اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / سکینه اسمی : فرسوده و مستهلک بودن بنا و ساختمان و تجهیزات موجود سینماها، به روز نبودن تکنولوژی موجود در سینماها، نبود فیلم های مخاطب پسند در کنار بی توجهی مسئولان به این صنعت از مهمترین دلایل تعطیلی سینماهای آذربایجان غربی به شمار می رود.

این شرایط مشکل دار در حالی است که طی سالهای اخیر نیز مسئولان استان هیچ اقدام مثبتی در راستای بهبود این شرایط انجام نداده اند و همه اقدامات امسال در بهسازی سیستم صوتی و تصویری دو سینمای ارومیه معطوف بوده که این اقدامات آنقدر ناچیز است که نمی تواند رضایتمندی کامل مخاطب را موجب شود.

در یک دهه گذشته کمیسیونی با هدف ارائه راهکار برای برون رفت از وضعیت موجود سینماها به متولی گری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری، حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آتش نشانی پیشنهاد شد که تشکیل شود ولی متاسفانه تاکنون عملی نشده است.

این بی توجهی در سالهای گذشته موجب تعطیلی ۱۶ سینمای شهرستانهای استان شده و در حال حاضر مردم شهرهای استان از تماشای فیلم در سینماها محروم هستند.

نکته قابل تامل اینکه ساختمان سینماهای موجود استان در شهرهای استان که فرسوده و گاهی تخریب شده اند به حال خود رها شده و در برخی مواقع نیز تغییر کاربری آنها نشان می دهد اراده و همتی در خصوص فعال سازی سینماها از سوی مسئولان استان وجود ندارد.

تنها سه سینمای مستهلک در ارومیه فعال است

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت سینماهای استان به خبرنگار مهر گفت: آذربایجان غربی در حال حاضر ۱۹ سینما دارد که ۱۳ سینمای آن تحت اداره حوزه هنری استان است که از این تعداد تنها سه سینمای مستهلک در شهرستان ارومیه فعال بوده و مابقی تعطیل هستند.

احد هوشمند قره باغ با بیان اینکه در زمینه فعال سازی سینماهای استان تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است اظهارداشت: امسال بعد از سالها بی تفاوتی به وضعیت سینماهای استان با پیگیری یکی از نمایندگان ارومیه بحث فعال سازی سینماها مطرح شد که تلاش ها در راستای سرپانگه داشتن تنها سه سینمای فعال ارومیه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه سینماهای استان از سالهای گذشته تاکنون چندان مورد توجه مسئولان استان نبوده است خاطرنشان کرد: با تلاش های نماینده مردم ارومیه و درخواست های مردمی دو سینمای ایران و آزادی ارومیه با تزریق اعتباراتی بهسازی شد که با این وجود همچنان در شان مردم و صنعت سینما در استان نیست.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه سه سینمای فعال ارومیه نیز فرسوده و مستهلک بوده و قدمت بیش از ۵۰ ساله دارند گفت: اگر توجه و نگاه مسئولان استانی به صنعت سینما در استان به همین روال باشد باید خیلی زود منتظر تعطیلی این سه سینمای فعال ارومیه نیز باشیم چرا که به لحاظ فضا و ساختار هر سه سینما مستهلک بوده و در سالهای آتی با این شرایط قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

هوشمند قره باغ در پاسخ به این سوال که حوزه هنری استان چه اقداماتی در راستای فعال سازی سینماهای استان داشته است افزود: اقدامات حوزه هنری امسال بر مبنای سرپا نگه داشتن سه سینمای مستهلک ارومیه و نیز رایزنی با فرمانداران شهرهای استان برای فعال سازی سینماهای موجود بوده که تا کنون نتایج رضایت بخشی در پی نداشته، هر چند فرمانداری خوی قول های مساعدی در این راستا داده اند.

لزوم احداث پردیس سینمایی در ارومیه و شهرهای آذربایجان غربی

وی با بیان اینکه بهسازی و بازسازی سه سینمای فعال در ارومیه نیازمند تزریق ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار است عنوان کرد: اگر این بودجه تامین شود به همان میزان از سوی حوزه هنری کشور نیز قادر به جذب بودجه هستیم تا وضعیت سینماهای استان کمی بهبود یابد.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی فرسوده و مستهلک بودن سینماهای استان، نبود فیلم های مخاطب پسند به همراه رشد تکنولوژی روز دنیا را یکی از دلایل راکد و بی توجهی به صنعت سینما در سالهای گذشته عنوان و اعلام کرد: امسال با اکران فیلم سینمایی های مخاطب پسند شاهد آشتی مجدد مردم با سینماها بودیم که پیام زیادی در پی دارد.

هوشمند بر لزوم ایجاد پردیس سینمایی در ارومیه و نیز شهرهای استان تاکید کرد و گفت: طرح ایجاد پردیس سینمایی در ارومیه به شورای شهر و مسئولان استان ارائه شده ولی به دلیل سیاست و حرکت فرد گرایی در بین مسئولان هنوز به دلیل تغییرات مدیریتی این طرح نتیجه مثبتی در پی نداشته است.

وی با بیان اینکه تنها راه احیای صنعت سینما در استان احداث پردیس های سینمایی است افزود: اگر در شهرهای استان اعتبارات احیای سینماها اختصاص یابد فعال سازی سینماها در قالب پردیس سینمایی خواهد بود و در ارومیه نیز طرح آن ارائه شده و به لحاظ مکانی نیز سینمای آزادی ارومیه قابلیت تبدیل شدن به پردیس سینمایی را دارد.

سینماهای آذربایجان غربی از شرایط خوبی برخوردار نیستند

رئیس اداره امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی نیز در وضعیت سینماهای استان گفت: از ۱۹ سینمای موجود در استان تنها سه سینما در ارومیه به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کنند که به لحاظ فضاهای فیزیکی کاملا مستهلک و تخریبی هستند.

مسعود یکانی با بیان اینکه هر سه سینمای شهرستان ارومیه فرسوده بوده و نیازمند بازسازی است افزود: متاسفانه در زمان حاضر هیچ کدام از شهرهای استان سینمای فعال ندارند و تمامی سینماها در شهرهای استان تعطیل شده اند.

وی با بیان اینکه فرسوده بودن فضای سینما، به روز نبودن تکنولوژی موجود در سینماها، نبود صندلی های مناسب یکی از دلایل تعطیلی سینماها در استان برشمرد و گفت: این در حالی است که طی سالهای گذشته اراده و همتی از سوی مسئولان استان برای فعال سازی سینماهای استان صورت نگرفته است.

یکانی با بیان اینکه امسال با همت حوزه هنری و تلاش یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی سه سینمای ارومیه به لحاظ کیفیت صوتی و تصویری ارتقا یافته است افزود: اما برای رسیدن به شرایط مطلوب و مردم پسند فاصله داریم و باید نگاه کلی به بازسازی سینماهای استان صورت گیرد.

امسال ۱۰۰ هزار نفر در آذربایجان غربی برای تماشای فیلم به سینما آمده اند

وی با بیان اینکه امسال با اکران فیلم های سینمایی مناسب از جمله به وقت شام، هزارپا شاهد آشتی دوباره مخاطب با سینماها در استان بودیم گفت: سال گذشته در مجموع ۷۰ هزار نفر به تماشای فیلم در سینماهای استان رفته بودند که این آمار امسال تاکنون با رشد ۲۰۰ درصدی به بالای ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

رئیس امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون وضعیت فروش و تعداد مخاطب سینماها نسبت به سال ۹۶ رضایت بخش بوده ادامه داد: امسال یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار دارد در کنار اکران فیلم های روز سینمای ایران فیلم های روز خارجی را نیز اکران می کنیم.

یکانی بازسازی سه سینمای ارومیه نیازمند اختصاص ۲ میلیارد تومان است که امیدواریم از محل بودجه های استان با تزریق این اعتبار بتوانیم صنعت سینما در استان را ارتقا دهیم گفت: برای رسیدن به شرایط استاندارد و روز سینما در کشور و حتی دنیا فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه هر هفته سه شنبه ها برای استقبال مخاطب از سینماها قیمت بلیت نیم بها حساب می شود خاطرنشان کرد: امسال به مناسبت روز سینما نیز قیمت بلیت سینماها به صورت نیم بها خواهد بود.

سینماهای ارومیه استاندارد نیستند

فاطمه غفاری از فعالان و علاقمندان در بخش سینمای ارومیه نیز در خصوص علت عدم استقبال مخاطب از سینماها به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شرایط کنونی سینماهای ایران و جهان، شهر ارومیه از تعداد سالنهای کمی برای نمایش فیلم برخوردار است که همین سالن های کم نیز فاقد استاندارد جهانی هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون سه سینمای مستهلک و نیمه فعال ارومیه مشکلاتشان از صدا و نور و جایگاه بیننده گرفته تا اعمال برنامه هایی چون پخش چند فیلم در یک روز، یا اجرای جشنواره کودک مابین اکران یک فیلم، که از نظر حرفه ای قابل قبول نیست.

غفاری اضافه کرد: علاقمندان این حوزه با تمام کاستی ها، باز هم به تماشای فیلم می روند تا لااقل همین اندک توجه به سینما در این شهر باقی بماند و لقب شهر بدون سینما را یدک نکشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم روزی مسئولان استان فارغ از دغدغه های اقتصادی و سیاسی به بخش فرهنگ استان نیز توجه کرده و شاهد روزی باشیم که امکانات پخش و رفاهی هر سینما در این شهر و تمام شهرهای این سرزمین درخور شأن بیننده و علاقمندانش باشد.

قدیمی ترین سینمای استان ارومیه متعلق به سال ۱۳۱۰ و جدیدترین متعلق به سال ۱۳۶۴ است که این امر نشان از قدمت بالای سینماهای استان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست