اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با تکمیل شدن ظرفیت سایت پسماند مهاباد، خبری از تحقق ضرب الاجل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به شهرداری این شهر جهت بهره برداری سایت جدید در دست نیست.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سایت دفن زباله مهاباد در منطقه سیدآباد با سابقه ایی ۲۰ ساله، تا پایان خرداد ماه به بن بست کامل می رسد. این سایت مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده و دفن پسماند در آن محل منطبق با شرایط و ضوابط محیط زیستی انجام نمی گیرد اما سال هاست که به محل دفن زباله شهری تبدیل شده و حیات و سلامت شهروندان این مناطق را تهدید می کند.

موضوع تعبیه سایت جدید پسماند مهاباد تنها یک سوژه خبری است و عزم راسخی تا کنون برای حل این معضل دردناک شهری که روزانه ۱٨۰ تن زباله در آن تولید می شود و سرانه تولید زباله این شهرستان بیشتر از میانگین استانی است، اندیشیده نشده است.

دقیقا یک سال از ضرب الاجل مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی به شهرداری مهاباد مبنی بر تخلیه سایت دفن زباله سید آباد و تعیین مکانی دیگر می گذرد.

بنا بر مصوبات جلسه کارگروه پسماند شهری (۲۳اردیبهشت سال ۹۷)، مقرر شد تا ظرف یک ماه ساماندهی محله قدیمی دفع پسماند از سوی شهرداری مهاباد انجام بگیرد و در میان مدت نیز محل جدیدی برای دفع پسماند شهری معرفی شود، تا به مرور زمان به طور کامل سایت قدیمی پسماند به محل جدید انتقال داده شود و محل قدیمی نیز به صورت فضای سبز و یا سایر کاربری‌ها احیا و بازسازی گردد.

امروز این ضرب الاجل به اصطلاح یک ماهه، به یک سال و ۷ روز تبدیل شد و سیدآباد همچنان در زباله محاصره شده است. عدم جدیت و نبود برخورد قاطعانه و قضایی تنها دلیل رفع مشکل پسماند شهری مهاباد است که تا یک ماه دیگر غیر قابل تحمل تر هم خواهد شد، اما با قرار بر تعامل و تسامح میان مسئولین، وضعیت ساکنان سیدآباد روز به روز بدتر می شود.

شهریور سال گذشته در جلسه مدیریت پسماند شهری مهاباد اعلام شد که حجم و ظرفیت این سایت حداکثر ۹ ماه دیگر رو به اتمام است بنابراین باید در اسرع وقت مکان جدیدی برای این منظور تعبیه شود.

با توجه به این موضوع در حال حاضر تنها یک ماه تا بن بست کامل سایت سید آباد زمان است. بر همین اساس در آخرین جلسه کارگروه پسماند مهاباد موضوع اتمام مطالعات جایگزین کردن یک سایت جدید در منطقه سه راهی ترشکان مطرح شد.

فرماندار مهاباد در این جلسه با اشاره به وضعیت نامطلوب سایت زباله فعلی گفت: مطالعات بر روی جایگزین کردن یک سایت جدید در منطقه سه راهی ترشکان، در حد فاصل میاندوآب و مهاباد رو به اتمام است و تاکنون نشست های زیادی بین ۲ شهرداری میاندوآب و مهاباد برگزار شده است.

جلسات متعدد مابین شهرداری های مهاباد و میاندوآب برای تعیین سایت مشترک پسماند این دو شهر از سال گذشته تا کنون ادامه داشته و در نهایت نامه تایید مکان حد فاصل میاندوآب و مهاباد از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای شهرداری مهاباد ارسال شد، اما هنوز عزمی جدی در میان نیست.

به گفته مسئول واحد پسماند شهرداری علی‌رغم اختصاص بودجه ویژه در صورت مشارکت ۲ شهر همجوار برای مدیریت و بازیافت پسماند، در چند ماه آینده سایت جدید بدون مشارکت و یا با مشارکت شهرداری میاندوآب به بهره برداری خواهد رسید، چراکه بیش از این نمی‌توان انجام کار را به تأخیر انداخت.

از یک سال گذشته تا کنون چندین و چند جلسه مدیریت پسماند در شهرستان مهاباد برگزار شده است و به گفته مسئولان پروژه انتقال سایت پسماند «به مرور زمان» برطرف خواهد شد. اما اهالی سیدآباد ۲۸ تیر سال گذشته در گرمای تابستان، با بستن جاده جلوی تخلیه ماشین های دفع پسماند را گرفتند و مانع از تخلیه آن شدند. این اعتراض آنها به حقوق انسانی شان دلیلی آشکار بر این مسئله بود که وعده «به مرور زمان» برایشان قابل قبول نیست و سلامتی کودکانشان در اولویت قرار دارد.

هر چند در این مدت شهرداری مهاباد سعی کرده با ساماندهی وضع موجود به احداث حوضچه های بتنی برای کنترل شیرابه ها و فنس کشی برای جلوگیری از پخش شدن زباله ها به خارج از سایت جلوگیری کند، اما هنوز نتوانسته رضایت ساکنان سیدآباد را فراهم نماید.

شهری که شورای اسلامی آن در تیر ماه سال ۹۵ از احداث کارخانه بازیافت زباله و مکلف بودن به تعیین مکان یابی دقیق کارخانه بازیافت خبر می داد، با نزدیک شدن به تیر ماه ۹۸ هنوز خبری از این کارخانه خیالی نیست.

فرماندار مهاباد در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهری از طرح تفکیک زباله از مبدا به عنوان یکی از اولویت های شهرداری این شهر خبر داد و گفت: این برنامه در آینده نزدیک اجرایی می شود.

این در حالی است که عدم ثبت شرکت تخصصی عقد قرارداد با پیمانکار، اجرای طرح تفکیک از مبدأ را با مشکل روبرو کرده است و علی‌رغم تأکید اجرای این طرح و شعارهای احداث کارخانه بازیافت مهاباد، مطالعات علمی و کارشناسی دقیق در این خصوص موجود نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست