اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سد و نیروگاه سردشت با حضور رئیس جمهور و برخی از اعضای هیئت دولت به صورت ویدئو کنفرانس در این شهرستان مرزی به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت منابع آب و نیروی ایران عصر سه شنبه در آئین افتتاح این سد اظهار داشت: این سد شامل افتتاح سرریز، تونل آبرسان، نیروگاه، سیستم انحراف، آبگیر سد و تصفیە خانه آب شرب است که برای آنها ۱۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

بهروز مرادی افزود: سد خاکی سردشت با هسته رسی و حجم مخزن ۳۸۷ میلیون مترمکعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزی و تصفیه خانه اتوماتیک آب شرب شهرهای سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگیر احداث شده است.

وی اظهار داشت: سد سردشت بر روی رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که دریاچه آن حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد و در ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر احداث شده است و با بهره برداری از این طرح هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم کشاورزی و باغی این شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبی تبدیل می‌شود.

مرادی گفت: برای احداث سد ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و برای تصفیه خانه و خطوط انتقال آب نیز یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اظهار داشت: تصفیه خانه جدید سردشت در فاز نخست ظرفیت تولید ۳۵۰ و در فاز دوم ۴۹۵ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را دارد و افق ۲۰ ساله تأمین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می‌کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت ۲۳۰ لیتر در ثانیه و مصرف شهر ربط ۷۰ لیتر در ثانیه است و اگر آبرسانی به روستاهای اطراف نیز انجام شود این تصفیه خانه می‌تواند تا بیش از ۲۰ سال آینده منبع مطمئنی برای آب شرب این منطقه باشد.

رئیس جمهور امروز و در سفری یک روزه به آذربایجان غربی چندین طرح توسعه منابع آب و خاک استان‌های مرزی از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه / جلدیان / و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد و چندین طرح دیگر به ارزش چهار هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان را افتتاح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست