اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ناظر گمرکات آذربایجان غربی از صدور ۲۸۹ هزار تن کالاهای غیر نفتی در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان خبر داد.

توحید آذربد در گفتگو با مهر ارزش ریالی صادرات سه ماهه امسال را ۳۷۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات امسال از نظر وزن ۳۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۱ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال کاهش دارد.

وی شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرزهای استان با کشورهای همسایه اوایل سال جاری را از مهمترین دلایل کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی در استان برشمرد و ادامه داد: در این مدت همچنین ۴۰ هزار و ۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۷۴ میلیون دلار از طریق گمرکات و بازارچه‌های مرزی وارد استان شده که از نظر وزن ۷۱ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۶۰ درصد کاهش دارد.

آذربد هندوانه تازه به ارزش ۳۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۰ درصد، گوجه فرنگی به ارزش ۲۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶ درصد، کولرهای آبی به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳ درصد، سیب تازه به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۲ درصد به همراه لوازم خانگی به ارزش ۱۰ میلیون دلار با سهم ارزشی ۲.۷ درصد را مهمترین کالاهای صادراتی استان در سه ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

عراق مهمترین مقصد کالاهای صادراتی آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان غربی عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان را کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان بیان و اضافه کرد: عراق با بیش از ۲۴۷ هزار تن کالا بیشترین و ارمنستان با پنج هزار تن کالا کمترین مقصد کالاهای صادراتی استان به شمار می‌رود.

آذربد، ماشین‌های بسته بندی به ارزش ۱۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۶ درصد، لاستیک به ارزش ۱.۸ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲.۴ درصد، یراق‌ها و اتصالات به ارزش ۱.۱۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۶ درصد، اجزا و قطعات به ارزش ۰.۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی یک درصد به همراه محصولات فولادی به ارزش ۰.۵۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰.۷ درصد مهمترین کالاهای وارداتی به استان در سه ماهه نخست امسال از طریق گمرکات استان بود.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با بیان اینکه کالاهای وارداتی در این مدت از کشورهای ترکیه، چین، اکوادور، عراق و آلمان وارد کشور شده است گفت : ترکیه با بیش از ۲۷ هزار تن بیشترین سهم کالاهای وارداتی به کشور را به خود اختصاص داده است.

آذربد خاطرنشان کرد: از میزان صادرات سه ماهه نخست امسال ۱۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۳ میلیون دلار مربوط به گمرکات استان و ۱۶۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار از طریق بازارچه‌های استان انجام گرفته است.

آذربایجان غربی ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه دارد و با دارا بودن ۹ گمرک و ۵ بازارچه مرزی شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست