اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات مناطق آزاد کشور، نبود حکمرانی واحد است، گفت: برای بهره مندی فعالان اقتصادی از ظرفیت های این بخش، ماده ۶۵ احکام دایمی توسعه کشور باید اجرایی شود که در آن صورت، شاهد حل بسیاری مشکلات خواهیم بود.

سعید محمد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز تاسف از عدم همکاری دستگاههای اجرایی در این مناطق برای واگذاری اختیارات به مدیران منطقه افزود: این بحث تنها در منطقه آزاد ماکو نیست بلکه تمامی مناطق در این خصوص مشکلات دارند و نیازمند اجرایی شدن ماده ۶۵ هستیم.

وی از مطرح شدن این مشکل در شورای عالی مناطق آزاد با حضور رییس جمهوری خبر داد و اظهار داشت: آیت الله رئیسی به اجرای کامل ماده ۶۵ تاکید کرده و دستور برخورد با دستگاه های خاطی را داده است.

او به مشکلات مرز و پس‌کرانه مرزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۲۰ دستگاه  و نهاد درگیر مرز هستند ولی به علت عدم مدیریت یکپارچه در مرز صادرکنندگان و تولیدکنندگان با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد به تداخل کار فرمانداری ها، شهرداری ها و دستگاههای دیگر در شهرهای مستقر در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و گفت: تقریبا این دغدغه تمامی سرمایه گذاران است که باید برای رفع آن برنامه ریزی شود.

“محمد” اضافه کرد: در حال حاضر درحال رایزنی با تمامی دستگاهها و وزارتخانه ها هستیم تا اختیارات خود را در مناطق آزاد به روسای مناطق واگذار کنند که اگر این اتفاق نیفتد، در گام بعدی به اطلاع رییس جمهوری خواهیم رساند.

وی رشد و توسعه کشور را مستلزم حضور سرمایه گذاران عنوان کرد و ادامه داد: ما باید زمینه های لازم برای حضور آنان را تسهیل کنیم؛ متاسفانه به دلیل قوانین خلق الساعه مثل مالیات یا خیلی بخشنامه های ابلاغی دستگاه ها بدون توجه به فعالیت سرمایه گذاران، عدم رغبت فعالیت در مناطق آزاد بیشتر می شود.

وی با ابراز تاسف از کوچ سرمایه گذاران به سمت کشورهای همسایه گفت: این یک تهدید است و تلاش بر این است تا هر مجموعه بخواهد سر خود به فعالیت اقتصادی اثر بگذارد، جلوگیری کنیم.

مشاور رییس جمهوری افزود: برای نیل به این هدف نیازمند همراهی و کمک جدی نمایندگان مجلس هستیم چرا که نبود ثبات قوانین موجب بروز مشکلات و عدم توسعه در مناطق آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به نگاه ویژه شورای عالی مناطق آزاد به حل مشکلات منطقه آزاد ماکو ابراز امیدواری کرد که با ورود سرمایه گذاران جدید، فعالیت های اقتصادی در این منطقه رونق یابد چرا که ماکو خاص خودش نیست و باید کل استان را اداره کند و تاثیر گذاری در کل کشور داشته باشد.

“محمد” به مشکلات گرانی زمین، مسکن و افزایش اجاره ها در مناطق آزاد نیز اشاره کرد و افزود: رفع مشکل افزایش هزینه های زندگی مردم در مناطق نیازمند تدبیر است و در این خصوص باید با اعمال مزایای تشویقی از جمله معافیت گمرکی که می تواند به کاهش قیمت کالاها شود، ترغیب کننده حضور در این مناطق باشیم.

وی از پیگیری برای استقرار گمرکات در خارج از مناطق آزاد خبر داد و گفت: این  باعث می شود هزینه های زندگی مردم کاهش پیدا کند.

وی تمامی فعالیت های  اقتصادی در مناطق هشتگانه و مناطق آزاد جدید را منوط به تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و افزود: به عنوان نمونه در چابهار یک پتروشیمی معظمی در حال راه اندازی است، مدیران آن را ملزم به ایجاد یک مرکز فنی و حرفه ای احداث بکند و مردم و جوانهای منطقه را آموزش بدهند و اجبار کردیم تا بخش عمده ای از نیرو های انسانی را از همان منطقه تامین کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از اداره این مناطق بدون اتکا به زمین فروشی خبر داد و اظهار داشت: نگاه اصلی ما نگاه سرمایه گذاری  است ولی در کنار سرمایه گذاری ها با این شرایط مالیاتی و شرایط پیچیده ای که هر روز قوانین وضع می شود، باید تدابیری برای ثبات درآمد مناطق آزاد اتخاذ شود.

قاچاق کالا  اتهامی است که به مناطق آزاد زده می شود

وی با بیان اینکه قاچاق کالا در مناطق آزاد، اتهام است، گفت: بر  اساس آمارهای رسمی ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز تنها هفت درصد قاچاق کالا در کل کشور در مناطق آزاد صورت می گیرد.

او با بیان اینکه مناطق آزاد تحت رصد و کنترل دقیق گمرک بوده و آمار آن شفاف است، افزود : در خیلی از مرزهای غیر رسمی با کوله بری و ته لنجی کالا وارد کشور می شود و آمار های رسمی این قاچاق موجود نیست.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز شنبه جهت بازدید از طرح های عمرانی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو به این منطقه سفر و در مدت حضور در این منطقه از ظرفیت منطقه آزاد تجاری ماکو و مناطق ویژه آذربایجان غربی بازدید می کند.

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی‌الیه شمال غرب کشور واقع است.

مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست