اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : قصه سود بانکی همواره یکی از موضوعات پرغصه بانک مرکزی و مردم بوده است و به نظر می‌رسد با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار، بانک‌ها فکری به حال نرخ سودهای غیرمتعارف و غیرقانونی خود کنند، زیرا دسترسی به جیب بانک مرکزی برای بانک‌ها سخت‌تر از گذشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بررسی اخبار روز جاری اقتصاد حکایت از آن دارد که عموم خوانندگان اخبار مربوط به دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با تأثیر آن بر نرخ سود، سهمیه بندی بنزین، هشدار وزیر نیرو نسبت به مصرف برق، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق، رفع مشکلات مسکن مهر در مسکن امید، پروازهای داخلی لاکچری، تأثیر حضور دولت در صنعت خودروسازی، واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت ارز در بازار را مورد بررسی قرار داده‌اند.

در سال‌های اخیر میزان نرخ سود بانکی روند نزولی به خود گرفت و بانک مرکزی، بانک‌ها را مجبور به رعایت نرخ قانونی سود بانکی کرد، اما بانک‌ها برای آنکه در بازی خطرناک ارائه سود بیشتر، غافله را به رقبا نبازند قانون را دور می‌زنند و به مشتریان با ترفندهای مختلف سود بیشتری پرداخت می‌کنند که به عقیده بسیاری از کارشناسان و مدیران بانک مرکزی این حرکت خطرناک در نهایت منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی می‌شود که در سال‌های اخیر این موضوع به حقیقت پیوسته است.

بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار به این جمع بندی رسید که برای سر و سامان دادن به وضعیت بانک‌ها و اضافه برداشت آنها عملیات بازار باز را تصویب کند. این تصمیم بانک مرکزی طی اجرا در مراحل مختلف در نهایت به این موضوع منجر می‌شود که دست بانک‌ها از جیب بانک مرکزی کوتاه شود که این اقدام در نهایت عاملی خواهد شد تا بانک‌ها در تعیین و ارائه نرخ سود بانکی دقت بیشتری به خرج دهند، حال با این شرایط باید گفت که افرادی که بر سود سپرده بانکی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند باید اندکی دخل و خرج خود را مدیریت کنند زیرا به نظر می‌رسد از این به بعد سود نامتعارف و غیرقانونی بانک‌ها افت کند.

احتمال گرانی بنزین تقویت شد
نیمه دوم سال گذشته بود که بار دیگر در پی رشد مصرف سوخت به ویژه بنزین در کشور، ماجرای کارت و سهمیه بندی سوخت به میان آمد، موضوع کارت سوخت و سهمیه بندی سوخت در حالی بار دیگر مطرح شد که بسیاری این موضوعات را فراموش کرده بودند و وزیر نفت دولت یازدهم بارها به حضور کارت سوخت اعتراض کرده بود زیرا معتقد بود هزینه نگهداری سامانه کارت سوخت در شرایط فعلی دیگر منطقی و اقتصادی نیست.

اما در ماه‌های اخیر میزان مصرف سوخت به شدت افزایش یافته و با توجه به اینکه بودجه سال جاری بسته شده و دولت به دنبال مدیریت مصرف است به نظر می‌رسد کارت سوخت بار دیگر به اقتصاد خانوار ایرانی بازگردد البته امروز نرخ سوخت CNG با رشد ۹ درصدی ۳۹ تومان گران شده که این پیش بینی می‌شود دولت در ماه‌های آینده نیز بنزین را گران کند.

در حاشیه جلسه دولت چه گذشت؟
از عدم اطلاع آقای وزیر تا افزایش حقوق ۴۰۰ تومانی / ‏‬ سیل اشتغال آورد

طی روز جاری جلسه هیئت دولت برگزار شد که در حاشیه این جلسه مردان اقتصادی دولت همچون رضا اردکانیان- وزیر نیرو، رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه در جمع خبرنگاران حاضر شدند، وزیر نیرو با اشاره به تغییر الگوی مصرف آب و برق در کشور، گفت: مصرف کنندگان به قبوض اردیبهشت ماه توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا این قبوض می‌تواند هشدار برای مصرف کنندگان بیش از الگوی مصرف باشد.

همچنین رحمانی- وزیر صنعت – در واکنش به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت اعلام کرده تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات گوشت برداشته نشده و همچنان گوشت با این ارز وارد می‌شود. به نظر می‌رسد جناب وزیر آنچنان از اخبار و شرایط بازار که یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود آگاهی ندارد زیرا گوشت‌های تنظیم بازار در سطح شهر و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نرخ ارز نیمایی عرضه می‌شود و حدود قیمت آن حداکثر ۵ هزار تومان کمتر از نرخ بازار آزاد گوشت است.

همچنین محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ظرفیت برای ساخت‌وساز در کشور وسیع است، اظهار کرد: با کمبود مصالح در کشور روبه‌رو نخواهیم بود و این در حالی است که حدود ۱۷۹ هزار واحد آسیب دیده در کشور وجود دارد که از این میان ۷۹ هزار واحد آن باید ساخته و حدود ۱۰۰ هزار واحد نیاز به بازسازی دارد که این امر به تولید اشتغال می‌انجامد.

اما شاید مهمترین موضوع را نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده که با جدیت اعلام داشته افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی باید از ماه جاری محاسبه و پرداخت شود.

میراث مسکن “مهر” به “امید” نمی‌رسد

یکی از میراث دولت نهم و دهم ساخت مسکن مهر بود که دولت یازدهم با وجود آنکه علاقه‌ای به ادامه اجرای آن نداشت کار را در دست گرفت. ساخت مسکن مهر و تجهیز آن همواره با انتقادات بسیاری همراه بود، زیرا برخی واحدهای آن به صورت کامل تکمیل نشد و بدون امکانات اولیه به افراد ارائه شد. حال با این وجود دولت به دنبال ساخت و احداث مسکن امید است و حبیب‌الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در رابطه با ساخت مسکن امید اعلام کرده مشکلات مسکن مهر به مسکن امید سرایت نخواهد کرد.

پروازهای لاکچری را بشناسید

بررسی قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی نشان از آن دارد که عموم شرکت‌های هواپیمایی سقف روانی قیمت بلیت هواپیما را ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند و اندک هواپیمایی بیش از این نرخ به ارائه قیمت بلیت هواپیما می‌پردازد که در مجموع در ۲۵ مسیر پروازی که توسط هفت شرکت هواپیمایی خدمات ارائه می‌شود قیمت بلیت بیش از سقف روانی ۹۰۰ هزار تومان است که در این میان دو پرواز نیز قیمتی در حدود یک میلیون و ۲۰ هزار تومان دارند.

بررسی‌ها نشان از آن دارند که شرکت‌های هواپیمایی برای ایجاد فضای رقابتی و جذب بازار سقف و کف قیمتی در نظر گرفته‌اند که به طور مثال کف قیمت بلیت پرواز تهران – کیش با وجود سقف قیمتی ۹۵۰ هزار تومان از سوی یک شرکت هواپیمایی در محدوده ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

دولت نباشد اما پول دولتی بد نیست

یکی از بازارهایی که همواره مورد بحث و انتقاد عموم مردم جامعه است بازار خودرو است که بسیاری از افراد معتقدند عدم حضور شرکت‌های فعال در این بازار و جذب سرمایه‌های خارجی به دلیل آن است که این بازار انحصارادر اختیار دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا قرار دارد و نمی‌توان در این فضای انحصاری آن طور که باید فعالیت و قیمت‌گذاری کرد.

حال با این شرایط در واکاوی دلایل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت محمدرضا نجفی‌منش – رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است: اصلی‌ترین دلیل رشد منفی ۷.۹ درصدی بخش صنعت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ ضربه‌هایی بوده که به صنعت خودرو وارد شده است.

وی معتقد است: هر زمان که صنعت خودرو توانسته مسیر خود را به درستی طی کند صنعت کشور نیز رشد داشته است و دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد. در این رابطه باید گفت که بسیاری به دنبال آن هستند که دولت پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشاند که این موضوع عاملی خواهد شد تا فضای رقابتی به صنعت خودروی کشور بازگردد و اگر دولت نقشی در این صنعت نداشته باشد بخش خصوصی واقعی به این بازار ورود کند و از سویی دیگر مدیریت صحیح در شرکت‌های بزرگ خودروسازی نقش قابل توجهی را ایفا می‌کند، زیرا دولت هر زمان با توجه به سلیقه خود به تغییر مدیریت در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا روی آورده و نمونه این اتفاق سال گذشته در تغییر مدیریت چندباره گروه سایپا کاملاً مشهود بود، اما نباید فراموش کرد که اگر دولت پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد و همچنان فضای انحصاری و سو مدیریت در خودروسازی وجود داشته باشد، در زمانی که خودروسازان زیر بار هزینه‌های خود در حال از بین رفتن هستند دیگر کسی نیست تا به آنها سرمایه و پول تزریق کند و عملاً خودروسازان زیر بار قرض به قطعه‌سازان خرد خواهند شد.

حرکت در مسیر گذشته

روند کاهشی نرخ دلار و یورو امروز نیز ادامه یافت و قیمت دلار به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. بانک‌ها امروز (۲۸ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۳ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان خریداری می‌کردند.

قیمت خرید دلار در روز گذشته در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان و یورو ۱۴ هزار و ۹۲۸ تومان بود. همچنین بانک‌ها پوند را با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۶ هزار و ۹۹۲ تومان خریداری می‌کنند.

یورو مسافرتی نیز امروز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۴۴۹ تومان بود که با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته کاهش حدود ۱۵۰ تومانی داشته است.

قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است که نرخ یورو نیز نسبت به روز گذشته با کاهش حدود ۱۵۰ تومانی همراه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست