اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  پس از مرگ ٢ کودک خردسال در پی سقوط در کانال های روباز آب در ارومیه و عدم توجه مسئولین به رفع این معضل اساسی، رییس کمیسیون بازآفرینی شهری شورای شهر ارومیه می گوید: برای ساماندهی کانال‌های آب در مناطق کم برخوردار ۲۱۷ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است.

به گزارش کردپرس، سال گذشته دو کودکی خردسال به درون کانال های آب روباز در ارومیه سقوط کرده و جان باختند. این در حالیست که در حادثه مشابه اول رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی دستور پیگیری و برخورد جدی با مسببین حادثه را صادر کرده و شهرداری هم وعده ایمن سازی کامل داده بود!

در حادثه اول؛ که در خرداد ١۴٠٠ اتفاق افتاد، در پی سقوط کودکی ۴ به کانال روباز خیابان خاقانی ارومیه، رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: «پیگیری و برخورد جدی با مسببین حادثه سقوط کودک خردسال درون کانال آب توسط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در اولویت قرار دارد». پس از آن شهردار منطقه ٣ و یکی دیگر از مسولان مقصر شهرداری در حادثه مزبور بازداشت شدند، اما بعد از چند روز شهردار آزاد شد

دومین حادثه هم شامگاه چهارشنبه سوم آذر ماه سال گذشته رخ داد و  کودکی خردسال در ارومیه، مفقود شد. جست و جوها برای پیدا کردن کودک آغاز شد اما نتیجه ایی حاصل نشد تا اینکه فردای همان روز جسد بی جان این کودک در یکی از کانال های آب روباز شهری پیدا شد.

این در حالی است که پس وقوع اولین فاجعه، شهردار ضمن عذر خواهی از مردم و دلجویی از خانواده آن مرحوم، بیان کرد: «مدیریت شهری به طور جد ایمن سازی کانال آب محله الواج را در دستور کار قرار داده است»، اما با مرگ دومین کودک خردسال در اثر سقوط به این کانال های مرگ مشخص شد، هیچ گونه ایمن سازی از سوی شهرداری انجام نگرفته است!

اکنون یک سال پس از مرگ این کودکان، یعقوب حسینی، رییس کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری شورای شهر در صحن علنی شورا با انتقاد از اینکه کانال های آب رها شده و بدون سرپوش تبعات زیانباری برای ساکنین همجوار دارند گفت: این مسئله شامل تبعات زیست محیطی و بهداشتی در محلات عمدتا کم برخوردار و محروم است.

او ادامه داد: این امر متاسفانه مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و بعضا سبب اتفاقات ناگواری می‌شوند، برای نمونه بارها شاهد سقوط خودروها به درون این کانال‌ها هستیم و یا فوت مرحوم بردیا کودک خردسال ساکن الواج از همین دست سوانح غم‌انگیز بود.

عضو شورای اسلامی شهر تاکید کرد: این موضوع در اولویت کاری مدیریت شهری قرار گرفته که بخش های عمرانی ، مناطق و بازآفرینی شهرداری اقدام به احصا دقیق مشکلات کرده اند.

حسینی گفت: در همکاری با موسسات و افراد داوطلب اقدام به جمع آوری مستندات و گزارش‌های مردمی کرده ایم که بعد از جلسات متعدد میزان بودجه مورد نیاز حدودا ۲۱۷ میلیارد تومان برآورد شده که ۱۳۱ میلیارد تومان جهت احداث کانال و ۸۶ میلیارد تومان برای ایمن سازی شامل سرپوش کردن و نرده گذاری تعیین شده است.

او اظهار کرد: با توجه به حجم عظیم بودجه مورد نیاز و همچنین وضعیت بغرنج مالی شهرداری، اقداماتی در دستور کار قرار گرفت که شامل تولید دال بتن توسط شهرداری و پوشیده کردن برخی از کانالها در نقاط حساس و اولویت دار  محلات کم برخوردار شامل الواج ، اسلام آباد ، بادکی ، حاجی پیرلو ، دین پرست و …  است.

رییس کمیسیون ویژه توسعه محلی و بازآفرینی شهری شورای اسلامی شهر ارومیه تاکید کرد: رایزنی با نهادهای متولی امر محرومیت زدایی به ویژه بنیاد مستضعفان صورت گرفته  تا هر چه سریعتر رسیدگی به این معضل جهت کاهش مخاطرات بهداشتی و محیطی و بهبود کیفیت زندگی ساکنین محلات همجوار کانال ها انجام گیرد؛ همچنین در حال پیگیری جهت تسریع در روند کار برای اخذ اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری نیز هستیم.

به گزارش کردپرس، دی ماه سال گذشته، رییس کل دادگستری آذربایجان‌‎غربی با اشاره به مرگ دو کودک در کانال آب بدون حفاظ ارومیه گفته بود: «باید کمیته‌ای مرکب از دادستان، شهردار و بازرس استان پیرامون این موضوع تشکیل شود تا تحقیقات لازم را معمول و نتیجه را در سریعترین زمان ممکن گزارش کنند».

با این حال این از سریع ترین زمان ممکن تا کنون یک سال گذشته و کانال های مرگ همچنان جان کودکان مناطق محروم و کم برخوردار ارومیه را تهدید می کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست