اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  بارش باران در ساعات اولیه صبح امروز جمعه، در مهاباد موجب جاری شدن مجدد سیلاب در منطقه “موکریان” این شهر شد، همان منطقه ایی کە در سیلاب ۱۲ آبان امسال بیشترین خسارت را متحمل شد و قرار بود در اسرع وقت، مسیر سیلاب ها شناسایی و ایمن سازی های لازم انجام بگیرد!

به گزارش کردپرس، این دومین بار است که معابر شهری مهاباد در پاییز امسال طی یک بارشی چند ساعته با آبگرفتگی و سیلابی شدن روبه رو می شوند.

بارش باران در ساعات اولیه صبح امروز جمعه ٢۶ آذر ماه، در مهاباد موجب جاری شدن مجدد سیلاب در منطقه “موکریان” این شهر شد، همان منطقه ایی کە در سیلاب ١٢ آبان امسال بیشترین خسارت را متحمل شده بود.

اگر باران ادامه یابد؟!

به گفته شهردار مهاباد؛ «این سیلاب که به دلیل شدت بارندگی از ارتفاعات “کهریزه” در حاشیه منطقه موکریان جاری شد خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی و مالی در برنداشته است و با قطع باران سیلاب نیز فروکش کرده و نیروهای خدماتی شهرداری در حال شستشوی خیابان ها و معابر و بازکردن جوی ها هستند».

بابک رستم پور به ایرنا افزود: «با توجه به تکرار مجدد سیلاب در این منطقه از شهر پیش بینی شده امسال اقدامات نگهدارنده برای جلوگیری و کنترل سیلاب های احتمالی صورت بگیرد و در بهار سال آینده کانال های انتقال آب در این منطقه احداث شود».

اما اگر باران صبح امروز فروکش نمی کرد، چه رخدادی در انتظار شهر بود!  علیرغم اینکه طبق هشدار هواشناسی بارش ها قرار است تا روز یکشنبه در استان ادامه داشته باشد و بعد از آن سامانه بارشی قوی تری هم در راه آذربایجان غربی خواهد بود.

مهاباد و چالش سیلاب

یک ماه و دو هفته از وقوع سیلاب پیشین مهاباد می گذرد، سیلابی که تمامی ارگان ها و نیروهای شهری را درگیر کرد و موجب خسارت فراوان به معابر شهری و منازل مسکونی شد به نحوی که به ٧۵ واحد مسکونی و ٣٠ خودرو خسارت جدی وارد کرد و پس از خود ١٢ میلیارد تومان خسارت بە مجموعە شهرداری بر جای گذاشت.

در آن زمان و در جلسات بحران شهرستان مهاباد که پس از سیلاب تشکیل شده بود، معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به گزارش مسئولان دستگاه های اجرایی این شهرستان در مورد دلایل وقوع حادثه سیل در این شهرستان گفت: «این گزارش ها نشان می دهد که در مسیر سیل انسدادهایی وجود داشت که اقدامات لازم در زمینه بازگشایی آنها و سنجش سیلاب ها انجام نشده است».

رحمانی تاکید کرد: «نیاز است تا مسئولان این شهرستان مطالعات دقیقی در تمام مسیل های منتهی به مناطق شهری و در خطر انجام داده و متناسب با سیل‌گاه‌های موجود اقدامات لازم را  برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث به انجام رسانند. باید مسیر سیلاب ها شناسایی و در اسرع وقت کار بازگشایی و هدایت آب های سطحی در محدوده های پرخطر اطراف شهر انجام شود ».

در همین خصوص مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی نیز در یکی از جلسات ستاد بحران شهرستان مهاباد گفته بود: «شرایط آب و هوایی و موقعیت توپوگرافی مهاباد ایجاب می کند که دلایل وقوع سیل در مسیر بالا دست شهر بررسی و یا برای جلوگیری از تکرار این حواث نقص های موجود را مرتفع کرد».

مهم‌ترین چالش منطقه مکریان مهاباد ساخت و سازهای غیر اصولی و عدم ساماندهی مسیل‌های موجود در منطقه، عدم اجرای کانال با ابعاد مناسب و همچنین عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی است. نبود پوشش گیاهی، تغییر کاربری های غیر اصولی و نداشتن طرح های آبخیزداری نیزدر وقوع سیل  اخیر مهاباد تاثیرات قابل توجهی داشته است.

در حال حاضر شهرداری مهاباد با بسیج همه ماشین آلات شهرداری شستشوی چند خیابان منطقه موکریان که متاثر از وقوع سیلاب با انباشت گل و لای همراه بوده را به پایان رسانده است، اما خطر همچنان شهر را تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست