اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی با اشاره به دید مثبت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه سطح روابط تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق و تسهیل تردد با این اقلیم است .

محمد صادق معتمدیان در دیدار و گفت و گو با استاندار اربیل با اشاره به روابط تاریخی بین ایران و اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: حضور امروز ما در اقلیم کردستان عراق نشانه عزم حدی جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق و اربیل دارد؛ نگاه جمهوری اسلامی ایران به این اقلیم همواره نگاه کمک و‌ مساعدت است.

وی با بیان اینکه رده های مختلف ملی در جمهوری اسلامی ایران همگی بر توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق تاکید دارند، اظهار داشت: پس از حضور استاندار اربیل در ارومیه نشستی در مرز‌تمرچین به منظور تسهیل مشکلات برگزار و در نهایت به حل شدن بخشی  آن ها منتج شد و بخش دیگر نیز اکنون در حال رسیدگی است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه به دنبال بهبود مبادلات اقتصادی در مرز تمرچین هستیم، گفت: به غیر از مسایل اقتصادی در زمینه های فرهنگی و دانشگاهی نیز زمینه مطلوبی برای ارتباط با اقلیم کردستان عراق وجود دارد؛ اکنون یک هزار و‌ ۵۰۰ دانشجوی اقلیم در دانشگاه های  آذربایجان غربی تحصیل می کنند.

معتمدیان با بیان اینکه اعتقاد ما این است که تاکنون به خوبی از ظرفیت های اقلیم کردستان عراق و استان آذربایجان غربی برای توسعه روابط استفاده نشده است، گفت: باید از ظرفیت ترانزیتی این منطقه به درستی و بیشتر استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: بخشی عمده ای از نیازهای اقلیم کردستان عراق اکنون از مرزهای باشماق و پرویزخان تامین می شود؛ مرزهای آذربایجان غربی نیز از ظرفیت لازم برای تامین نیاز های اقلیم کردستان عراق و افزایش نقش خود در این زمینه برخوردارند.

وی همچنین بر توسعه روابط مسافری نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر ساکنان استان های شمال غربی ایران بسیاری از مسافران کشورهای آذربایجان و ارمنستان نیز برای دسترسی به عتبات عالیات خواهان عبور از اقلیم کردستان عراق هستند؛ این تردد علاوه بر مزیت های اقتصادی برای منطقه نیز امنیت  آور است.

محمد صادق معتمدیان با اشاره به امضای تفاهم نامه ۱۴ بندی اخیر استانداران آذربایجان غربی و اربیل در ارومیه اظهار داشت: پیگیر اجرایی شدن تمامی بندهای این تفاهم نامه هستیم و امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه ، مفاد آن تبدیل به توافق نامه شده و بتوانیم از ظرفیت های دو استان برای توسعه روابط که تا کنون کمتر استفاده شده است بیشتر بهره ببریم.

استاندار اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق نیز در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اقلیم کردستان عراق جایگاه مهمی دارد؛ ما با نگاه ویژه ای به آن‌ نگاه می کنیم و تلاش داریم همسایه خوبی برای آن باشیم.

امید خوشناو با اشاره به سفر خود به استان آذربایجان غربی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که امضا شد برخی امورات در مرزهای مشترک با این استان را تسهیل کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست