اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مرکز کشت زعفران ایروپونیک (هواکشت) دانشگاه ارومیه با همکاری یک شرکت دانش بنیان افتتاح شد.

رحیم حب نقی رئیس دانشگاه ارومیه در حاشیه افتتاح این مرکز گفت: این مجموعه با همکاری دانشگاه ارومیه و یک شرکت دانش بنیان از ۳ ماه پیش در دانشگاه شکل گرفته و امروز اولین دوره از زعفران آن در مرحله برداشت قرار دارد.

او بیان کرد: این نوع کشت در راستای کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه به عنوان یکی از کشت‌های جایگزین در این حوزه ، مورد توجه قرار گرفته است.

رییس دانشگاه ارومیه تاکید کرد: خرید تضمینی محصول از کشاروزان را هم در فاز توسعه‌ای این محصول در نظر گرفته‌ایم تا کشاورزان دغدغه فروش را نداشته باشند.

رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان مذکور نیز اظهار کرد: روش کشت ایروپونیک(هواکشت) زغفران، روش جدیدی است که در آن بدون استفاده از آب و خاک، کشت زعفران انجام می‌شود. در حال حاضر یک سالن به مساحت ۴۰۰ مترمربع برای این طرح درنظر گرفته شده است.

حسین پورعلی ادامه داد: محل تهیه پیازهای زعفران خراسان رضوی و جنوبی است و اکنون یک مزرعه پنج هکتاری نیز در جوار گلخانه کشت زعفران ایجاد کرده‌ایم . در سال‌های آتی نیز در طرح توسعه‌ای این مرکز، پیاز زعفران را خودمان تولید کنیم.

او بیان کرد: ظرفیت اسمی این مرکز کشت  ۲۰ تُن پیاز زعفران گلخانه‌ای  و تولید بیش از ۲۰ کیلوگرم کلاله در هر دوره است و این مجموعه به صورت مستقیم برای ۱۰ نفر و غیرمستقیم ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست