اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های استان و از جمله درختان هسته دار زردآلو، هلو، شلیل و گردو دچار خسارت‌های سرمازدگی بهاره شد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵ درصد محصول باغداران را از بین برده باشد.

خسرو شهبازی اظهار کرد:  در سال زراعی جاری و بر اثر عوامل طبیعی ۲۰ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان وارد شد وخسارت‌های وارد شده به دیم‌زارهای استان در سال زراعی جاری بر اثر خشکسالی هم شامل ۵۰ هزار هکتار با بیش از ۲ هزار میلیارد ریال است.

رئیس سازمان جهادکشاروزی آذربایجان غربی افزود: بارش تگرگ، وقوع سیل، خشکسالی و زلزله از جمله عوامل طبیعی بودند که به بخش کشاروزی استان خسارت وارد کرده‌اند.

شهبازی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار هکتار از باغ‌های استان هم دچار خسارت‌های سرمازدگی بهاره شد، ادامه داد: این سرما بیشتر بر درختان هسته دار از جمله زردآلو، هلو، شلیل و گردو خسارت وارد کرد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵ درصد محصول باغداران را از بین برده باشد.

او اضافه کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شده میزان خسارت سرما به باغات در حدود ۵۰ هزار تُن محصول را شامل می‌شود اما می‌تواند با روش‌های علمی و تغذیه‌ای بخشی از این خسارت را برای باغداران جبران کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: یکی از مشکلات باغداران استان این است که بسیاری از آنان امکانات لازم برای روش‌های نوین مقابله با سرما از جمله توربین‌های جابجایی هوا را ندارند و تنها با استفاده از روش سنتی مانند روشن کردن آتش، ایجاد دود و آبیاری با آب چاه با این پدیده مقابله می‌کنند.

به گفته شهبازی، در سال زراعی جاری توزیع نهاده‌های کشاورزی در استان هم مطلوب بود و بیش از ۹۱ هزار تُن کود برای زراعت استان تخصیص یافته و از بهمن ماه پارسال تاکنون ۳۸ هزار تُن نهاده توسط کارگزاری‌ها توزیع شده است.

رئیس سازمان جهادکشاروزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برای کاهش میزان خسارت وارده به کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی، مطمئن‌ترین راه برای جبران خسارت حوادث غیر مترقبه است، افزود: صندوق بیمه کشاورزی لازم است حمایت‌های تحت پوشش خود را به صورت فراگیرتر انجام دهد.

او با اشاره به بعد نظارتی فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بویژه حوزه نان و تنظیم بازار تاکید کرد: ۱۰۵ ناظر روزانه بر نانوایی‌ها و نحوه پخت و عرضه نان نظارت دارند تا مشکلی در این زمینه برای مردم ایجاد نشود.

آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی با ارزش ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست