اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : آذربایجان‌غربی با داشتن سه فرودگاه فرصتی برای توسعه حمل و نقل هوایی را دارد اما سال‌هاست فرودگاه‌ها با کمبود پرواز روبه‌رو بوده و این ظرفیت مغفول مانده است.

فرودگاه‌ جزو مهمترین زیرساخت‌های جوامع مختلف محسوب شده و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.

باید به این امر توجه ویژه شود که توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی می‌تواند به رونق اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه گردشگری کمک شایانی داشته باشد.

سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو در آذربایجان غربی فعال است و اما با انجام چند پرواز در هفته و حتی چند پرواز انگشت شمار در ماه، ظرفیتی بلااستفاده بوده و نیازمند افزایش تعداد پروازهاست.

علی زاده یکی از مسافران فرودگاه ارومیه ضمن نارضایتی از نبود امکانات مناسب در فرودگاه ارومیه گفت: فرودگاه بین المللی ارومیه خدمات مناسبی برای مسافران ارائه نمی‌دهد و حتی تعداد پروازهای این فرودگاه خیلی کم است و به درستی از امکانات موجود استفاده نمی‌شود.

رضازاده یکی دیگر از مسافران فرودگاه ارومیه با اشاره به مشکلات این فرودگاه، ادامه داد: تأخیر پرواز در این فرودگاه مسافران را کلافه می‌کند و در این مواقع مکان مناسبی برای استراحت مسافران در این فرودگاه وجود ندارد.

سلطانی یکی دیگر از  شهروندان ارومیه‌ای که پرواز هوایی از  فرودگاه ارومیه را برای مسافرت خود انتخاب کرده بود، افزود: از مسئولان درخواست می‌کنیم که به خدمات فرودگاه ارومیه توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مردم با خیال آسوده و در رفاه از امکانات این فرودگاه استفاده کنند و اگر امکان دارد تعداد پروازهای موجود را افزایش دهند.

جلیلی یکی دیگر از مسافران فرودگاه ارومیه اظهار داشت: بیشتر مقاصد پروازهای فرودگاه ارومیه به مقصد تهران است که این امر ضعف بزرگی برای شهری ماست.

برای اطلاع از وضعیت پروازهای فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی به سراغ مدیرکل رفتیم.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی، گفت: تعداد پروازهای این فرودگاه سه هزار و ۹۱۲ مورد رسیده است.

محمدعلی نائل قراملکی ادامه داد: در بخش تعداد مسافران نیز ۳۳۶ هزار و ۲۸۶ نفر  از این فرودگاه جابجا شدند.

وی اضافه کرد: تعداد پروازهای فرودگاه خوی نیز ۲۵۸ مورد بوده است.

مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو نیز در این رابطه گفت: فرودگاه این منطقه از سال ۱۳۹۶ پروازهای خود را آغاز کرده است.

حسن قره‌داغی بیان کرد: کل تردد مسافر انجام گرفته طی نیمه نخست سال جاری برابر با ۵۸ هزار و ۴۲۴ نفر و کل پرواز انجام شده در این فرودگاه  ۷۶۵ پرواز است.

انجام ۶ سورتی در هفته از تهران به منطقه آزاد ماکو

محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این خصوص گفت: با آغاز پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پروازهای تهران به منطقه آزاد ماکو و برعکس به بیش از ۶ سورتی در هفته رسیده است.

فرودگاه ماکو ظرفیت جابجایی سالانه ۱۶۰ هزار نفر را دارد

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد ماکو هم در مورد مشخصات این فرودگاه گفت: فرودگاه ماکو در حاشیه رود پر آب ارس، همسایگی کشورهای آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ترکیه و جوار جاده ترانزیتی تبریز ـ ماکو قرار گرفته است.

فرزاد بازیار افزود: ظرفیت جابجایی سالانه این فرودگاه نیز ۱۶۰ هزار نفر و ظرفیت جابجایی بار آن یک‌هزار و ۸۰۰ تن در سال است.

اما با وجود این ظرفیت عظیم در بخش فرودگاهی آذربایجان‌غربی تنها روزانه چهار الی پنج پرواز از فرودگاه ارومیه به مقصد تهران انجام می‌شود، که بهره‌برداری از این ظرفیت و توسعه خدمات دهی به مردم تنها با افزایش تعداد پروازها و جلب مشارکت بیش از پیش مسوولان امکان پذیر است.

چرا باید با وجود این تعداد فرودگاه و وجود ظرفیت زیرساختی عظیم در آذربایجان‌غربی تعداد پروازهای روزانه این فرودگاه به سه نهایت چهار پرواز برسد و امکانات موجود بلااستفاده بماند.

این درحالی است که تعداد پروازهای استان همجوار  از جمله آذربایجان شرقی روزانه به بیش از ۳۰ پرواز می رسد، و این امر منجر شده که مسافران از آذربایجان غربی برای استفاده لحظه‌ای از خدمات فرودگاهی به استان های همجوار مراجعه کنند.

باید به این امر توجه شود که افزایش پروازهای فرودگاهی زمینه رونق اقتصادی را فراهم می کند و موجب توسعه آذربایجان‌غربی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست