اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی گفت: سال آینده با توجه به ظرفیت های بومی رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی در این استان پیش بینی شده است.

محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر پنجشنبه در بازدید از مرز سرو و جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی که در مرز سروی ارومیه برگزار شد، با اشاره به برنامه ریزی دولت سیزدهم در راستای توسعه اقتصادی استان‌های مختلف با استفاده از ظرفیت‌های بومی، اظهار کرد: بر این اساس رشد ۸ درصدی در کشور برای سال آینده در نظر گرفته شده که این میزان با توجه به ظرفیت‌های بومی استان ۷.۳ درصد خواهد بود.

معتمدیان با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ به بحث توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش صادرات گفت: با توجه به محدودیت و تحریم‌های اقتصادی تلاش خواهد شد روند همکاریهای متقابل در سطح ملی و استانی با همسایگان افزایش یابد.

وی با اشاره به افزایش اختیارات استانداران در دولت سیزدهم، گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم اختیارات استانداران افزایش می‌یابد که با اجرایی شدن آن بنا داریم فعالیت‌های اقتصادی و توسعه تجارت مرزی را در آذربایجان غربی رونق دهیم.

استاندار آذربایجان غربی نبود مدیریت واحد در مرزها را یکی از مشکلات طولانی مدت آذربایجان غربی در حوزه تجارت بین الملل برشمرد و اضافه کرد: طی این مدت طولانی، تعامل حداکثری و هم افزایی نیز صورت نگرفته که همین امر مانعی در مقابل روان سازی کارها در مرز بوده و در صدد هستیم با برداشتن این موانع و ایجاد تعامل بین نهادهای مختلف، رونق مرز را موجب شویم.

پیش بینی رشد اقتصادی۷.۳درصدی آذربایجان‌غربی/تعدد در مدیریت مرزها

مدیریت مرزها یکپارچه شود / تعدد دستگاه‌های متولی در مرزها

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مدیریت مرزهای تعدد دستگاه‌های متولی در مرزها به خصوص در استان است که موجب برخی ناهماهنگی می‌شود، تلاش می‌کنیم با یکپارچه سازی مدیریت پایانه مرزی این دغدغه را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۲ دستگاه متولی مرز و مدیریت مرزی در استان مسئولیت دارند، گفت: هماهنگ کردن این ۲۲ دستگاه در برخی مواقع سخت است و موجب بروز برخی ناهماهنگی می‌شود که با یکپارچه سازی مدیریت مرزی می‌توان کارها و فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داد.

معتمدیان با بیان اینکه آذربایجان غربی تنها استان هم مرز با سه کشور خارجی در کشور به شمار می‌رود، افزود: بین المللی بودن مرزهای استان، دسترسی به بازارهای اروپایی و صادرات و ترانزیت کالاهای سایر استان‌های کشور از گمرکات و پایانه مرزی آذربایجان غربی نشان دهنده اهمیت توسعه به توسعه و رونق مرزهای این استان است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به تعدد دستگاه‌های اجرایی در مرزها استفاده از ظرفیت‌های قانونی شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه ویژه مرزهاست که در اختیار مدیریت استاندار بوده است، گفت: تلاش خواهیم کرد با بازدیدهای مستمر، مصوبات با قابلیت اجرایی و تقسیم کار مناسب بین دستگاه‌ها بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کافی داشته باشیم.

وی، تحقق میزان تجارت هدف گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را در گرو رونق مرزهای آذربایجان غربی به عنوان تنها استان مرزی ایران با این کشور دانست و ادامه داد: علاوه بر آن، شمال عراق نیز ظرفیت تجاری بالایی دارد که با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید و استفاده از ظرفیت‌های موجود، می‌توان در این خصوص نیز رونق لازم را به وجود آورد.

پیش بینی رشد اقتصادی۷.۳درصدی آذربایجان‌غربی/تعدد در مدیریت مرزها

جلسات شورای ساماندهی مبادلات مرزی در مرزهای آذربایجان غربی برگزار می‌شود

معتمدیان گفت: این جلسات و شورای ساماندهی مبادلات مرزی با حضور در تمامی مرزهای استان برگزار خواهد شد و جلسه امروز نیز مصوباتی داشت در ۱۵ روز آینده در جلسات بعدی روند پیگیری آنها بررسی می‌شود هر آنچه در استان نیاز به تصمیم گیری داشت انجام می‌گیرد اگر موضوعی نیاز به پیگیری در سطح ملی و وزارت خانه‌ها داشت به جد پیگیری می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر کار کارشناسی و دقیقه در مرزهای استان اضافه کرد: رفع برخی مشکلات مرزی ناشی از عدم هماهنگی است تلاش می‌شود با بازدید میدانی از مرزهای استان و برگزاری جلسات ساماندهی مبادلات مرزی روند مبادلات روان سازی شده و با بحث‌های کارشناسی مصوباتی با قابلیت اجرا اتخاذ و اجرایی شود.

معتمدیان همچنین از امنیت به عنوان زیرساخت اصلی توسعه نام برد و افزود: امنیت به خصوص در استان‌های مرزی از موضوعات قابل قبول است تلاش می‌شود با مشورت و هماهنگی با مجموعه‌های انتظامی، نظامی و امنیتی بتوانیم شاهد رونق فعالیت در مرزهای آذربایجان غربی باشیم.

فعالیت در مرز سرو ۲۴ ساعته شود

استاندار آذربایجان غربی بر فعالیت ۲۴ ساعته مرز سرو در ارومیه و حضور فعال و شبانه روزی دستگاه های متولی در این مرز تاکید کرد.

 محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: دفتر نمایندگی وزارت خارجه نیز پیگیر رفع موانع مشکلات موجود در طرف ترکیه باشد تا طرف مقابل نیز به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی به تعهدات مرزی خود عمل کند.

وی توجه به پایانه‌های مرزی، ترانزیت، بازارچه‌های مرزی و روان سازی فعالیت‌ها در مرزها و رفع مشکلات را ضروری دانست و گفت: به دنبال تقویت زیرساخت‌ها و افزایش صادرات در استان هستیم.

معتمدیان اشاره به اینکه، مرزهای رسمی پیشانی جمهوری اسلامی هستند و به هیچ وجه ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در بحث توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت مرز قابل قبول نیست، ادامه داد: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، توسعه فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت مرزها در تجارت مرزی و ترانزیت بسیار حائز اهمیت است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر ادامه بازدیدهای میدانی از وضعیت مرزهای استان، افزود: جلسات شورای مبادلات مرزی در محل پایانه‌های مرزی برگزار و از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای رفع مشکلات استفاده می‌کنی

پیش بینی رشد اقتصادی۷.۳درصدی آذربایجان‌غربی/تعدد در مدیریت مرزها

میزان خروج و ورود مسافران در پایانه مرزی سرو طی سال جاری به ۷۲ هزار نفر رسیده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: پایانه مرزی سرو جز پایانه‌های مهم آذربایجان‌غربی بوده و میزان تردد از آن در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

ارسلان شکری با اشاره به اینکه پایانه مرزی سرو در سال ۱۳۴۱ ایجاد و در سال ۱۳۷۲ رسمی شده است، اظهار کرد: پایانه مرزی سرو جز پایانه‌های مهم آذربایجان‌غربی بوده و میزان تردد از آن در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه قبل از اخذ عوارض و شیوع ویروس کرونا میزان تردد مسافران منطقه مرزی سرو، سالانه به بیش از یک میلیون نفر می‌رسید، اظهار داشت: شرایط وضع شده و شیوع ویروس کرونا تردد مسافران را کاهش داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان خروج و ورود مسافران در پایانه مرزی سرو طی سال جاری به ۷۲ هزار نفر رسیده است، گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۹ هزار نفر بود.

پیش بینی رشد اقتصادی۷.۳درصدی آذربایجان‌غربی/تعدد در مدیریت مرزها

صف‌های طولانی کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرو

وی با بیان اینکه مشکل صف‌های کامیون‌های ترانزیتی در این منطقه در سه حوزه بیرون پایانه، داخل پایانه و طرف ترکیه مطرح است، افزود: در شرایط فعلی نیازمند ایجاد امکانات رفاهی در قالب توسعه هستیم.

شکری با اشاره به اینکه مسیر تازه تأسیس مرز سرو و نزدیکی آن به مرکز استان یکی از دلایل دیگر در افزایش تمایل به تردد از این نقطه مرزی است، بیان کرد: قسمتی از راه منتهی به پایانه نیازمند تعریض است.

وی همچنین در رابطه با مصوبه شورای تأمین در استقرار مرزبانی در ایست و بازرسی منطقه سرو، مدعی شد که پس از عملی شدن حضور مرزبانی، مشکلات مربوط به گالن به دست‌ها در این منطقه تا حد بسیار زیادی رفع شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با اشاره به کاهش تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز گل بولاغ ترکیه به علت اقدامات عمرانی طرف ترکیه طی روزهای اخیر گفت: در همین راستا کامیون‌های ترانزیتی از منطقه بازرگان به سمت سرو هدایت شده‌اند که منجر به مشکلاتی در تردد شده است.

نادر صادقی، مطلوب نبودن تردد در پایانه مرزی سرو پس از افزایش عبور و مرور کامیون‌های ترانزیتی افزود: طبق تدابیر اندیشیده شده، هرچند در روزهای گذشته صف‌های کامیون‌های ترانزیتی در مرز سرو کاهش داشته است ولی با افزایش میزان ترددهای ترانزیتی، دچار مشکلاتی در روان سازی خواهیم بود.

در خاتمه این نشست استاندار آذربایجان غربی به همراه اعضای شورای ساماندهی مبادلات مرزی از بخش‌های مختلف مرز سرو بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست