اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : علیرغم انتقادات فراوان مدیران کارخانه واکسن تب برفکی «روناک» مهاباد در خصوص عدم حمایت سازمان دامپزشکی کشور، از تولیدات این کارخانه، هفته گذشته خط تولید جدید واکسن تب ‌برفکی روغنی کارخانه «روناک» راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سال گذشته نماینده شهرستان مهاباد همسو با مدیران کارخانه واکسن تب برفکی روناک مهاباد از عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور از تولیدات این کارخانه خبر می دادند به نحوی که خرید از این کارخانه متوقف شده بود اما امسال و برای نخستین بار در غرب کشور، خط تولید واکسن تب ‌برفکی روغنی کارخانه «روناک» با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور در مهاباد افتتاح شد.

گفته می شود؛ برای راه‌اندازی این خط تولید جدید ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و این خط تولید قادر است سالانه بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی از نوع روغنی و۴۰ میلیون دوز انواع واکسن تب‌برفکی را تولید و روانه بازار کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این بازدید از قسمت‌های مختلف این کارخانه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه با توجه به وضع تحریم ها علیه ایران نیازمند حمایت از تولید کنندگان داخلی هستیم، گفت: تامین بهداشت دام و کنترل بیماری‌های دامی در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و در این میان بیماری تب‌برفکی به علت آنکه از مهمترین بیماری‌های دامی به شمار می‌رود، پس در هر شرایطی باید بتوانیم نیازهای داخلی را تامین کنیم.

رفیعی‌پور در خصوص قضیه واردات واکسن از طرف عده ای خاص به جای خرید از تولید کنندگانی داخلی همچون روناک مهاباد گفت: در صورتی که محصولات تولید داخل استانداردهای لازم را داشته باشند قطعا اولویت ما خرید محصولات داخلی خواهد بود.

بنا بر اظهارات رییس سازمان دامپزشکی کشور در مهاباد مشخص نشد که آیا سال های گذشته تولیدات واکسن تب برفکی مهاباد استانداردهای لازم را نداشته است که سازمان دامپزشکی از خرید واکسن از این واحد با وجود توانایی در تامین ۸۰ درصد نیازهای داخلی کشور خودداری می کرد؟

یا اینکه شرایط تحریم های دوباره سازمان دامپزشکی را به عقب نشینی و خرید از محصولات داخلی واکسن تب برفکی و شرکت در افتتاح خط تولید دوباره وادار کرده است؟!

این کارخانه که به عنوان بزرگترین کارخانه واکسن سازی تب برفکی خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود معرفی شده است، با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث و تاکنون دو بار افتتاح شده است.

یک وقفه چهار ساله در فعالیت این کارخانه، باعث شد تا در ۱۲ اسفند ۹۴ با حضور «معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی»، «رئیس سازمان دامپزشکی کشور»، مجددا راه اندازی شود.

اما (۶ مرداد ماه) سال گذشته نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی از توقف خرید کارخانه تولید واکسن تب برفکی روناک در این شهرستان خبر داد.

به گفته نماینده مهاباد کارشکنی خریداران محصولات کارخانه تب برفکی روناک مهاباد در وارد کردن واکسن تب برفکی با قیمت بالاتر و چندین برابر قیمت از کشور ترکیه به کشور، علیرغم پایین تر بودن قیمت واکسن تب برفکی کارخانه روناک مهاباد، این کارخانه را به رکود کشانده است.

در آن زمان مدیر فنی شرکت روناک هم با انتقاد از حمایت نکردن سازمان دامپزشکی کشور از این واحد تولیدی گفت: «استفاده از محصولات جایگزین خارجی به جای محصولات این شرکت موجب شده تا انبار این شرکت با انباشت بیش از ۲ میلیون دوز واکسن و فروش نرفتن آن مواجه شود و نتیجه آن کاهش نقدینگی و فعالیت است. این امر باعث شده تا میزان فعالیت این شرکت از سه شیفت کاری به یک شیفت کاهش پیدا کند و همین امر موجب تعدیل نیرو شده است».

در ادامه این روند، توقف خرید و اعلام تعطیلی دوباره این کارخانه، منجر شد که در اسفند سال گذشته رییس سازمان دامپزشکی کشور طی نامه ای به تمامی ادارات کل دامپزشکی استان ها ابلاغ کرد تا در راستای حمایت از تولیدات داخلی، استفاده از واکسن های تولید داخل به قید فوریت در دستور کار قرار گیرد.

این سازمان ادامه داد: «طبق مذاکره با اعضا هیات مدیره شرکت روناک، مشخص شد که این شرکت مذکور اقدام به تعدیل نیرو نموده است و این سازمان با فعالیت و تولید بر اساس مجوزهای صادره موافق بوده و حمایت های لازم را نیز داشته است».

با وجود اینکه سال گذشته خرید از کارخانه تب برفکی مهاباد به حداقل رسیده بود و تعدیل نیروی ۲۵ نفر از کارکنان این کارخانه هم انجام گرفت، این کارخانه با وقفه چهار ساله در تولید و دو بار افتتاح شدن، امسال خط تولید جدیدی را دنبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست