اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : طبق گفته مسوولان با توجه به ارزش افزوده ای که سیب درختی برای استان دارد، موتور محرکه اقتصاد آذربایجان غربی است و سال گذشته ۳۵۴ میلیون دلار در آمد ارزی ناشی از صادرات سیب استان بوده است که امسال هنوز عایدی از این منظر در استان حاصل نشده است.

طبق بررسی ها این استان در سورتینگ، صادرات، حمل و نقل سیب درختی دارای مشکلات است در حالی که در راستای حفظ کیفیت باید در ۴۰ روز آینده تمامی سیبهای درختی استان صادر شود.

طبق اظهارات صاحب نظران این بخش در صورت تحقق صادرات در هفته جاری باید روزانه ۱۲ هزار تن سیب با ۶۰۰ تریلر ۲۰ تنی از استان خارج شود در حالی که فقط ۲ هزار تن هم اکنون صادر می شود و اگراین اتفاق نیافتد باید سیب درجه یک استان برای خوراک دام و یا صنایع کنسانتره اختصاص داده شود.

در شرایط اقتصادی کشور و مشکلات ارزی موجود، حذف یارانه های صادراتی، تعلیق کارت‌های صادراتی، پیمان سپاری در موضوع سیب و چگونگی برگشت ارزحاصل از صادرات، ارزش گذاری پایین سیب درختی صادراتی استان در گمرکات و چند برابر شدن هزینه های حمل و نقل هم بر این مسایل دامن می زند و نیازمند تعامل و پیگیریهای فشرده مسوولان است تا زحمات یکساله باغداران استان یک جا به هدر نرود.

ارزش صادراتی سیب درختی آذربایجان غربی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این باره به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این استان رتبه اول تولید سیب کشور با ۱.۲ میلیون تن در سال را داراست، گفت: ۲۰۰ میلیون دلار حداقل ارزش سیب های انباشت شده است و باید ارزش گذاری سیب صادراتی استان مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که این ارزش گذاری فعلی با ارز ۱۶۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۹ بوده است.

رسول جلیلی با بیان اینکه کشاورزان ما زبان اعتراض و تشکر ندارند و با سختی دراین مسیر تلاش می کنند، بیان کرد: پارسال ۷۵ درصد سیب کشور از این استان صادر شد وامسال هم منتظر این صادرات بودیم.

وی با ابراز نگرانی از عدم صادرات دسترنج کشاورزان گفت: چند موضوع که خارج از اختیارات وزارت کشاورزی است، مانع صادرات آسان سیب درختی شده است که مهمترین موضوع تهاتر سیب و محصولات گرمسیری بود که پارسال به نحو مطلوبی انجام می شد.

جلیلی بیان کرد: استاندار آذربایجان غربی در این باره با رییس جمهوری مکاتباتی انجام دادند و این فاجعه را به مسوولان اعلام کردند و تهاتر سیب و با موز در هفت بهمن در کارگروه تنظیم بازار کشور تصویب شد تا از دغدغه صادر کنندگان کاسته شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تعهد سپاری ارزی موضوع دیگری است که صادر کنندگان استان با آن دست و پنجه نرم می کنند و باید این موضوع و رفع تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان نیز مورد توجه جدی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

جلیلی ادامه داد: کرایه های حمل و نقل نیز ۲۰ برابر شده است و این نیز بر مشکلات صادرات کنندگان استانی افزوده است.

به رغم آزادشدن تهاتر روان‌سازی رخ نداده است

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند تهاتر آزاد شده ولی روان سازی را شاهد نیستیم.

بهنام تاج الدینی اضافه کرد: پارسال مشوقهای صادراتی وجود داشت و اوضاع بهتر بود امسال تهاتر هم که با مشکل روبه روست و کرایه ها بالاست و نوسانات بازار تاثیر بسیاری برای این موضوع گذاشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون صادرات اندکی به حوزه اوراسیا انجام می شود و صادرات به مقاصد افغانستان هندوستان، روسیه و پاکستان، ارمنستان صادرات داریم ولی صادرات به عراق بسیار ضعیف است.

تاج الدینی با بیان اینکه تقاضای داخلی ۱۵ درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت تمام شده بسیار و توان خرید بسیار کم است و تعلیق کارت های صادر کنندگان و درگیر شدن آنان با موضوعات مالیاتی و دارایی مشکل بسیارجدی صادر کنندگان است.

وی با بیان اینکه بازارهای خوبی برای صادرات سیب درختی وجود دارد، گفت: بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس و هندوستان مشتریان سیب استان هستند.

این صادر کننده گفت: هم صنفی های من در استان نیازمند راهکاری برای رفع مشکلات پیمان سپاری ارزی و برگشت ارز حاصل از صادرات از مبادی امن به کشور هستند چرا که در غیر این صورت کارتهای بازرگانی آنان همچنان در حالت تعلیق خواهد بود.

سیب درختی با مبدا ایران در آذربایجان دپو شده است

مدیرعامل تعانی باغداران آذربایجان غربی گفت: برخی مشکلات هست که ماهم دلیل آن را نمی دانیم و هم اکنون ۱۰۰ تریلی سیب به کشور جمهوری آذربایجان ارسال شده وکشور ترکمنستان اجازه ورود را به دلایل نامعلومی نمی دهد و این محصول در مرزهای کشورآذربایجان دپو شده است.

امیر مردای گفت: این درحالی است که ترکمنستان جزو مقاصد صادراتی سیب درختی استان بوده ولی هم اکنون سیب از مبدا ایران را خریداری نمی کند و لازم است موضوع توسط مسوولان بررسی شود.

وی ادامه اد: نوسانات ارزی و کاهش قیمت ارز بربازار صادرات عراق تاثیر گذاشته و کرایه بالای حمل و نقل سیب کشور به شرق و پاکستان نیز جزو مشکلات مهم این حوزه است.

مدیرعامل تعاونی باغداران آذربایجان غربی گفت: تهاتر سیب و موز هم مشکلاتی خاصی دارد و نیازمند گفت و گو با مسوولان است چرا که طبق برخی شنیده ها صادر کننده سیب خود باید وارد کننده موز نیز باشد و این موضوعی ناممکن است چرا که یافتن صادر کنندگان موز از کشورهای تولید کننده خود مشکلی مضاعف برای صادر کنندگان داخلی است.

۹۱ کارت بازرگانی در آذربایجان غربی تعلیق شده است

معاون بازرگانی وتوسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگان استان با دستور بانک مرکزی صورت می گیرد، به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع ۸۰۰ کارت بازرگانی فعال دراستان ۱۴۸ مورد تعلیق شده بود که ۵۰ کارت رفع تعلیق شده است.

محمد دهقان با اشاره به اینکه سازمان صمت فقط مجری این اقدام است، اظهار داشت: صادرکننده باید تعهدات ارزی خود را انجام دهند تا شفاف سازی در زمینه صادرات نیز محرز شود.

معاون بازرگانی وتوسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی اضافه کرد: کل کارت های با تعهد زیر ۳۰ درصد تعلیق شده است و در صورت انجام تعهدات رفع تعلیق می شوند.

وی گفت: حتی برای رفع مشکل صادر کنندگان استان یکهزار کالا مشخص شد تا صادر کنندگان با واردات این کالاها تعهدات خود را بالای ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد محقق کنند.

دهقان با اشاره به اینکه رد یابی صادرات انجام شده ومیزان ارز حاصل از آن و شفاف سازی صادرات یک هدف مهم  برای دولت است، افزود: در این شرایط تا انجام تعهدات ارزی این افراد فقط اجازه واردات دارند.

وی با بیان اینکه این موضوع کشوری است و منحصر به آذربایجان غربی نیست، ادامه داد: در بحث پیله وری نیز این موضوع مطرح است.

معاون بازرگانی وتوسعه تجارت اداره کل صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی افزود: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهار صادر کنندگان موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می دارد.

مسیر سبز صادرات سیب در گمرکات کشور راه اندازی شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به ارسال نامه‌ای توسط مقام عالی استان در خصوص مشکل سیب به رییس جمهوری گفت: طبق دستور دکتر روحانی که در پاسخ به این نامه بود، مسیر سبز صادرات سیب در گمرکات کشور راه اندازی شده است.

نادر صادقی افزود: ایجاد خط سبز گمرکی برای جلوگیری از معطلی کامیون های حامل سیب در گمرکات کشور از جمله درخواست های استاندار آذربایجان غربی از رییس جمهوری بود که این امر محقق و در حال حاضر این امر اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: این خط سبز در گمرکاتی که صادرات سیب  در آنها جریان دارد، راه اندازی شده و می تواند در افزایش سرعت و حجم صادرات بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: معافیت صادرات سیب درختی در سال جاری، رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان سیب، موافقت با تهاتر صادرات سیب با میوه های گرمسیری نظیر موز، تجدید نظر در ارزش گذاری و درجه بندی سیب از دیگر بخش های نامه استاندار آذربایجان غربی به دکتر روحانی بود که با دستور رییس جمهوری به وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رییس کل بانک مرکزی به صورت متناوب در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: صادرات سیب در مقابل واردات موز از درخواست های مهم صادرکنندگان در کشور بود که این مهم در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار  کشور مصوب شده و عملیاتی می شود.

صادقی بیان کرد: رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان سیب هم در حال حل  شدن است.

وی در خصوص نشانه های حل شدن این مشکل گفت: از ابتدای امسال حدود ۸۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان موجود بود که این رقم در حال حاضر به ۵۰۰ هزار تن رسیده که نشانه انجام صادرات است.

وی افزود: البته این صادرات سرعت لازم را ندارد که این سرعت باید افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در حال حاضر  سیب استان به کشورهایی نظیر هندوستان، افغانستان، کشورهای موسوم به اوراسیا، حوزه خلیج فارس، عراق گرجستان و پاکستان از طریق افغانستان صادر می شود.

آذربایجان غربی دارای حدود ۶۰ هزار هکتار باغ سیب است که در سالجاری بیش از یک میلیون تن سیب از این باغات برداشت شده است.

با توجه به بازار خوب صادرات سیب درختی در سال گذشته باغداران امسال هم تصمیم به ذخیره محصولات خود گرفتند تا در روزهای پایانی سال نتیجه زحمات را برداشت کنندکه به دلایل یاد شده این موضوع به رغم بازرهای خوب صادراتی محقق نشد و اینک صادرکنندگان در یک سو و باغ داران در سویی دیگر منتظرتلاشهای مسوولان و سیاستهای دولت در راستای رفع این مشکل هستند.

با توجه به اینکه فرصت طلایی برای صادرات سیب برای باغداران و صادر کنندگان استان رو به پایان است تصمیم فوری مسوولان کشوری برای رفع این مشکل اساسی در بخش اقتصادی استان میتواند دوباره لبحند رضایت برلبان باغداران بنشاند و نگرانی آنان را از بابت بازار سیب درختی رفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست