اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ۹ امام جماعت کُرد که به زبان کردی خطبه خوانده بودند دستگیر و با حکم دادگاه روانه زندان شدند.به گزارش کردپرس، ۹ امام جماعت کُرد که به زبان کردی برای مخاطبان کُردزبان خود خطبه خوانده بودند بازداشت شدند. حسین بوغاتکین وکیل این افراد گفت که در بازجویی از آنها پرسیده شده که چرا به زبان کردی خطبه خوانده اید و از روی خطبه ای که سازمان دیانت به شما داده بود نخوانده اید.

بنا بر خبر گازته دیوار، ۹ نفر از امامان جماعت عضو کنگره اسلام دموکراتیک (DİK) و انجمن علمای دین (DIAY-DER) در استانبول، که در سوم جولای بازداشت شده بودند روز جمعه با حکم دادگاه روانه زندان شدند.

این امامان جماعت از جمله اکرم باران رئیس DIAY-DER گفتند که در بازجویی ها از آنها پرسیده شده که چرا خطبه فرستاده شده از سازمان دیانت را نخوانده اید و چرا به زبان کردی خطبه خوانده اید؟ چرا دعاهایتان را به زبان کردی به جا آورده اید؟

ابراهیم یالین یکی دیگر از این امامان جماعت که ۷ روز در بازداشت به سر برده بود گفت که پلیس در خانه آنها را شکسته و در بازداشتگاه هم مورد خشونت روانی قرار گرفته است. او همچنین گفت که در این بازداشت خلیل بولوت امام جماعت ۸۲ ساله به دلیل بیماری و کهولت سن در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است. او گفت عکس های آنها را در هنگام اقامه نماز جماعت گرفته و به عنوان مدرک جرم روی میز بازجویی مقابل آنها قرار داده اند.

یالین گفت که «در طی بازجویی به ما فشار آوردند تا بپذیریم که پولی را که برای خیریه جمع آوری شده بود به سازمان تروریستی فرستاده ایم. در حالی که ما این پول را برای پرداخت فاکتور های آب و برق ساختمان انجمن جمع آوری کرده بودیم».

یالین در ادامه گفت: «تنها گناه ما این بود که در مسجد حضرت عمر در محله گوورجین تپه باشاکشهر به زبان کردی خطبه خوانده و دعا کرده ام. اگر دعا کردن به کُردی جرم باشد نیمی از جمعیت ترکیه مجرم است. این دادگاه باید بر علیه خدا صورت بگیرد که زبان کردی را ایجاد کرده است. بگذارید از خدا شکایت کنند نه از ما. زبان مادری ما کردی است. اکنون زبان انگلیسی در همه کشور تدریس می شود و آزادانه به این زبان سخن گفته می شود، اما به کردی که می رسیم این جرم است.»

حسین بوغاتکین وکیل این روحانیون نیز با اشاره به این که در این پرونده زبان کردی جرم تلقی شده است گفت: «در این پرونده استفاده از اصطلاحات زبان کردی به عنوان “اصطلاحات سازمان تروریستی” معرفی شده و عمل به شیوه شاخه شافعی اهل سنت نیز به عنوان جرم آمده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست