اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : به نام خداوندی که جان آفرید و نعمت ارزنده و بی‌بدیل سلامتی را به ما ارزانی داشت و حفظ آن را واجب نمود. عقل را چراغ راهمان کرد تا با هدایت آن دفع و رفع ضرر و خطر کنیم، گر چه این خطر و ضرر احتمالی باشد. اکنون به حمدالله در عرصه کرونا در کل کشور و استان ثبات نسبی حاکم است؛ اما باید بدانیم که میکروب‌ها و به‌ویژه ویروس کرونا موجودی هوشمند است و بسیار هوشمندانه عمل می‌کند؛ مرتب جهت دارد، رنگ عوض می‌کند، عقب می‌نشیند، تهاجم می‌کند، فرو می‌ نشیند و برمی‌خیزد؛ و این ایجاب می‌کند که رفتار ما هم در مقابل آن کاملاً هوشمندانه، زیرکانه و با کیاست باشد؛ در غیر این صورت قافیه را خواهیم باخت.

گروهی از دانشمندان معتقدند در جنگ بین انسان و میکروب‌ها نهایتاً میکروب‌ها غال خواهند شد و لذا توصیه می‌کنند امکان حتی‌الامکان نباید به جنگ ریز موجودات رفت بلکه باید خود را مقاوم، آماده و مسلح کنیم که راه مقاومت: ۱- واکسیناسیون ۲- ارتقا سلامت و بهداشت و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

بی‌شک بیماری‌های واگیر همچون سرخک، سرخچه، سیاه‌سرفه، اوریون، طاعون، آنفولانزا، سل و ….. که زمانی عالم‌گیر بودند و کشتارهای وحشتناکی می‌کردند در سایه همین دو عامل به‌ویژه واکسیناسیون کاملاً کنترل و مدیریت شده‌اند. اما بروز بیماری‌های واگیر بازپدید و نوپدید مجدداً نگرانی در این حوزه را برانگیخته و سطح هشدارها را بالا برده است. محور بحث ما کرونا است و توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌کنیم:

  • خانواده کرونا ویروس‌ها صدها و هزاران سال بوده، هست و خواهد بود لذا ریشه‌کنی و نابودی آنها را از ذهن خود خارج کنیم. برنامه ما باید مقاوم‌سازی خود و مدیریت خوب کرونا باشد.
  • در حال حاضر که ثبات نسبی در کشور و استان حاکم است در خلال چند هفته گذشته میانگین بستری روزانه در استان حدود ۵۰ نفر و فوتی روزانه حدود ۴ نفر بوده است (۲ نفر PCR مثبت و دو نفر PCR منفی) و این یعنی داغدار شدن چهار خانواده بلکه ۴ فامیل و طایفه است که قطعاً می‌شد گروهی از آنها را پیشگیری کرد؛ چون اکثر فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند یا واکسن نزده بودند و یا واکسیناسیون آنها کامل نبوده است.
  • در حال حاضر حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد بیماران سرپایی، حدود ۲۵ درصد بستری‌ها و حدود ۴ درصد فوتی‌ها را گروه کودکان تشکیل می‌دهند. اگرچه ۸۰ درصد فوتی کودکان دارای بیماری زمینه‌ای هستند ولی مرگ انسان‌ها غم‌انگیز و تأسف‌بار است و مرگ بچه‌ها غم‌انگیزتر و تأسف‌بارتر. آیا نمی‌شود بهتر از این مدیریت کرد؟!
  • هرچقدر واکسیناسیون گسترده و فراگیر می‌شود تبلیغات ضد واکسن هم بیشتر و فراگیرتر می‌شود. دست‌های پنهان با غوغا سالاری، راه انداختن کمپین‌های ضد واکسن، تجمعات و تظاهرات علیه آن و بیان عوارض و مشکلاتی که ربطی به واکسن ندارد؛ دنبال فروش داروهای خود (چه صنعتی و چه گیاهی) و سود کلان خود هستند. تنها چیزی که برای آنها مطرح نیست جان انسان‌ها است! میلیاردها دوز واکسن کرونا در دنیا تولید و مصرف‌شده و می‌شود؛ که قطعاً فواید آن بسیار بیشتر از عوارض آن است که اکثر قریب به‌اتفاق عوارض خفیف و قابل‌چشم‌پوشی است. اصولاً واکسن و دارویی نیست که هیچ عارضه‌ای نداشته باشد.
  • در حال حاضر تنوع واکسن‌ها، گستردگی پایگاه‌های تزریقی، ایمنی‌زایی رضایت‌بخش واکسن‌ها، عوارض کم و رایگان بودن خدمات ایجاب می‌کند شکرگزار این خدمات ارزنده نظام باشیم و این شکرگزاری در استقبال از واکسیناسیون و تکمیل آن متجلی می‌گردد. عمل در این حوزه حق النفس است و حق‌الناس و امر به واکسیناسیون از جلوه‌های بارز امربه‌معروف است.
  • تاکنون در استان ۹۵۵۲۸ بیمار کرونایی بستری شده است با ۵۲۷۵۴ PCR مثبت و ۴۲۷۷۴ PCR منفی. ۱۱۱۲۳ فوتی کرونایی که ۷۵۵۵ نفر فوتی با PCR مثبت؛ ۳۵۶۸ فوتی با PCR منفی بوده است. لذا نرخ مرگ‌ومیر کرونایی در بیماران بستری بیمارستانی ۶/۱۱ درصد می‌باشد. آیا این آمار و اسناد نباید ما را به تفکر وادارد؟! نیابد ما را تکانی بدهد؟! تا همه اعم از مسئولین و مردم به وظایف خودمان بهتر و جدی‌تر عمل کنیم و دیگران را هم ترغیب و تشویق به انجام تکالیف بنماییم؟!
  • از جمعیت هدف ۲۴۱۱۰۹۲ نفر بالای ۱۸ سال فقط ۴۳ درصد دوز سوم را دریافت کرده‌اند. یعنی ۵۷ درصد و به عبارتی ۱۳۷۴۳۲۲ نفر هنوز دوز سوم را تزریق نکرده‌اند درحالی‌که دوز سوم و گاه دوز چهارم بسیار مهم و حیاتی است. در بالغین ایمنی‌زایی دوز اول تقریباً هیچ، دوز دوم حدود ۳۰ درصد و دوز سوم ۷۰ الی ۹۵ درصد است.
  • از جمعیت هدف ۴۲۵۲۲۴ نفر کودکان ۵ الی ۱۱ سال ۳۳ درصد نوبت اول و ۱۳ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. این یعنی ۶۷ درصد نوبت اول و ۸۷ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند. آیا این به معنی کوتاهی و سهل انکاری والدین در و مراقبت از فرزندان نیست؟ آیا ما نباید کودکانمان را بهتر از این مراقبت کنیم؟!
  • ۱۰ نوع واکسن کرونا در پایه‌های مختلف در ایران و استان موجود است (اسپوتنیک V، آسترازنیکا، برکت، بهارات، سینوفارم، پاستوکووک، اسپایکوژن، پاستوکووک پلاس، کووپارس رازی و فخرا) این تنوع واکسن در ایران اگر بی‌نظیر نباشد حداقل کم‌نظیر است. آیا باز بهانه‌ای برای نزدن واکسن می‌ماند؟! در استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وجود دارد درحالی‌که میزان تزریق ۳ الی ۴ هزار دوز در روز است.
  • واکسیناسیون در تمام گروه‌های هدف لازم و ضروری است و در گروه‌ها و افراد پرخطر لازم‌تر و ضروری‌تر است. گروه‌های پرخطر در کودکان و بالغین بیشتر در معرض ابتلا به بیماری، طولانی شدن روند بیماری، وخامت و شدت بیماری و فوت هستند. سالمندان هم حتی اگر بیماری زمینه‌ای نداشته باشند پرخطر محسوب می‌گردند؛ لذا عقل سلیم حکم می‌کند که باید بیشتر مواظب سالمندان و بچه‌ها باشیم.
  • مخلص کلام اینکه کرونا با جهش‌های جدید و پی‌درپی خود و با رفتار کاملاً هوشمندانه همچنان در کمین است و مردم عزیز و شریف ایران باید خطر را جدی بگیرند و رفتار هوشمندانه متناسب داشته باشند؛ لذا در آستانه هفته سلامت همگان را توصیه می‌کنیم به:

الف) تمامی گروه‌های هدف واکسن تزریق نموده و واکسیناسیون خود را کامل کنیم.

ب) تلاش در ارتقای سلامت و بهداشت و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را تا حدالامکان بنماییم.

ج) رعایت اعتدال و اصلاح سبک زندگی و اهتمام به اصول سته ضررویه (اصول شش‌گانه) در طب سنتی را داشته باشیم.

د) به تبلیغات ضد واکسن توجه نکرده و خود نیز به آن دامن نزنیم. این از مصادیق بارز منکر است. اطلاعات از منابع معتبر و علمی اخذ کنیم.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و طلب سعادت دنیوی و اخروی برای تمام مردم عزیز ایران

دبیر قرارگاه دانشگاهی کرونا دکتر سید جلیل موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست