اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وزیر خارجه ایران پس از ورود به اقلیم کردستان از سوی مقامات  اقلیم مورد استقبال قرار گرفته و سپس با رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد.

به گزارش کردپرس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که یک شنبه ۲۹ تیر / ۱۹ جولای، وارد بغداد شد، پس از دیدار با مقامات عراقی وارد اربیل مرکز اقلیم کردستان شد.

وی در بدو ورود از سوی جعفر شیخ مصطفی معاون نچیروان بارزانی رئیس اقلیم، صفین دزە یی مسئول نهاد روابط خارجی اقلیم، فوزی حریری رئیس دیوان ریاست اقلیم و سرکنسول های ایران در اربیل و سلیمانیە، مورد استقبال قرار گرفته و سپس با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم دیدار کرد.

این دیدار که با حضور ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد و نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل و مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیە و همچنین معاونین نچیروان بارزانی برگزار شد.

رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه اربیل به روابط با همسایگان خود اهمیت زیادی قائل است، اظهار داشت که «ایران همسایه مهم برای عراق و اقلیم کردستان است. ما هرگز حمایت‌های ایران را فراموش نخواهیم کرد».

محمد جواد ظریف که صبح یکشنبه راهی عراق شد و با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، به نوبه خود در این نشست خبری اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران، از ایفای نقش مهم منطقه کردستان عراق در این کشور استقبال می‌کند.

او با بیان اینکه تهران و اربیل روابط محکمی و دوستانه‌ای با هم دارند، گفت که ایران همواره به دنبال توسعه و تقویت روابط خود با منطقه کردستان عراق است.

وزیر خارجه ایران افزود: «توسعه روابط ما با عراق به رغم شیوع کرونا ادامه داشته و این مسئله بر روابط تأثیری نداشته و گذرگاه‌های مرزی بین ما باز است».

ظریف گفت عراق با همه اقشارش و به عنوان همسایه، برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و تهران به دنبال تقویت روابط دوستانه خود با این کشور است.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی روداو، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که یک شنبه ۲۹ تیر / ۱۹ جولای، وارد اربیل مرکز اقلیم کردستان شد، پس از دیداری که با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم انجام داد، طی کنفرانس خبری مشترک با وی تاکید کرد که روابط ایران و اقلیم به ویژه از نظر اقتصادی ادامه داشته و حتی کرونا هم نتوانسته که شکاف و اختلافی در این روابط ایجاد کند.

ظریف اشاره کرد که دولت جدید عراق همه طیف های مختلف این کشور را در بر گرفته و مانند محور صلح و سازش در منطقه دیده می شود و ایران از عراق نوین استقبال کرده و نقش میانجی گری بغداد در ایجاد صلح را مهم ارزیابی می کند و خوشحال است که منطقه واقعیت عراق نوین را که رئیس جمهور آن یک کرد عراقی است؛ تائید کرده است.

وی همچنین برخی کشورهای منطقه را مورد انتقاد قرار داده و گفت که عراق نوین را بسیار دیر پذیرفته اند، اما به هر حال اکنون عراق جدید در منطقه به رسمیت شناخته شده است.

نچیروان بارزانی نیز در این کنفرانس خبری مشترک، به روابط ایران و اقلیم اشاره کرده و گفت که  ایران همسایه ای بسیار مهم است و اقلیم حمایت های این کشور در مقاطع دشوار را فراموش نمی کند.

رئیس اقلیم کردستان تداوم روابط و هماهنگی با اقلیم در زمینه های تاریخی، اقتصادی، تجاری،  فرهنگی و اجتماعی را خواسته همیشگی اقلیم خوانده و گفت که اقلیم به صورت مداوم در این راستا کار کرده است.

 سایت خبری خندان نیز گزارش داد که بارزانی در دیدار با ظریف و هیئت همراه وی، به بررسی شرایط و مسائل منطقه، حل مشکلات و مقابله با کرونا پرداخته و گفت که اقلیم اهمیت بسیاری به روابط با همسایگان خود داده و ایران نیز همسایه بسیار مهمی برای اقلیم است و برقراری روابط دوستانه بر اساس اصل حسن همجواری و احترام و منافع مشترک برای عراق و اقلیم در اولویت است.

بر اساس خبر ظریف نیز در دیدار با بارزانی اعلام کرد که ایران دارای روابط نزدیکی با خواهران و برادارن خود در اقلیم کردستان از نظر اجتماعی و اقتصادی است و کرونا نیز نتوانسته مانع از این روابط شود  و ایران مایل است که تجربیات خود در زمینه مقابله با کرونا را در اختیار اقلیم قرار دهد.

وی بر خواست ایران برای توسعه و تحکیم روابط با عراق و اقلیم در زمینه تجارت و صنعت تاکید کرده و گفت که قصدداریم در سفر آتی نخست وزیر عراق به ایران برای توسعه این روابط اقدام کنیم و ابراز امیدواری کرد که با توسعه روابط با ایران یاد و خاطره سردار قاسم سلیمانی را که نقش ارزنده ای در این زمینه داشت را زنده نگه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست