اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سد باطله زرشوران، اکه از آن به عنوان بزرگترین طرح زیست محیطی معادن ایران نام برده می شود امروز با حضور «وجیه اله جعفری» معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو و مسئولان استان آذربایجان غربی در شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی زرشوران افتتاح شد.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو)، با تکیه بر تجربیات جهانی و شرایط محیط زیستی منطقه، این پروژه عظیم را با چهار هدف ارتقای شاخص های زیست محیطی، ذخیره و بازگردانی پساب و آب های سطحی کارخانه، ساماندهی محل تجمیع باطله و امکان فرآوری و استحصال عناصر با ارزش موجود در آن از جمله طلا، نقره و سایر عناصر در آینده، بنا کرد.

عملیات ساخت طرح سد باطله طلای زرشوران، با اعتباری نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، از سال ۱۳۹۸ با نظارت سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی آغاز و پس از سه سال تلاش متخصصان ایرانی، با بالاترین سطح استانداردهای روز جهان، در دی ماه ۱۴۰۱ آماده بهره برداری شد.

این سد با ارتفاع ۲۵ متر، ۲۶۵ متر طول تاج، ۵۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی، دو برج آبگیر به ارتفاع ۱۰ متر و ایستگاه پمپاژ با توان روزانه چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب دارد و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار بنا شده است. سد یاد شده با خط انتقالی به طول یک‌هزار و ۳۱۰ متر و سطح ایزولاسیونی به مساحت ۵۰ هکتار، ظرفیت دپوی باطله و فرآوری پساب معدنی را به ۲۰ میلیون مترمکعب و فراتر از آن می رساند.

معدن طلای زرشوران (زیرمجموعه ایمیدرو)، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه است که با ۴۲ میلیون تن ذخیره ماده معدنی و ۱۲۵ تن طلای خالص، به عنوان بزرگترین واحد تولید طلای کشور شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست