اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال متوسط تولید گندم استان در اراضی آبی از میانگین کشوری بیشتر بود به نحوی که میانگین تولید گندم آبی در کشور ۴.۵ تن در هکتار بود که کشاورزان استان با ۵تن تولید رکورد تولید را شکستند.

خسرو شهبازی در جلسه ستاد زراعت استان که با حضور علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سهراب سهرابی مجری طرح گندم کشور و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها در سالن آمفی تئاترمرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان برگزار شد ، افزود: بیش از ۸۰ درصد محصولات پاییزه استان کشت شده که عمده این محصولات گندم، جو و کلزا بوده‌است.

شهبازی اظهار کرد: با ۴هزار و ۳۰۰ هکتار کلزای کشت شده در سالجاری جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل کرده و در تامین بذر اصلاح شده نیز استقبال بی نظیری از سوی کشاورزان انجام شده است.

او اضافه کرد: طی کشت پاییزه امسال ۲۰ هزار تن بذر اصلاح شده غلات که مورد تایید محققان مرکز تحقیقات کشاورزی است  در زمینهای استان مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت.

رییس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه طبق پیش بینی ها انتظار پاییز پر بارش داریم، ادامه داد: در محصول گندم در سال زراعی گذشته، با ۶۸۳ هزار تن خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص دادیم و این رکورد خرید بی نظیر بود.

او اضافه کرد: در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی امیدواریم رکورد شکنی مجدد را در سال زراعی شاهد باشیم.

شهبازی افزود: کود لازم به موقع تامین و تحویل زارعان شده‌است و توصیه می‌شود زارعان از کودهای فسفاته و پتاسه که نقش موثری در تولید محصول با کیفیت دارند، در مزارع استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال متوسط تولید  گندم استان در اراضی آبی از میانگین کشوری بیشتر بود، اظهار کرد: میانگین تولید گندم آبی در کشور ۴.۵ تن در هکتار بود که کشاورزان استان با ۵تن تولید رکورد تولید را شکستند.

او اظهار امیدواری کرد با ارائه آموزشهای ترویجی و کارشناسی محققان این بخش امسال متوسط تولید در هکتار را هشت تن در هکتار در گندم آبی برسانند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: سال زراعی گذشته در مجموع ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار داشت و کشاورزان آذربایجان غربی نزدیک بک میلیون تُن گندم را برداشت کردند.

شهبازی با اشاره به مرغوبیت و کیفیت گندم تولیدی آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: مبارزه به موقع با علف‌های هرز به میزان ۲۴۰ هزار هکتار و آفات و امراض مختلف از جمله سن گندم در سطح ۲۱۳ هزار هکتار از دیگر علل افزایش تولید گندم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست