته به گفته دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ۱۶ مورد کرونای مثبت در استان به ثبت رسیده است.

آذربایجان غربی تا این لحظه ۳۲ مبتلا و ۲ مورد فوتی بر اثر بیماری کرونا داشته است. کرونا این سرعت شیوع  در کشور و در آذربایجان غربی را مدیون ۲ دسته است؛ مردم و مسئولین.

مسئولینی که در ارائه آمار تعلل کرده و سعی کردند تا ضمن مدیریت بحران، از ایجاد ترس در میان مردم بکاهند از این رو آمار ارائه شده از سوی مسئولین تا حدودی با آمار مطرح شده در فضای مجازی همخوانی نداشت همین مورد سبب بی اعتمادی مردم به هر دو فضا شد و در نهایت این مردم بودند که با  جدی نگرفتن این بیماری، در شیوع و گسترش بیشتر آن کمک کردند.

با گسترش کرونا در این سطح گسترده در کشور دیگر برخی ها معتقدند که ترس از این بیماری باید اگاهانه شکل می گرفت تا کار به قوه قهریه و اجبار و پلمب و تعطیلی نکشد تا مردم خود محافظان جان یکدیگر می شدند.

اکنون که در هفته سوم شیوع این بیماری در کشور هستیم، هنوز هم مردم بی مهابا بدون دستکش و بدون رعایت موارد بهداشتی در اماکن عمومی حاضر می شوند. با اینکه در تمامی شهرهای استان نماز جماعت، مجالس ترحیم و مجالس عروسی تعطیل شده است اما هنوز در روستاها این قبیل مراسمات با حضور مردم برگزار می شود.

مردم در کوچه و خیابان در بازار بدون دستکش پول رد و بدل می کنند، خرید می کنند یکدیگر را در آغوش گرفته و روبوسی می کنند، حتی شبانه به شب نشینی و مهمانی می روند. عده ایی هم از همه جا بی خبر به سفر می روند.

هر چند عده ایی از مردم با همه توان محدودشان سعی دارند موارد بهداشتی را رعایت کنند اما تا این مسئله همه گیر نشود تلاش آن ها هم هدر می رود چرا که کرونا همه گیر است و نیاز به همکاری همه جانبه جامعه برای قطع زنجیره انتقال دارد.

دسته دوم هم که از روزهای اول چندان مسئله را جدی نگرفتند و تنها به ذکر نکات بهداشتی بسنده کردند مسئولینی بودند که اکنون هر کدام جلوی دوربین های خبری قرار می گیرند و از مردم خواهش می کنند که در خانه هایشان بمانند، بیماری جدی است و باید به کمک هم چرخه انتقال را قطع کنیم.

در اغلب شهرها شبانه کف خیابان های شهر، کف پاساژها و بازارهای اصلی را شستند و ضد عفونی کردند و در آخر سر هم  بازار و بازارچه ها و مراکز تجاری را تعطیل اعلام کردند.

با محتکرین برخورد کردند، اما از سوی دیگر صف های دریافت ماسک و مواد ضد عفونی تشکیل دادند در حالیکه هر گونه تجمع مردمی برای این گسترش این ویروس خطرساز است اما این موارد که تنها بخشی از عدم مدیریت صحیح در مقابله با این بیماری است نشان می دهد که هنوز هم آمادگی کافی برای چنین بحرانی تمرین نشده است.

همان مسئولینی که در تمام این مدت که از مردم می خواستند نکات بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند خودشان مرتب جلسات مختلفی با حضور کسبه، خبرنگاران، معتمدین، خیرین برگزار می کردند جلساتی که می توانست با توجه به وضعیت موجود به شیوه اینترنتی برگزار شود. اما در فضای بسته بدون تهویه، بدون ماسک و دستکش برگزار می شود.

این جلسات بعد ها از رسانه ها و صدا و سیما هم منتشر می شد و مردم با دیدن آن باز نسبت به گذشته سهل انگار تر می شدند چرا که می دیدند مسئولان مربوطه خودشان در اجرای توصیه هایشان صادق نیستند.

در راستای دستور ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا در استان ماموران ضمن بازرسی و نظارت بر فعالیت صنف‌های محدود شده، تا کنون ده ها واحد متخلف و چندها قلیان سرا در را در سطح استان پلمب کردند در مهاباد نیز۲ مرکز بازی‌های رایانه‌ای و ۲۰ قلیان سرا را تا اطلاع ثانوی پلمب شده است

همچنین روز گذشته مغازه‌داران و کسبه شاغل در تاناکورا و بازارچه‌های خرید در مهاباد برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا طی جلسه‌ای با مسئولان این شهرستان به صورت داوطلبانه مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

در این ایام فشار اقتصادی و گرانی هم بر بازار تعطیل شده، تحمیل می شود و فرمانداران یکی یکی به فکر مصلحت اندیشی کمپین های «دریافت نکردن اجاره‌بها» و عدم برگشت چک های بانکی شده اند.

همه این اقدامات مثبت باید قبل از گسترش کرونا ویروس انجام می شد. اما با تاخیر انجام گرفت و سبب شد تا مردم هنوز هم عواقب این بیماری را جدی نگیرند.

مسئله ایی که مورد انتقاد رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هم قرار گفت، جواد آقازاده اظهار کرد؛ ما مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کردیم اما دانش آموزان و دانش جویان در کافه ها و خیابان ها دیده می شود. میهمانی و سفر و گردش هم همچنان برقرار است.

از همه بدتر محتکران که کالاهای بهداشتی چون، ماسک ، دستکش و محلول های ضد عفونی کننده را به ارزش میلیاردی غارت کرده و در انبارهایشان تلمبار کردند تا به قیمت گزاف بفروشند. عصر کرونایی بی رحم تر از آن است که محکتر بتواند از آن جان سالم بدر ببرد و سود احتکارش را نوش کند.

در این اوضاع که مردم بیماری را جدی نگرفته و با سهل انگاری ها به چرخه انتقال ویروس همچنان کمک می کنند یاد این جمله «برتولت برشت» افتادم که گفت؛ «آنکه می‌خندد، هنوز خبر هولناک را نشنیده است!».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست