اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اولین نشست تخصصی باستان شناسی حوضه رودخانه زاب با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیرانشهر در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد پیرانشهر برگزار شد.

 در این نشست که به منظور بحث و بررسی تاریخ و فرهنگ دیرینه شهرستان پیرانشهر از ابتدا تا کنون و همچنین پژوهش های حوزه باستان شناسی صورت گرفته در چند سال اخیر در منطقه شهرستان پیرانشهر برگزار شد، جمعی از کارشناسان باستان شناس منطقه اقدام به ارائه اطلاعات مفید و جامعی از فرهنگ و تمدن دیرینه پیرانشهر از زمان سکونت انسان های اولیه تا حکومت های محلی دوران قاجار نمودند.

در این نشت مشخص شد که در شهرستان پیرانشهر و در منطقه ” کاسه کران” قدمت سکونت انسان به دوران پارینه سنگی یعنی حدود ۳۰۰ هزار سال قبل برمی گردد.

سید علی ترابی، فرماندار شهرستان پیرانشهر در این نشت طی سخنانی کوتاه گفت: شهرستان پیرانشهر به دلیل موقعیت استراتژیک و حساسی که همواره در منطقه و کشور ایران داشته مورد توجه بوده است و همین امر باعث شده است تا همیشه بعنوان سکونت گاهی مطمئن برای انسانها در طول تاریخ مطرح باشد.

در ادامه این نشت جمعی از باستان شناسان منطقه با ارائه مقاله هایی در خصوص دوران پارینه سنگی و سابقه سکونت انسان های اولیه در دشت پیرانشهر، عصر آهن در شهرستان های پیرانشهر و سردشت، دوران پیش از تاریخ در حوضه رودخانه زاب و مسائل باستان شناسی دوران اسلامی برای حاضران ارائه گردید.

به گزارش کردپرس ؛ جمعی از شرکت کنندگان در خاتمه این نشست نسبت به راه اندازی موزه بانک سفال جنوب استان در پیرانشهر و همچنین تهیه اطلس باستان شناسی منطقه و احداث موزه باستان شناسی در این شهرستان تأکید و خواستار برگزاری اولین همایش بین المللی باستان شناسی حوضه رودخانه زاب با حضور کارشناسان و باستان شناسان مجرب ایرانی و خارجی در شهرستان پیرانشهر شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست