اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی :  بدون شک برای رسانه زمان و مکان معنی ندارد ؛ و صاحبان رسانه و فعالان خبر شب و روز و درهمه لحظات مشغول فعالیت رسانه ای هستند و بعضی اوقات خروجی این فعالیت ها ، کنش و واکنش ها به جشنواره رسانه ای و مطبوعاتی ختم می شود.

همه صاحب نظران و کارشناسان امر بر این مهم واقفند ؛ جامعه مطبوعاتی و رسانه ای از برجسته ترین عناصر فرهنگی کشور هستند و رسالتی بسان رسولان الهی دارند ، این جامعه، مجموعه ای فهیم، متعهد و آگاهی بخش است که راستی ها و کژی ها را به نیکی می نمایانند و در بحران ها مردم را آماده پذیرش ناملایمات می کنند و در چاره اندیشی برای معضلات اجتماعی و گشودن گره های کور و تزریق مقاومت و پایداری به جامعه، پیشگام و ساعی هستند تا در هر حال سطح فرهنگ عمومی و دانش ملی را ارتقا بخشند، کم توقع ترین قشر جامعه بشمار می روند و پاسدار بزرگ خوبی ها و پاکی ها، پیکارگر سترگ عرصه مبارزه با بی عدالتی ها ، ناهنجاری و پلشتی ها می باشند و بسا در این رهگذر، دچار محرومیت ، آوارگی و خشم صاحبان قدرت و مسند قرار می گیرد.

از سویی دیگر روزنامه نگاران با این که جزو مشهورترین آحاد جامعه اند ، از مظلوم ترین آنها نیز بشمار می روند ؛ شاید کمتر کاری مانند روزنامه نگاری دارای فشارهای روحی و عصبی، تهدید و ارعاب، بی مهری و ناسپاسی، خستگی توانفرسا و از جان مایه گذاشتن باشد ، افزون بر اینها، عدم حمایت قانونی از مسائل معیشتی روزنامه نگاران و درآمد اندک آنان، موجب شده که کسانی جز عاشقان و دیوانه ها به این حرفه، به پشت میزهای تحریریه کشانده نشوند.

در عصر حاضر، هیچ حوزه یا منطقه ای بدون توجه به نقش مثبت رسانه‎ها که واسط و حامل پیام های ارتباطی هستند، نمی‎تواند به توسعه و بهبود امور زندگی مردم بپردازد. با این حال متاسفانه این روزها درکشور ما ، رسانه‎ها بیشتر به قیل و قال و بلوای رسانه‎ای ، خارج از معیارهای چشم‎انداز توسعه ای عمل می کنند ، نقشی که همچون لبه قیچی، به جای آن که مفید باشد، گاها مضر نمایان شده است.

رسانه ها و مطبوعات آذربایجان غربی در بهمن ۹۷ شاهد برگزاری ۳ جشنواره مهم رسانه ای در داخل مجموعه ارشاد بودند و قرار است ۲ جشنواره دیگر مطبوعاتی هم که توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهرداری ارومیه در اسفندماه به سرانجام برسند.

نخستین همایش و جشنواره بزرگ رسانه نگاران انقلاب که با همت امور رسانه و واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان  و با حضور مدیران ارشد استانی و شهرستانی و همراه با نمایشگاه عکس برگزار گردید که در این همایش از برترین های آن تجلیل شد.

همچنین در یک برنامه دیگر نخستین جشنواره آیات ، مطبوعات و رسانه هم با همت همین دو مجموعه فوق و بدنه اجرای ارشاد به سرانجام رسید و برگزیدگان جشنواره جوایز خود را از متولیان امر دریافت کردند.

اما سومین سکانس این رویداد مهم مطبوعات در یک ماه اخیر ؛ جشنواره رسانه ای ابوذر بود که با همت سازمان بسیج رسانه ، خانه مطبوعات و واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به پایان خوشایندی رسید و  چند روز پیش طی مراسم ویژه ای و با حضور نماینده ولی فقیه و مدیران ارشد استانی و صاحبان رسانه از برترین های آن تقدیر شد و پرونده ۳ جشنواره مهم رسانه ای و مطبوعاتی در حالی به پایان رسید که جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها فرصتی هستند تا کارنامه و تلاش یک سال و یک مدت رسانه ها و خبرنگاران مرور شده و ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت فعالیت های رسانه ای و خبری از کاستی ها و نارسایی ها توشه تلاش و همت بیشتر برگیریم.

قدردانی و تجلیل از تلاشگران و فرهیختگان عرصه رسانه و همچنین برترین های رسانه ای ، حمایت ضمنی از مطبوعات و فعالان این حوزه ، توجه به محتوا و کیفیت رسانه‌ های استان ، افزایش انگیزه و خلاقیت در میان اصحاب خبر و رسانه ، توسعه ظرفیت‌های موجود رسانه‌ های استان و آشنایی با قابلیت ‌های رسانه ‌های مکتوب و مجازی و بهره ‌گیری از این قابلیت‌ ها در بخش‌ ها و محورهای متنوع بخشی ازاهداف مهم برگزاری این جشنواره ها محسوب می شوند.

بدون شک در شرایط فعلی ؛ رسانه های داخلی ما باید همطراز ایران و انقلاب حرکت کنند و بدور از گونه جنجال آفرینی در راستای وحدت ملی ، استانی و تقویت مطالبه گری از مسئولان و کمک به مسیر توسعه و حل مشکلات و چالش های پیش رو گام بردارند.

فعالیت چشمگیر متولیان امر در یک ماه اخیر و برگزاری ۳ جشنواره مهم در بدنه کاری یک اقدام بی نظیر و در خور تحسین در راستای حمایت از رسانه ها و تقویت مبانی اطلاع رسانی و قابل ارج گذاری است و جشنواره های مطبوعات می ‌توانند در تعالی و توسعه محتوایی مطبوعات محلی ، خبرگزاری‌ ها ، رسانه ها و فعالین این حوزه موثر باشد و در این بین اجماع اصحاب رسانه استان می‌ تواند نقش آنها را در توسعه و پیشرفت استان و منطقه نشان دهد و باید این تاثیرگذاری رسانه بیش از پیش نمود پیدا کند و در روی دیگر سکه گردش آزاد اطلاعات ، تقویت حس انتقادپذیری و مطالبه گری ، جلوگیری از خودسانسوری ، حمایت از رسانه ها و فعالین این حوزه در شرایط فعلی جزو ضروریات کار است که باید توسط مسئولان امر در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست