اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : تنها پیست اسکی آذربایجان‌غربی با عنوان «خوشاکو» در فصل زمستان ماجراجویان برف و سرعت از اقصی نقاط ایران و جهان را به خود جلب می‌کند اما توسعه آن با وجود برخورداری از ظرفیت کم‌نظیر طبیعی و جغرافیایی، زیر تلی از وعده ‌و وعید مغفول مانده‌است.

«خوشاکو» در ۳۸ کیلومتری غرب ارومیه و در منطقه خوش آب و هوا و برفگیر «راژان» قرار دارد و با برخورداری از چشم‌انداز زیبا و کوه‌هایی با شیب مناسب از جذاب‌ترین پیست‌های اسکی کشور به لحاظ موقعیت طبیعی به شمار می‌رود.

پیست اسکی خوشاکو با توجه به قرار گرفتن در منطقه مرزی می‌تواند پذیرای گردشگران خارجی باشد و مسابقه‌های کشوری و بین‌المللی را میزبانی کند اما این امر مستلزم ایجاد زیرساخت‌هایی چون تله‌کابین، دستگاه برف‌ساز، پیست کوب، بالابرهای دیجیتال و … است.

ساخت هتل و راه‌های دسترسی مناسب و همچنین بروزرسانی امکانات مستهلک فعلی در کنار سایر زیرساخت‌ها نیز می‌تواند موجب جذب گردشگر  و رونق اقتصادی منطقه در فصل زمستان شود.

علاوه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌ها، این منطقه به دلیل وجود هوای پاک و اکسیژن خالص از شهرت جهانی برخوردار است و بهره‌مندی از نظر کارشناسان گردشگری و ورزش‌های زمستانی بدون‌شک افق روشنی پیش‌روی این منطقه قرار خواهد داد.

خوشاکو در یک موقعیت ییلاقی قرار دارد و می‌تواند در صورت جذب سرمایه به پیست اسکی روی چمن نیز تبدیل شود تا همواره و در طول سال پذیرای اسکی‌بازان باشد.

پیست اسکی خوشاکو در زمان حاضر از کانون‌های تفریحات زمستانی در شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌رود و عده زیادی از استان‌های مختلف و کشورهای خارجی برای اسکی، تیوب‌سواری، برف‌بازی و ساخت آدم‌برفی به محیط پرهیاهو و مفرح آن گام می‌گذارند.

به گفته دبیر هیات اسکی آذربایجان‌غربی در حال حاضر از طریق یک مسیر آسفالته روستایی می‌توان به «خوشاکو» تردد کرد و کل تجهیزات آن شامل سه دستگاه بالابر یا تله‌اسکی، ۲ دستگاه پیست‌کوب و یک اقامتگاه و یک پارکینگ است.

«بهروز امیری» در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه خوشاکو ۴۰ هکتار مساحت دارد و تنها پیست فعال استان است، اضافه کرد: اقامتگاه پیست اسکی خوشاکو  دارای سالن پذیرایی، رستوران و کافه است و امسال با مساعدت اداره‌کل ورزش و جوانان نسبت به تکمیل و تجهیز و افزایش ظرفیت اقامت اتاق‌های آن تا ۵۰ نفر اقدام شد.

وی افزود: پارکینگ این پیست نیز سال قبل آسفالت‌ریزی شد و اسکی‌بازان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۶ در روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه، لذتی فراموش‌نشدنی و تجربه‌ای خاطره‌انگیز داشته باشند؛ همچنین مراجعان می‌توانند تجهیزات اسکی را در محل با قیمت مناسب کرایه کنند.

امیری بیان کرد: ۱۲ مربی فعال شامل ۱۰ مربی برادر و ۲ مربی خواهر زیر نظر مدرسه اسکی خوشاکو آماده راهنمایی و تدریس مبتدیان هستند.

«اسماعیل مهربان» از اسکی‌بازان باسابقه و دبیر اسبق هیات اسکی آذربایجان‌غربی نیز قدمت تجهیزات پیست اسکی خوشاکو در یک روند تاریخی را تشریح کرد و گفت: اسکی به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۵۱ در منطقه حیدرلوی ارومیه با یک تله‌اسکی شروع شد.

وی ادامه اد: با توجه به استقبال مردم از اسکی و بارش کم برف در حیدرلو، «خوشاکو» در سال ۱۳۵۵ برای احداث پیست جدید شناسایی شد و پس از طی مراحل قانونی، تجهیزات و دستگاه‌های حیدرلو طی سال ۱۳۶۷ به پیست کنونی انتقال یافت.

وی از مشکلات پیش‌روی اسکی‌بازان برای استفاده از پیست خوشاکو نیز سخن به میان آورد و بیان کرد: مدتی است افراد علاقه‌مند به اسکی از فضای پیست دور شده‌اند زیرا فضا برای حضور آنان به خصوص همراه خانواده‌هایشان کمی مشکل شده‌است.

وی ادامه داد: نبود وسایط نقلیه‌عمومی برای انتقال علاقه‌مندان به پیست خوشاکو از مرکز شهر نیز مزید بر علت شده‌است تا فضای خانوادگی حاکم بر پیست کمرنگ‌تر جلوه کند.

وی اضافه کرد: جاده‌های منتهی به خوشاکو در روزهای کاری پیست به خصوص در مواقعی که کولاک در منطقه وجود دارد، به موقع بازگشایی نمی‌شود و تردد به پیست با مشکلات عدیده مواجه می‌گردد.

رییس اسبق هیات اسکی آذربایجان‌غربی نیز بیان کرد: «زین‌العابدین میریوسفی عطایی» استاندار فقید آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۶۷ با تخصیص سه میلیون ریال اعتبار زمینه لازم برای انتقال تجهیزات از پیست «حیدرلو» به «خوشاکو» را فراهم کرد.

«رسول عظیمی» به ظرفیت درآمدزایی این بخش در صورت تامین زیرساخت‌های لازم اشاره کرد و افزود: در آن زمان هم با فروش بلیت ۱۰ هزار ریالی، نه تنها هزینه‌های هیات اسکی بلکه چند هیات دیگر استان نیز تامین می‌شد.

رییس هیات اسکی آذربایجان‌غربی نیز اظهار داشت: هم‌اکنون بخش خصوصی در خوشاکو با نصب تله‌کابین وارد عرصه سرمایه‌گذاری شده‌است تا کاستی‌های چندین ساله اخیر تا حدودی جبران شود.

به گفته «مسعود قهرمانلو» بخش خصوصی طی سه سال گذشته ۱۵ هکتار زمین از اهالی خریداری کرده و هفت هکتار نیز توسط اداره‌کل منابع طبیعی برای ایجاد زیرساخت‌های پروژه‌ خوشاکو واگذار شده‌است.

گفته می‌شود تله‌کابین مورد نظر خریداری شده اما به خاطر تحریم‌های ظالمانه امکان ورود این تجهیزات با مشکل مواجه است؛ مسیر این تله‌کابین با ارتفاع یکهزار و ۵۰۰ متر از کنار پیست تا نوک «خوشاکو» را در بر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست