اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در کنار خلا قانونی و عدم نگاه جامع در خصوص حفظ کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی ، سازه های غیر مجاز در آذربایجان غربی رشد قابل توجهی داشته اند، در این خصوص سرپرست بازرسی‌کل استان آذربایجان غربی تأکید کرد: مسئولان باید به‌ موقع مانع ساخت‌وسازهای غیرمجاز شوند تا موجب طرح موضوع در مراجع قضایی و خسارت به مردم نشود.

آذربایجان غربی، از نظر کیفیت خاک زراعی و روان آب و آبهای سطحی دومین استان کشور به شمار می رود و ۲۲۵ هزار خانوار به صورت مستقیم از بخش کشاورزی استان ارتزاق می کنند.

ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان سالانه بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. ۳۳ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی است و این آمار در میانگین کشوری ۱۸ درصد است که نشان دهنده اهمیت حفظ و صیانت از آب و خاک و کشاورزی استان است. اما در سالیان اخیر اراضی مرغوب کشاورزی با ساخت و سازهای غیر مجاز و ویلاسازی ها رو به رو شده اند.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پنج ماهه ابتدای سالجاری، ۶۴۲ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی استان شناسایی شده است.

تا کنون ۴۷۹ مورد اخطار توقف عملیات ساخت و سازمستحدثات غیر مجاز صادر ، ۲۱ مورد قلع و قمع بر اساس ماده ۳ احکام صادره قطعی و ۵۹ مورد قلع و قمع  بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۰که شامل ۱۲۱ قطعه تفکیکی هست ، اجرایی  و به حالت اولیه اعاده شده است.

در سال ٩٩ نیز از ٣ هزار و ۶٣۶ مورد در سطح ۵۴١ هکتار تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی و برای دو هزار ١۴۵ فقره اخطار توقف عملیات صادر شده است.

در این راستا ١٠٢ قلع و قمع نیز به استناد احکام صادره قطعی به مساحت بیش از ١٠ هکتار و تعداد ۴١٢ فقره نیز به استناد تبصره ٢ ماده ١٠ قانون حفظ کاربری راضی کشاورزی در سطح بیش از ٢٠ هکتار اجرا شد.

با این همه امسال تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیر مجاز در آن، با افزایش قابل توجهی روبه رو بوده است. در همین راستا مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می گوید: خلا قانونی موجب شده تعداد پرونده ها در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان افزایش قابل توجهی داشته باشد و این در حالی است که می توان با اصلاح قانون ۷۰ الی ۸۰ درصد از این تخلفات را کاهش داد.

در کنار خلا قانونی، عدم نگاه جامع در خصوص حفظ کاربری اراضی کشاورزی در سالهای اخیر موجب بروز مشکلات زیادی شده است، بخشنامه های صادر شده در این زمینه نیز کارشناسی شده نیستند و زمین های مرغوب کشاورزی در حال از دست رفتن به بهانه ساخت و ساز هستند.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی هم می گوید: بسیاری از تخلفات در بخش ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی ملی و منابع طبیعی از مشاورین املاک فاقد مجوز منشاء می گیرد.

سازه های غیر مجاز در اراضی کشاورزی، اراضی منابع طبیعی رشد می کنند و سپس مسئولان به فکر تخریب و قلع و قمع سازه ها می افتند و این مسئله تنش ها را دو چندان می کند. در همین خصوص دبیر شورای حفظ حقوق بیت المال با بیان اینکه قلع و قمع ها، دارای آثار بدی هستند، تاکید می کند: اولویت مدیران دستگاهای مجری باید پیشگیری و اقدام به موقع باشد.

اخیرا پیرو افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و تبدیل آن‌ها به خانه باغ و ویلا، سرپرست بازرسی‌کل استان آذربایجان غربی از عملکرد دستگاه‌های متولی در تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی زراعی بازدید کرد.

سجاد ده‌ده‌جانی در حاشیه این بازدید به دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید می کند که باید به‌موقع مانع ساخت‌وسازهای غیرمجاز شوند تا موجب طرح موضوع در مراجع قضایی و خسارت به مردم نشود.

به گزارش کردپرس ؛ با این حال سازه های غیر مجاز در استان همچنان در حال رشد اند و اراضی منابع طبیعی و کشاورزی با تهدید زمین خواران روبه رو هستند.

٣ سامانه فعال یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان شامل سامانه ۱۳۱ جهت گزارش اخبار مردمی ، GIS  سامانه سنجش از دور اراضی کشاورزی و سامانه CMS کنترل واحدهای گشت یگان حفاظت و همچنین سامانه ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع، آماده دریافت گزارش‌های مردمی است تا بتوان از زمین خواری ها در این عرصه جلوگیری کرد.

مدیر کل دادگستری استان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال اولین اقدام در این بخش را اقدام به موقع مسئولان در موضوعات مرتبط با حقوق بیت المال می داند و می گوید: در بحث حفاظت از اراضی کشاورزی به طور میدانی وارد عمل شده ایم تا از تجاوزات و تصرفات افراد سود جو که هدفمند کار می کنند جلوگیری و با آنان برخور قانونی و قاطع صورت پذیرد.

ناصر عتباتی خطاب به مسئولین و مدیران مرتبط با حوزه حفاظت از حقوق بیت المال اضافه می کند: اتخاذ اقدامات پیشگیرانه خیلی مهم است و باعث کاستن هزینه های مرتبط با رفع تصرفات و تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز می شود، اگر ما خود را در مقابل آیندگان پاسخگو می دانیم باید در نحوه عملکرد و فعالیت خود در عرصه های منابع طبیعی و کشاورزی تجدیدنظر کنیم و با حساسیت و دلسوزی و پشتکار امور را پیگیری نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست