اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : عدم حمایت دولت و کارشکنی ها برای خرید واکسن تب برفکی از کارخانه مهاباد، بزرگترین کارخانه واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه را به تعطیلی کشاند.

کارخانه ایی که اواخر خرداد ماه امسال نیز خبر تعطیلی آن شنیده می شد اما مشخص شد که با وجود همه کارشکنی ها هنوز پابرجاست و تنها خرید محصولات آن تعطیل شده بود.

در واقع خریداران واکسن در آن زمان به بهانه‌های واهی از خرید از کارخانه واکسن تب برفکی روناک مهاباد امتناع می کردند و در عوض حاضر بودند تا با قیمتی بالاتر و چندین برابر قیمت از کشور ترکیه واکسن تب برفکی را به کشور وارد کنند.

ادامه این وضعیت  بعد از ۹ ماه کارخانه واکسن سازی تب برفکی مهاباد را که توانایی تولید ۸۰  درصد نیاز داخلی کشور را داشت و رقیبی جدی برای کارخانه واکسن سازی رازی محسوب می شد، امروز به تعطیلی کشاند.

به گفته نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در ترکیه هر شیشه واکسن تب برفکی مشابه تولید کارخانه روناک مهاباد ۶۰۰ هزار تومان است این در حالی است که هر شیشه واکسن تب برفکی محصول کارخانه روناک مهاباد حدود ۲۰۰ هزار تومان است و امسال این محصول با ۳ برابر قیمت از ترکیه وارد می شود.

سال گذشته رفیعی پور رییس سازمان دامپزشکی کل کشور، وعده داد تا در خصوص کارشکنی های انجام گرفته در رابطه با خرید محصولات این کارخانه در مهاباد اقدام کند تا مشکل این واحد تولیدی برطرف شود اما تا این لحظه این مشکل وجود داشت و مشخص شد که وعده های سازمان دامپزشکی کشور برای حل این مسئله تا چه حد غیر واقعی بوده اند.

هر چند تنها مشتری مستقیم این کارخانه واکسن سازی هم سازمان دامپزشکی کشور است اما عدم همکاری سازمان در خصوص تامین مواد اولیه و مجوزهای مربوطه، کار این شرکت را با مشکل روبرو کرده است، سازمانی که برای وارد کردن واکسن از کشور ترکیه ارز هزینه می کند اما در طول  این چهار سال از تولید داخلی حمایت نکرده است.

در حال حاضر با تعطیلی کارخانه روناک ۲۵ نفر از پرسنل که به طور مستقیم در آنجا مشغول به‌کار بوده‌اند بیکار شده‌اند.

۶ مرداد ماه سال جاری شیوع بیماری واگیردار دامی تب برفکی ۱۵ استان کشور را درگیر کرد. در آن زمان مسئله شیوع این بیماری دامی توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور کتمان می شد.

به دلیل ضعف عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و مشکلات مربوط به واردات واکسن تب برفکی، این بیماری در بسیاری از مناطق کشور از جمله شهرهای جنوبی آذربایجان‌غربی و برخی از شهرهای شمالی این استان، شیوع یافت.

در صورتی که با حمایت از تولید داخلی و عدم کارشکنی در خرید واکسن از کارخانه تب برفکی روناک مهاباد، می توانستند از شیوع بیماری تب برفکی جلوگیری کنند و مایه کوبی هم با قیمتی بسیار پایین تر انجام می گرفت. اما در این میان اصرار سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی کشور بر وارداتی که گرانتر از تولید داخلی تمام می شود کاملا مشخص نیست.

اینکه کارخانه ایی در مهاباد توانسته به عنوان رقیبی برای کارخانه رازی تهران تلقی شود و حتی ۸۰ درصد نیاز داخلی کشور را تامین کند این شائبه ها را در ذهن شکل می دهد که شاید این موفقیت برای واردکنندگان واکسن های تب برفکی چندان خوشایند نبوده که امروزه این بزرگترین تولید کننده واکسن تب برفکی خاورمیانه را به تعطیلی کشانده اند.

نماینده مردم مهاباد در دیداری دوباره با رییس سازمان دامپزشکی کشور درخواست رفع مشکل و شروع بکار مجدد کارخانه شده است، اما باید مشخص شود که وعده های این دیدار سازمان دامپزشکی کشور هم همانند وعده های پارسال شان طبلی تو خالی نباشد.

به گزارش کردپرس، کارخانه واکسن سازی روناک مهاباد به عنوان بزرگترین کارخانه واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود معرفی شده و در زمینی به مساحت، ۸/۵  هکتار و با زیربنای ۱۳هزار مترمربع احداث شده است. برای احداث این کارخانه ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام گرفته است.

این کارخانه توسط دولت قبلی در بیستم تیرماه سال ۹۰  افتتاح شده بود، اما این واحد تولیدی تنها پس از چند روز از آغاز فعالیت تعطیل شد تا اینکه با گذشت ۴ سال از زمان افتتاح، توانست جانی تازه بگیرد و ۱۲ اسفند ۹۴ با حضور «معاون وزیر جهاد کشاورزی»، «رییس سازمان دامپزشکی کشور»، پس از چهار سال وقفه مجددا راه اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست