اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

حذف بانوان از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی غیر ممکن است لذا نمی توان از اشتغال بانوان جلوگیری کرد بنابراین دولت وخانواده ها با حمایت و پشتیبانی ها به جامعه بقبولانند که اشتغال زنان با فرزند آوری و مادر شدن آنها در تعارض نیست و تمایل بانوان شاغل را به فرزند آوری افزایش دهند.

آوای مرز : با افزایش نرخ زنان تحصیل کرده و حضور مستمر آنان در جامعه، آمار اشتغال زنان نیز رشد زیادی کرد بطوری که زنان عضو جدایی نشدنی از فعالیت های اجتماعی و شاغلان هر جامعه ای شدند.

در سال های اخیر با افزایش تعداد جمعیت سالمندی و کاهش فرزندآوری، برخی صاحبنظران بر این باورند که اشتغال زنان به بر روند کاهش فرزند آوری تاثیر گذاشته است. چرا که برخی از زنان معتقد هستند ایفای نقش مادری با داشتن شغل و فعالیت اجتماعی در تعارض باهم قرار هستند؛ اما درجامعه زنان موفقی داریم که در کنار شاغل بودن، مادری نمونه هستند و با برقراری تعادل بین مسئولیت خانه و اجتماع به زن و مادری موفق تبدیل شده اند.

سمانه رضازاده راستین یکی از مادران شاغل اهل ارومیه که ۴۰سال سن و یک دختر و ۲ پسر دارد، در گفت وگو با ایسنا افزود: بعد از ازدواج و مادر شدن ادامه تحصیل داده و در حال حاضر دبیر دروس فلسفه و منطق و دینی در دبیرستان و استاد فلسفه و منطق است.

رضازاده راستین بااشاره به اینکه مادر بودن مانعی بر ادامه فعالیت اجتماعی و تحصیل او نشده است،خاطرنشان کرد: برای اینکه درنقش مادری کوتاهی نکنم و فرزندانم را درست تربیت کنم فعالیت های اجتماعی خود را کمی محدود کرده ام.

وی بااشاره به اینکه همسرش همیشه همراه و کمک حال او در ایفای نقش مادری و موفقیت در کار و تحصیل بوده، اظهار کرد: بچه‌ها به علت شیرینی وجودشان نه تنها مانعی بر سر راه اشتغال او نیستند بلکه آنها هدفی نو را به زندگی می‌آورند چرا که وجود بچه ها اهداف را طبقه‌بندی و قابل دست یافتن کرده و راه و انگیزه رسیدن به اهداف را تقویت می‌کنند.

رضا زاده راستین با تاکید به اینکه مادر با کار و فعالیت اجتماعی، قدرت خلاقیّت، کارآیی و استقلال بیشتری پیدا می کند و بهتر می‏تواند در برابر مشکلات خانه و محیط کار، تصمیم‏ گیری و مداخله کند، افزود:جهان غرب با این شعار که فرزند مانعی بر سر راه فعالیت اجتماعی زنان است می خواهد جمعیت جوامع را کاهش دهند و کشورهای درحال توسعه را با بحران مواجه کند اما من مخالف این دیدگاه هستم و به هیچ عنوان مادر شدن و فرزند داشتن را مانعی بر ادامه فعالیت های اجتماعی خود نمی بینم.

وی با اشاره به اینکه مادر بودن همراه با شاغل شدن سخت اما شدنی است،ادامه داد: با برنامه‌ریزی و نظم در کارها،اولویت بندی در زندگی، کمک گرفتن از اعضای خانواده، یادگیری بعضی مهارت ها برای مدیریت زندگی می توان هم مادرو زن شاغل موفق شد.

رضا زاده راستین باتاکید بر اینکه با برنامه‌ریزی خیلی از موانع برطرف می شود، تصریح کرد: اگر گفته می شود که زنان مسئولیت های خانوادگی دارند، این مسئولیت امور داخلی خانه به معنای این نیست که مسئولیت اجتماعی از دوش آنها برداشته شده است، بلکه بهتر است هر مقدار که توانایی دارند، آن توانایی را به مسئولیت های اجتماعی و سیاسی هم ضرب کنند.

معصومه سلیمانی، یکی دیگر از مادران شاغل اهل ارومیه که ۳۹سال سن دارد و مادر ۳فرزند است، در گفت و گو با ایسنا افزود: دارای مدرک تحصیلی سطح ۳فلسفه از حوزه علمیه قم، ارشد ارتباطات فرهنگی از دانشگاه باقر العلوم هستم و از سال ۸۴ مشغول به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی  شده ام.

وی با تاکید به اینکه ۴ سال است که در دانشگاه  نیز تدریس می کنم، تصریح کرد: در حال حاضر مشاوره مهارت‌های فرزند پروری و مسئول امور بانوان جمعیت ایثارگران آذربایجان غربی نیز هستم.

سلیمانی با اشاره به اینکه  همسرم کمک شایانی در موفقیت من در امر کارو تحصیل و مادری ایفا کرده، یاد آور شد: من هر دو ارشد حوزه و دانشگاه را همزمان قبول‌ شدم با وجود ۲بچه هر دو رو ادامه داده و مدرک گرفتم بنابراین باید بگویم برخلاف تبلیغات منفی رسانه های معاند و کشورهای غربی، مادر بودن مانعی برای فعالیت اجتماعی نیست.

وی گفت: هرچند مشکلات یک مادر شاغل بیشتر از مادر خانه دار است اما با کمک های همسر و خانواده و با برنامه ریزی می توان برتمامی مشکلات غلبه کرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ تعارضی بین مادرشدن و شاغل بودن وجود ندارد، ادامه داد: به نظر من خانه داری و مادری ضمن اینکه شغل‌ مقدسی است با برنامه ریزی و نظم در کارها و همراهی همسر می‌توان به فعالیت بیرونی هم پرداخت و زنی موفق در اجتماع شد.

منصوره ایزدی، جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا افزود: شاغل بودن و حضور در فعالیت های اجتماعی به نفع زنان است اما فرصت حضور بیشتر آنها را در کنار خانواده و فرزندان کم می کند.

وی بااشاره به اینکه مادربودن صفتی است که ربطی به شاغل بودن و یا خانه دار بودن زنان ندارد، تصریح کرد: هستند مادران خانه داری که بیشتر وقت خود را در خانه  هستند و وقت کافی برای تربیت فرزندان خود دارند اما نتوانسته اند به مسئولیت مادری و همسری خود به خوبی عمل کنند و با مشکلاتی مواجه هستند.

این استاد دانشگاه درخصوص معایب و مزایای شاغل بودن مادران نیز اظهار کرد: مسئولیت پذیری، داشتن نظم و برنامه ریزی بیشتر،استقلال مالی و کمک به اقتصاد خانواده از مزایا و خستگی روحی،تعدد وظایف،دوگانگی در تربیت فرزندان، استرس از جمله معایب اشتغال زنان به ویژه زنان متاهل و مادر است.

این جامعه شناس بااشاره به اینکه جامعه امروز تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای قرار دارد و اغلب بدون فکر و آگاهی هرآنچه رسانه ها تبلیغ می کنند را باور دارد، خاطر نشان کرد: یکی از تبلیغات منفی رسانه ها که به شدت در جامعه رشد کرده این است که  نقش مادری با شاغل بودن منافات دارد و زنان شاغل نباید مادر شوند چرا که با مادر شدن یک زن ، موقعیت اجتماعی و شغلی او دچار تزلزل می شود.

وی در خصوص راهکارهایی که می توان به  زوج هایی که به خاطر شاغل بودن خانم از فرزندآوری امتناع کرده اند، ارائه کرد نیز افزود: در گام اول باید قبل از ازدواج، آموزش اصولی برمبنای واقعیت های اجتماعی شکل بگیرد همچنین می توان با برنامه ریزی ،مدیریت زمان و مسئولیت پذیری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بسیاری از مشکلات و استرس زنان شاغل را کاهش داد و با کاهش مسئولیت زنان در خانه به وسیله تقسیم کار گام های موثری برای مادر شدن زنان شاغل و عمل فرزند آوری برداشت.

به گزارش ایسنا؛ حذف بانوان از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی غیر ممکن است لذا نمی توان از اشتغال بانوان جلوگیری کرد بنابراین دولت وخانواده ها با حمایت و پشتیبانی ها به جامعه بقبولانند که اشتغال زنان با فرزند آوری و مادر شدن آنها در تعارض نیست و تمایل بانوان شاغل را به فرزند آوری افزایش دهند.

در کنار همه این اقدامات با کمک ابزار قوی به اسم رسانه می توان با فرهنگ سازی به خانواده ها و بانوان این پیام را داد که اشتغال بانوان منافاتی با فرزند آوری آنها ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست