اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه هیات وزیران نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان مصوب کرد که نشان دهنده بی توجهی شدید دولت به اقتصاد این قشر و همچنین صیانت از خودکفایی در تولید یکی از استراتژیک ترین محصولات غذایی است.

به گزارش کُرد پرس، عدم توجه به افزایش هزینه و اقتصاد گندمکاران کشور سال گذشته هم موجب شد که کشورمان بعد از سال ها به وارد کننده گندم تبدیل شود و بخشی از کشاورزان از فروش گندم به قیمت اعلام شده به دلیل فاصله معنادار آن با هزینه های تمام شده خودداری کردند و حتی بخشی از کشاورزان گندم خود را به جای تحویل به دولت؛ تبدیل به خوراک دام کردند.

این در حالی است که بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی یکی از مهم ترین اولویت های کشورمان «تامین امنیت غذایی» است و گندم یکی از محصولات فوق استراتژیک در این حوزه به شمار می آید. متاسفانه برخی سیاستگذاری های دولت برگرفته از نظرات کارشناسان اقتصادی نئولیبرال وطنی است که اساسا ارزشی برای تولید داخل قائل نیستند.

در حالی که در آزادترین اقتصادهای دنیا برای بخش کشاورزی یارانه اختصاص داده می شود این عده از سیاستگذاران وطنی با فرمول های ناقص اقتصاد بازار؛ در حال به نابودی کشاندن تولیدات بخش کشاورزی هستند.

تعیین نرخ ۲۵۰۰ برای هر کیلو گندم با در نظر گرفتن شرایط فعلی نشانه سیطره این نوع سیاست و بی خبری دولت از واقعیت ها و هزینه بخش کشاورزی است. متاسفانه وزارت جهادکشاورزی به عنوان حامی این بخش هم یا ناتوان از توضیح شرایط است یا خود با این سیاست های ضد کشاورزی همراه است.

مجلس هم که وضعیتش روشن است، اکثریت نمایندگان اساسا انگیزه ای برای ادامه کار ندارند و در این میان استان هایی مانند کردستان  و آذربایجان غربی که اقتصاد کشاورزی شان بر مبنای گندم کاری است بیشترین آسیب را می بینند.

 به هر حال با تصویب هیئت وزیران در جلسه امروز، قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد. که شاید بتوان آن را تیر خلاص به خودکفایی در تولید گندم در سال های بعد لقب داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست