اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : هر زلزله‌ای بدون‌شک آسیب‌های جسمی و روحی همچنین لطمات اقتصادی بدنبال خود دارد و خانواده‌ها را از ریل زندگی عادی خارج می‌کند، پس لازم است، برای برگرداندن آنها به شرایط قبلی تلاش چشمگیری آغاز شود.

به گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهرماه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ۱۲ روستای خوی را تحت تاثیرقرارداد.

این زلزله علاوه بر تخریب واحدهای مسکونی به واحدهای تولیدی صدمات زیادی وارد کرد، که همت جمعی برای بازسازی و بازگشت آنها به شرایط عادی را می طلبد.

دولت با همه توان برای بازسازی واحدهای تولیدی زلزله‌زده وارد شود

ساسان محرمی، کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا بر ضرورت تلاش دولت برای بازسازی مناطق زلزله‌زده و رونق واحدهای تولیدی تاکید کرد و با بیان اینکه، خوشبختانه به این مسئله مهم معمولا در تصمیم‌گیری‌ها توجه ویژه ای می‌شود، ولی می‌طلبد واحدهای اشتغال‌زا بیش از پیش در کانون توجه قرار گیرند، گفت: برای برقراری شرایط عادی نه‌تنها مسئولان بلکه آحاد مردم کمک کنند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه، در زلزله اخیر به دامداری‌ها، واحدهای پرورش طیور و … آسیب وارد شده است، گفت: اقتصاد منطقه بر پایه دامداری و کشاورزی است که این امر اهمیت رفع هر چه سریعتر این معضل مذکور را دو چندان می کند.

وی گفت: متاسفانه در زمینه حوادث غیرمترقبه به‌ویژه سیل و زلزله در کشورمان تجربیات زیادی داریم، که هر بار دولت به کمک تولیدکننده‌ها رفته است و با پرداخت کمک‌های بلاعوض، تسهیلات بانکی و استمهال برای پرداخت اقساط درراستای بازسازی واحدها مقدمات موردنیاز را فراهم کرده است.

وی همچنین از بانک‌ها خواست برای دریافت وثیقه و بررسی شرایط استحقاق پرداخت تسهیلات بانکی حداقل سختگیری‌ها را کنند، تا واحدهای تولیدی متضرر دوباره بتوانند به چرخه اقتصاد استان برگردند.

وی با بیان اینکه بعضی از واحدها به تسهیلات بانکی متناسب با حجم سرمایه‌گذاری نیاز دارند تا بتوانند فعال شوند، گفت: ولی برخی دیگر نیازمند کمک‌های کمتری هستند، پس می‌توان این‌ها را در اولویت قرار داد.

بازسازی تولیدی‌ها در اولویت باشد

و – کرم اللهی که خود را کارگر یک واحد تولیدی عنوان کرد: در زلزله اخیر محل کارش دچار آسب شده است، اما در چنین حوادثی همیشه واحدهای مسکونی بیشتر از تولیدی‌ها و کارخانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اهمیت بازسازی واحدهای تولیدی به اندازه خانه‌ها نباشد، بدون‌شک کمتر هم نیست، پس انتظار وجود دارد، در این زمینه هم اقدامات اساسی آغاز شود.

این جوان با بیان اینکه من ۵ سر عائله دارم و زندگی سطح متوسطی را توانسته بودم، برای خانواده خودم فراهم کنم، اضافه کرد: بعد از چند سال بیکاری و دنبال کار به این در و آن در زدن تازه مشغول به کار شده بودم.

۵۲۱ واحد جایگاه دامی در زلزله خوی آسیب دید

غلامعلی مرادی،  معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا از آذربایجان غربی ضمن اشاره به وقوع زلزله در  ۱۳ مهر ماه امسال با مرکزیت روستاهای تابعه خوی، اظهار کرد: کارشناسان برآوردهای اولیه را در ارتباط با خسارات انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این زلزله باعث شد، ۳ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال جایگاه‌های دامی و واحدهای مرغداری دچار خسارت شوند.

مرادی بیان کرد: ۵۲۱ واحد جایگاه دامی خسارت دیده در سطح ۱۵ روستا شامل نوسازی به مساحت ۸۲۲۴ متر مربع با اعتبار مورد نیاز ۱۲۲ میلیارد ریال و بهسازی به مساحت مسقف ۴۸ هزار و ۲۸۲ متر مربع به مبلغ ۲۳۱ میلیارد ریال می‌باشد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ضمن ابراز تاسف از اینکه  ۴ واحد مرغداری در اثر زلزله ۶۲ میلیارد ریال خسارت دیده‌اند، گفت: این آسیب‌ها و خسارت‌ها بدون‌تردید اشتغال منطقه را هم تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

این زلزله‌ها نه‌تنها به خانواده‌ها آسیب روحی و جسمی وارد کرده، بلکه اشتغال منطقه را هم تحت‌تاثیر قرار داده است، بنابراین بدیهی‌ترین انتظاری که وجود دارد، این است که برای جبران خسارتی که وارد شده است اقدامات موردنیاز انجام گیرد.چون تحمل خسارت‌های روحی به‌خودی‌خود دشوار است پس مشکلات معیشتی نیز نباید به خانواده‌ها تحمیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست