اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  جمع آوری روزانه زباله های کرونا در ۶ ماهه اول سال جاری، نیم تن افزایش یافته و اکنون به تولید روزانه بیش از یک تن زباله کرونا در ارومیه منجر شده است، ادامه این وضعیت می تواند علاوه بر تحمیل اقتصادی به شهرداری، خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی نیز داشته باشد.

 از زمان شیوع ویروس کرونا در ارومیه فعالیت تمامی غرفه‌های تفکیک زباله در این شهر برای جلوگیری از شیوع کرونا متوقف شد و از همه شهروندان خواسته شد زباله‌های خود را تفکیک نکنند و زباله‌ها را فشرده و آبگیری کرده و جلو در منازل بگذارند تا مستقیم دفن شوند.

راهکار دیگر شهرداری ارومیه جهت جلوگیری از گسترش شیوع کرونا، تعطیلی فعالیت تمامی مراکز خرید ضایعات در سطح شهر و بی خطر سازی و دفن بهداشتی زباله های خانواده هایی که دارای بیمار کرونا مثبت هستند، بود.

زباله خانواده های دارای بیماری کرونا مثبت، توسط افراد مجهز به لباس مخصوص و وسایل حفاظت فردی استاندارد، جمع آوری و به سایت دفن پسماند نازلو انتقال داده می شود.

در این سایت زباله های کرونا توسط دستگاه بی خطر ساز زباله های عفونی بیمارستانی و مراکز درمانی هیدروکلاو به صورت بهداشتی دفن می شوند.

اما از اوایل بهار امسال تا کنون بر میزان این زباله ها افزوده شده است به نحوی که از میزان نیم تن زباله در اردیبهشت ماه به بیش از یک تن زباله مربوط به کرونا در اواخر تابستان سال جاری رسیده است.

اردیبهشت ماه امسال واحد پسماند شهرداری ارومیه از جمع‌آوری روزانه ۵۲۲ کیلوگرم زباله مربوط به کرونا در این شهر خبر داد. در مرداد ماه نیز شهردار ارومیه از جمع آوری، کم‌خطرسازی و دفن و با آهک، روزانه ۷۰۰ کیلوگرم زباله مربوط به کرونا با استفاده از خودروهای ویژه مدیریت پسماند، در این شهر خبر داد.

امروز ششم شهریور نیز رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بیان کرد: روزانه یک هزار و ۵۰ کیلوگرم زباله کرونا در ارومیه تولید و براساس پروتکل‌های بهداشتی جمع‌آوری و دفع می‌شود.

به گفته احد یوسفی؛ تمامی زباله‌های کرونا، شبه‌کرونا و بیمارستانی نیز پس از جمع‌آوری، توسط ماشین مکانیزه به محل مخصوص پسماندهای کرونا منتقل و توسط افرادی که مسئول جمع‌آوری با لباس ویژه با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی “اتوکلاو” شده و در محل ویژه دفن می‌شود.

افزایش زباله های کرونا، در کنار دیگر پسماندهای شهری که روزانه تولید می شوند هزینه ایی اضافی به شهرداری ها تحمیل می کنند. در کلان شهری چون ارومیه که بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت و حدود ۲۰۰ هزار خانوار ساکن هستند، سرانه تولید پسماند برای هر خانوار نزدیک به نیم کیلو در روز است.

اکنون با شیوع کرونا و افزایش استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف، تولید حجم گسترده ایی از پلاستیک شکل گرفته است.

سال گذشته پس از ۱۳ سال وقفه، واگذاری کارخانه کمپوست ارومیه به شهرداری انجام گرفت و نوید ایجاد کارخانه کمپوست، ایجاد خط پردازش برای اولین بار در شهر ارومیه و مشارکت شهروندان در تفکیک زباله از مبدا در حفاظت از محیط‌ زیست و ساختن شهری پاک و عاری از آلودگی مطرح شد اما با شیوع کرونا و به دلیل پروتکل های بهداشتی دیگر خبری هم از تفکیک نیست.

در حال حاضر شهرستان ارومیه خود با مشکل دفن غیر اصولی پسماند روبروست و شیرابه ها به تهدیدی جدی برای آب های زیرزمینی منطقه و محیط زیست در نازلو تبدیل شده اند و کرونا راه اندازی کارخانه کمپوست و بازیافت زباله را نیز مختل کرد.

هر چند رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه امیدوار است با بهره‌برداری از کارخانه کمپوست؛ تجهیز و مدرن‌کردن ماشین آلات سازمان در زمینه جمع‌آوری، حمل و دفن؛ برنامه‌ریزی برای تفکیک صحیح پسماند در ارومیه و بهره‌مندی از توان نخبگان بومی در زمینه‌های مختلف مدیریت پسماند طی سال جاری، چهره مدیریتی پسماند در شهر ارومیه تغییر کند.

زمانی که روزانه در سطح ارومیه ۵۰۰ تن زباله تولید می‌شد، مدیر واحد پسماند این شهر از صرف هزینه ماهیانه ۶ میلیارد تومان برای جمع آوری، حمل، انتقال، تفکیک و دفن بهداشتی این حجم از زباله در محل دفن (سایت نازلو) خبر می داد.

به گزارش کردپرس ؛ اکنون که تنها زباله های مربوط به کرونا به بیش از یک تن در روز رسیده است در کنار آن ساماندهی سایت پسماند ارومیه بیش از یک دهه است که با معطلی مواجه است، در صورت عدم ساماندهی این وضعیت، باید منتظر انفجار زباله های کرونا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست