اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : از زمان شروع بیماری کرونا تا تولید، توزیع، واردات و تزریق واکسن حدود یک سال طول کشید و در این مدت داد و فغان گروهی گوش فلک را کر می‌کرد که چرا واکسن نیست!؟ چرا وارد نمی‌کنید!؟

سرانجام چند نوع واکسن وارد شد و به‌تدریج واکسن‌های متعدد در پلتفرم‌های مختلف تولید و باوجود هزینه‌های سنگین به‌صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در این عرصه همت کردند و اقدامات لازم را به عمل آورند به‌طوری‌که میزان تزریق روزانه از یک‌میلیون دوز در روز فراتر رفت و رکورد واکسیناسیون روزانه و هفتگی به نام کشور ثبت شد.

در حال حاضر با فروکش کردن بیماری کرونا گویا همه چیز تمام شده، مردم و مسئولین بی‌خیال رعایت شیوه‌نامه‌ها شده‌اند و دیگر کمتر کسی ماسک می‌زند و دیگر سکه واکسیناسیون کرونا هم از رونق افتاده است.

امکان تزریق روزانه ۹۵ هزاردوز واکسن در آذربایجان غربی وجود دارد

دکتر سید جلیل موسوی، متخصص بیماریهای عفونی در ارومیه با ابراز تاسف از کاهش میزان استقبال مردم از دریافت واکسن کرونا و کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مهم‌ترین، بهترین و کم‌هزینه‌ترین کار هوشمندانه در عرصه مبارزه با مدیریت کرونا را واکسیناسیون عنوان کرد و افزود: زمانی در استان بالای ۶۰ تا ۷۰ هزار دوز روزانه واکسن تزریق می‌شد اما در حال حاضر این مقدار واکسن در کل کشور هم تزریق نمی‌شود و میانگین تزریق روزانه کشوری ۴۰ الی ۵۰ هزار دوز است.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان ادامه داد: میانگین تزریق روزانه واکسن اردیبهشت ماه استان ۱۲۳۳ دوز است و (مجموع چهار دوز اول، دوم، سوم و چهارم) از حداقل ۷۱ دوز تا حداکثر ۱۸۹۵ روز روزانه است.

وی خاطر نشان کرد: در استان امکان تزریق ۹۵ هزار دوز واکسن در روز وجود دارد که با روند موجود ۱.۴ درصد هدف تزریق روزانه محقق می‌ شود.

دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در استان با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون واجدین شرایط بالای ۵ سال استان تاکنون ۶ میلیون و ۹۵ هزار و ۵۴۵ دوز تا آخر اردیبهشت سال جاری است، گفت: از بین این جامعه هدف مذکور تاکنون ۸۴ درصد دوز اول، ۷۵ درصد دوز دوم، ۳۳.۷ درصد دوز سوم و ۴ صدم درصد دوز چهارم واکسن را دریافت کردند.

۸۴ درصد کودکان ۵ تا ۱۱ سال استان دوز دوم واکسن را دریافت نکردند

موسوی بااشاره به اهمیت تزریق واکسن کرونا در کودکان، با بیان اینکه روزانه تعداد قابل توجهی از آمار بستری ها را در استان به خود اختصاص می دهند، افزود: در کودکان ۵ الی ۱۱ سال، ۶۶ درصد دوز اول و ۸۴ درصد دوز دوم را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد:  براساس آمار ۳۱ اردیبهشت سال جاری از ۹ بستری جدید در ارومیه، ۸ مورد کودک است که این امر اهمیت واکسیناسیون را بیش از پیش نشان می دهد.

۳۳ درصد سالمندان استان دوز سوم را تزریق نکردند

وی با بیان اینکه مجموع دوز تزریق نوبت چهارم تا آخر اردیبهشت سال جاری ۱۳۸۹ دوز است، تصریح کرد: سالمندان و بیماران در گروه‌های پرخطر که در گروه سالمندان ۳۳ درصد هنوز دوز سوم را دریافت نکرده‌اند.

این متخصص بیماریهای عفونی همه گروه‌های هدف را نسبت به شروع واکسیناسیون و تکمیل آن توصیه و تشویق نمود تا انشاا… دوباره شاهد دوران سیاه موج‌های نباشیم.

برای صحبت کردن از رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دیگر گوش شنوایی نیست اما همواره از متخصصان امر اعلام می کنند هنوز کرونا تمام نشده است و ویروس در کمین است.

شاید هم این عقب‌نشینی تاکتیکی است و شاید ویروس آماده می‌شود تا یک حمله گسترده را در اواسط و یا اواخر تابستان داشته باشد. دفاع هوشمندانه در این عرصه ضرورت دارد. امیدواریم این حرکت لاک‌پشتی در روند واکسیناسیون با آگاهی مردم شتاب بهتر و بیشتری به خود بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست