اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  شهر مهاباد که به نگین گردشگری شمال غرب کشور مشهور است هر ساله با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی به مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل می‌شود تا هم از زیبایی‌های اماکن تاریخی و گردشگری لذت ببرند و هم از فرصت‌های خرید اجناس مختلف با قیمت‌ مناسب آن استفاده کنند.

برای سفر به نگین شمال غرب کشور، اگر مسیر سفرت را از ارومیه آغاز کنی باید از حاشیه پهنه خشک دریاچه ارومیه عبور کنی، دریاچه‌ای که سیمای خشک آن از بی‌آبی، چهره هر گردشگر را آزرده می سازد؛ و اما اگر از مسیر میاندوآب که به عنوان ورودی آذربایجان شرقی به آذربایجان غربی وارد این شهر شوی باید از میان انبوهی از باغ های سیب طی سفر کنید تا به مهاباد یا همان «ساوجبلاغ» کهن وارد شوید که پیشینه تاریخ کهن آن نمادی از فرهنگ غنی کردی و اصالت مردمان دیار مادها دارد.

این شهرستان با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی و همچنین اماکن گردشی تفریحی، برای بسیاری از گردشگران خاطرات خوشی را در ایام سفر ثبت کرده است ولی شیوع ویروس کرونا و محدودیت های آن در طی ۲ سال گذشته دلتنگی برای مسافرت و گردشگری دسته جمعی همراه با خانواده را در بین مردم اقصی نقاط کشور افزایش داده و همین امر موجب شده تا شهرهای گردشگرپذیری همچون مهاباد امسال شاهد حضور پرشور مسافران باشد.

وجود ۹۴ اثر تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از جمله سد مهاباد، غار سهولان، تالاب بین المللی “کانی‌برازان”، موزه و حمام میرزا رسول، اماکن باستانی همچون “مقبره فقره‌قا، “برده کنته” ، مسجد جامع و همچنین بازارچه ها و تاناکورا ، شهری متمایز از دیگرهای شهرهای گردشگری را برای گردشگران بوجود آورد.

البته نباید بازار سرپوشیده و قدیمی مهاباد را هم فراموش کنیم، بخشی که به عنوان قلب تپنده مهاباد از آن یاد می‌شود و آثار به جا مانده از کاروانسراهای قدیمی نشان از قدمت آن که به دوران صفویه بازمی‌گردد حکایت دارد.

مهاباد که به نگین گردشگری شمال غرب کشور و نیز به عنوان یکی از پاکیزه‌ترین و سرسبزترین شهرهای آذربایجان غربی معروف است این روزها حال و هوای خاصی داشته و پس از گذشت ۲ سال محدودیت های کرونایی مردم این دیار پذیرای گردشگران و مسافرانی از آذربایجان غربی  و سایر استان های کشور است.

شوق مسافران نوروزی از سفر به مهاباد

یکی از مسافرانی که از شمال کشور به مهاباد آمده و در حال بازدید از غار آبی تاریخی سهولان بود، به خبرنگار ایرنا گفت: مطالب بسیاری از شهر مهاباد و جاذبه های گردشگری این منطقه شنیده و با دیدن غار سهولان از دیدن جلوه های آن شگفت زده شده است.

مجید مقبلی ادامه داد: برای مسافرانی که برای اولین بار از این مکان طبیعی و منحصربفرد دیدن می کنند مشاهده زیبایی های آن بسیار لذت بخش بوده و خاطره خوبی را برای بازدید کنندگان در اذهان شان به یادگار می گذارد.

یکی از دیگر از بازدید کنندگان غار آبی سهولان از استان کردستان نیز گفت: از مدت ها قبل خواهان سفر به مهاباد و دیدن از غار آبی سهولان بوده و امسال با بهتر شدن شرایط کرونایی این امکان برای وی و خانواده فاش فراهم شد که جای خوشحالی دارد.

سوران اسلامی اضافه کرد: با توجه به سازه غار و عمق زیاد آب در داخل غار نیاز است که امنیت و تعداد افراد نجات غریق داخل غار به ویژه در ایامی که تعداد بازدید کنندگان زیاد است بیشتر شود.

غار سهولان یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران است در ۴۳ کیلومتر که از جنوب شرقی شهر مهاباد به سمت بوکان و در روستایی به همین نام قرار دارد.

بسیاری مهاباد را به عنوان شهری با اجناس و کالاهای ارزان‌ قیمت می‌شناسند، وجود چندین بازارچه‌ کالاهای وارداتی، خریداران و مهمانان زیادی را از نقاط مختلف کشور هر سال و در ایام مختلف سال به سمت این شهرستان سوق می دهد.

وجود بازارچه های تجاری و تاناکورا و اجناسی که اغلب از شهرهای مرزی به این بازار آمده نیز برای مشاقان خریدهای نوروزی بسیار وسوسه انگیز بوده و ساعت ها مسافران و گردشگران را در خود نگه می دارد.

شوق مسافران نوروزی از سفر به مهاباد

یکی از مسافرانی که از شهر تبریز برای خرید به تاناکورای مهاباد آمده بود، گفت: با وجود اینکه قیمت جنس های مختلف به خصوص کفش بالا رفته اما بازهم خرید از این بازار با توجه به مرغوبیت اجناس آن به صرفه تر از شهرهای بزرگ کشور است.

سجاد خنیا افزود: مهاباد جاذبه های متنوعی برای جذب گردشگران دارد و همه مسافران را با هر ذایقه و سلیقه ای را به سوی خود می کشد.

وی که به همراه خانواده در این شهر ۲ روز اقامت دارد، اضافه کرد: الان بیشتر اجناس داخل تاناکورا از حالت استوک خارج شده و به صورت اورجینال هستند و همین امر قیمت ها را افزایش داده و مثل قبل نمی توان هر جنسی را خریداری کرد.

وی همچنین از کمبود فضای پارکینگ و وضعیت سرویس های بهداشتی گلایه داشت و گفت: هیچ مکان مشخصی برای پارک خودروها درنظر گرفته نشده است از اینرو محبور شده خودروی خود را چند خیابان دورتر از این مکان پارک کند.

یکی دیگر از مسافرانی که بعد از خرید مشغول خوردن غذای محلی “کلیچه و شورمزه” بود به خبرنگار ایرنا گفت: این غذای محلی را که یک غذای بسیار سالم و مقوی با طعم بسیار خوب است هیچ کجا نمی توان پیدا کرد و همه سن ها از جمله کودکان و نوجوانان از طرفداران پرو پا قرص آن هستند به طوری که هر زمانی به این شهر مسافرت می کنند حتما از این غذا نیز استفاده می کنند.

معصومه مروج افزود: در کنار غذاهای خوب محلی کباب این شهر نیز از معروفیت خاصی برخوردارست که در این ایام مسافران خسته از گردش در این شهر را به سوی خود می کشد.

شوق مسافران نوروزی از سفر به مهاباد

علی مرادی اهل کرج یکی از بازدیدکنندگان بازارچه های مهاباد نیز اظهار کرد: همه ساله تا پیش از شیوع کرونا در تعطیلات عید یا تابستان حتما یک بار به مهاباد سفر کرده و علاوه بر دیدن از جاذبه های تاریخی و گردشگری آن از کالاهای متنوع عرضه شده در بازارچه های آن خریداری کرده است.

وی افزود: بیشتر تجهیزات مورد نیاز خود مربوط به کوهنوردی را همه ساله از مغازه های این بازارچه تامین کرده و از کیفیت آن بسیار راضی است.

وی اضافه کرد: همه ساله برای اسکان از مدارس آموزش و پرورش استفاده می کرد ولی امسال با وجود آنکه بیشتر شهرها برای اسکان فرهنگیان تعدادی از مدارس را تجهیز و در اختیار گردشگران قرار داده بودند ولی در مهاباد این امر برخلاف سال های گذشته وجود نداشت.

یکی دیگر از مسافرانی که از کرمانشاه به مهاباد آمده است نیز می گوید: با امید به اینکه در مدارس و یا هتل های مهاباد در مدت سه روز اقامت خود اسکان خواهد یافت به همراه خانواده اش مسافرت کرده است ولی متاسفانه علاوه بر اینکه مدرسه ای برای اسکان آنها وجود نداشت ظرفیت همه هتل ها نیز پر شده بود.

علی محبی افزود: به همین دلیل با وجود سردی هوا مجبور شدند تا در یکی از بوستان های این شهر اقدام به چادر زدن کنند.

در کنار وجود بازار و بازارچه های متنوع باز هم فرصت دیدن از مناطق دیدنی و طبیعت زیبای اطراف این منطقه به ویژه سد مهاباد به عنوان نزدیک ترین سد به منطقه مسکونی لحظات خوبی را برای مسافران به وجود آورد.

جاده سد مهاباد از ۲ طرف “حمزه آباد”  و “قاضی آباد” جلوه زیبایی به ویژه در فصل بهار در این شهر محسوب می شود.

یکی از مسافران حاشیه سد مهاباد که خودرو خود را نیز در کنار جاده پارک کرده بود، گفت: چشم انداز بسیار زیبا همراه با آب و هوای بسیار مطبوع در این منطقه است که برای ما تهرانی ها جزو نعمت های الهی به شمار می آید.

شوق مسافران نوروزی از سفر به مهاباد

وی که در حال گرفتن های عکس یادگاری با خانواده در حاشیه این سد بود، اظهار داشت: سد مهاباد پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد که باید زیرساخت های آن از سوی مسوولان فراهم شود.

این مسافر تهرانی ادامه داد: ۲ روز است که در منزل دوست خود در مهاباد اقامت دارد و از تالاب کانی برازان، تاناکورا  و موزه مردم شناسی مهاباد دیدن کرده است.

وی با بیان اینکه شهر مهاباد مردمانی با فرهنگ و مهمان نوازی دارد گفت: نحوه برخورد مردم و بازاریان بسیار خوب و گرم بوده و به هموطنان توصیه می کنم حتما سفر به مهاباد را در برنامه خود قرار دهند.

مهاباد آماده پذیرای از مهمانان نوروزی

فرماندار ویژه مهاباد اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد فراهم آوردن بستر مناسب برای گردشگران، یکی از مهمترین اقداماتی است که باعث شده است در طی سال های اخیر، مهاباد به عنوان مقصد اصلی سفر برای مهمانان نوروزی آذربایجان‌غربی و دیگر استان های کشور تبدیل شود.

امیر قادری افزود: طی هفته نخست فروردین ماه جاری با توجه به کاهش محدودیت های ترافیکی مرتبط با ستاد مقابله با کرونا شاهد افزایش قابل توجه گردشگران به این شهرستان بودیم.

وی با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرهای گردشگر پذیر منطقه است، تاکید کرد: تمام ادارات خدمات رسان از جمله هلال احمر، میراث فرهنگی، بهداشت و درمان، راهداری و پلیس راهور به صورت شبانه روزی در راستای راهنمایی و کمک به مسافران آماده باش هستند.

فرماندار ویژه مهاباد با اشاره به افزایش تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان اظهار کرد: کنترل و نظارت بر نحوه تردد خودروها به صورت جدی توسط پلیس در حال انجام است و کمیسیون ایمنی با موضوع حوادث ترافیکی و تصادف در دستور کار قرار دارد.

قادری اضافه کرد: تلاش میکنیم گردشگرانی که مهاباد را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردند در نهایت آرامش به تفریح و خریدهای احتمالی خود پرداخته و با خاطره خوب شهر ما را ترک کنند.

امسال هیچ مدرسه ای در مهاباد برای اسکان مسافران فرهنگی پیش بینی نشده است

مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت: امسال براساس تاکید اداره کل و استانداری آذربایجان غربی هیچ برنامه ای برای اسکان مسافران و فرهنگیان در ایام تعطیلات نوروزی در مدارس این شهرستان پیش بینی نشده است.

کریم سلیمانی اضافه کرد: مدرسه شبانه روزی “امین السلام” طبق دستور فرماندار این شهرستان برای اقامت گردشگران در مواقع ضروری هم اکنون آماده و راه اندازی شده که در مواقع نیاز از آن استفاده خواهد شد.

بیش از ۸۲ هزار گردشگر از مهاباد بازدید کردند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: از ابتدای نوروز امسال تاکنون ۸۲ هزار و ۸۱ گردشگر از جاذبه‌های مختلف این شهرستان با وجود شرایط بیماری کرونا بازدید کرده‌اند.

ناصر صدفی افزود: در این مدت در بین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان بازارچه‌ها، سد مهاباد و جاذبه‌های تاریخی فرهنگی به ترتیب دارای بیشترین تعداد بازدیدکننده بود.

وی با بیان اینکه در این مدت حدود ۲ هزار نفر روز نیز در اماکن اقامتی مهاباد اسکان داشتند، اضافه کرد:  این آمار تنها مربوط به مراکز اقامتی در هتل ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان ها و مراکز بوم گردی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: امسال پنج هتل، یک هتل آپارتمان، چهار مهمانپذیر و سه اقامت بوم گردی با ظرفیت ۵۶۴ تخت آماده اسکان و پذیرایی از مسافران نوروزی برای اقامت در این شهرستان آماده ارایه خدمت است.

ناصر صدفی بیان کرد: ۳۱ سوئیت اجاره ای دارای مجوز و همچنین یک مدرسه نیز برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده تا در مواقع ضروری از آنها هم استفاده شود.

وی همچنین از راه اندازی یک دستگاه اتوبوس گردشگری برای ارایه خدمات رایگان به گردشگران و مسافران نوروزی خبرداد و گفت: اتوبوس گردشگری پس از ۲ سال وقفه متوالی با هدف معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان به مسافران نوروزی با همکاری شهرداری فعال شده است.

شوق مسافران نوروزی از سفر به مهاباد

وی با تاکید بر اینکه در صورت استقبال بیشتر علاقه مندان یک اتوبوس دیگر نیز آماده خدمات رسانی است، اضافه کرد: این اتوبوس گردشگری از اول فروردین راس ساعت ۹ از میدان شهرداری مهاباد حرکت می کند و مسافران و گردشگران به مناطق دیدنی و توریستی تعیین شده انتقال می دهد.

وی با اشاره به اینکه این اتوبوس هر روز پس از سوار کردن گردشگران آنان را به اماکن تفریحی و گردشگری جا به جا می کند، اظهار کرد: نخستین مسیر بازدید از نمایشگاه های صنایع دستی و آداب و سنن فرهنگ کردی واقع در تالار وحدت، تاج سد مهاباد، مقبره بداق سلطان، مقبره الشعراء، مسجد جامع و موزه مردم شناسی حمام میرزا رسول از جمله این مکان هاست.

وی اضافه کرد: مسافران و شهروندان برای اطلاع از آخرین وضعیت مراکز اقامتی، دستورالعمل های ستاد خدمات سفر شهرستان و همچنین ثبت شکایت خود به شماره تماس ۴۲۲۳۳۴۹۰ اداره میراث فرهنگی شهرستان تماس برقرار کنند.

به گزارش ایرنا، مهاباد با ۲۴۵ هزار نفر جمعیت از شهرهای جنوب آذربایجان غربی است که علی رغم کوچک بودن دارای اماکن دیدنی و طبیعی و تاریخی زیادی است که مخاطبان را به سوی خود می کشاند.

از ابتدای نوروز امسال تاکنون بیش از ۸۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های مختلف این شهرستان با وجود شرایط بیماری کرونا بازدید کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست