اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز/ سکینه اسمی : هنوز هوای آذربایجان غربی سرد نشده اما صف های طویل گاز مایع در ارومیه مثل سال های قبل تشکیل شد تا مردم از وضعیت موجود گلایه کنند.

همه ساله فصل پاییز قصه تکراری افزایش تقاضا برای کپسول گاز مایع و تشکیل صف‌های طولانی به یکی از مشکلات مردم ارومیه تبدیل شده است.

مردم هر روز برای تأمین کپسول‌های گاز و رفع نیازهای خود در صف‌های طویل سرگردان هستند و این امر موجب رونق بازار سیاه کپسول گاز در ارومیه نیز شده است.

عدم مدیریت صحیح توزیع، نبود نظارت کافی و حضور دلالان برای ایجاد بازار سیاه از مهمترین عوامل به وجود این مشکل به شمار می‌رود و امسال نیز این موضوع امسال هم به دلیل عدم چاره اندیشی به موقع به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ارومیه تبدیل شده است.

ایجاد بازار سیاه، افزایش قیمت هر سیلندر گاز مایع تا ۱۰۰ هزار تومان، صف‌های طولانی کپسول گاز مایع و عدم تأمین نیاز واقعی خانوارهای واقعی بخشی از مشکلاتی است که طی هفته‌های اخیر مشکلات زیادی را برای مردم ارومیه و شهرهای شمال استان ایجاد کرده است.

مسئولان مهمترین عامل ایجاد این مشکل را خودروهایی می‌دانند که به صورت غیرمجاز و غیراستاندارد اقدام به گازسوز کردن خود کرده‌اند می‌دانند اما مردم معتقد هستند نظارت کافی در روند توزیع وجود ندارد.

تشکیل صف های طویل گاز مایع درارومیه/ مشکلی که هر سال تکرار می شود

مسئولان نظارت کافی بر روند توزیع ندارند / قیمت‌ها سرسام آور است

مینا از بانوانی که از اولین دقایق صبح در صف گاز مایع منتظر دریافت کپسول است ، می‌گوید، هنوز فصل سرما فرا نرسیده مجبور هستیم در صف‌ها سرگردان برای تأمین نیاز ضروری خود باشیم.

وی از شهروندانی است که هنوز منزل اش به گاز شهری وصل نشده است ادامه می‌دهد، برای نیازهای اولیه زندگی از جمله پخت غذا و استحکام از کپسول استفاده می‌کنم اما این روزها در صف‌های طولانی کپسول اسیر شده‌ایم.

میلانی از دیگر شهروندان حاضر در صف کپسول گاز مایع هم با گلایه از افزایش چندین برابری قیمت‌ها ادامه می‌دهد، اگر کمبود کپسول وجود دارد چرا در بازار سیاه به اندازه کافی می‌شود تأمین کرد، الان قیمت‌ها واقعاً سرسام آور بوده و مردم قادر به تأمین مایحتاج خود نیستند قیمت هر کپسول گاز در بازار سیاه به بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده مسئولان باید به فکر مردم باشند و چاره اندیشی کنند.

حاجی زاده از رانندگانی که اقدام به دوگانه سوز کردن خودرو خود کرده نیز می‌گوید: درست است بخشی از ایجاد مشکل گاز مایع مربوط به رانندگان خودروهای گاز سوز است اما با توجه به وضع اقتصادی موجود و گرانی بنزین قادر به کسب درآمد نیستم و مجبور شده‌ام خودروام را هر چند به صورت غیرمجاز و غیراستاندارد گازسوز کنم.

وی ادامه می‌دهد، از راه مسافر کشی اقدام به تأمین خرج و مخارج زندگی ام می‌کنم اما با افزایش قیمت بنزین دچار مشکلات زیادی شده و از سر ناچاری این کار را انجام می‌دهم قیمت‌ها سرسام آور افزایش پیدا کرده است.

تشکیل صف های طویل گاز مایع درارومیه/ مشکلی که هر سال تکرار می شود

توزیع گاز مایع بدون وقفه در حال انجام است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در خصوص مشکل صف‌های طولانی کپسول گاز در ارومیه گفت: هیچ گونه مشکلی در تأمین و توزیع گاز مایع در سطح منطقه ارومیه وجود ندارد و در حال حاضر میزان تأمین گاز مایع به مراتب بالاتر از میزان توزیع آن است

احمد مجرد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از سال گذشته فرآیند توزیع گاز مایع به مصرف کنندگان به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سدف انجام می‌شود، افزود: خانوارهای مصرف کننده نفت سفید منطقه که شمار آنان به ۹۵ هزار خانوار می‌رسد و اطلاعات آنان از سال ۹۵ در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی تغذیه شده است نیازی به ثبت نام در سامانه سدف ندارند و سهمیه آنان به تعداد ۴ کپسول ۱۱ کیلویی به صورت ماهانه در کارت بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش خودرویی تمام تاکسی‌هایی که به صورت مجاز و استاندارد گاز مایع مصرف می‌کنند، مشکلی برای دریافت گاز مایع ندارند و می‌توانند سوخت خود را از جایگاه اختصاصی گاز مایع واقع در ابتدای جاده امامزاده دریافت کنند و خودروهایی که به صورت غیر استاندارد و غیر ایمن گاز مایع استفاده می‌کنند امکان دریافت گاز مایع ندارند.

تشکیل صف های طویل گاز مایع درارومیه/ مشکلی که هر سال تکرار می شود

صف‌های گاز مربوط به بخش خودرویی غیرمجاز است

مجرد در خصوص تشکیل صف‌های گاز مایع در برخی مناطق شهر ارومیه اظهار کرد: عمدتاً تشکیل صف گاز مایع مربوط به آن دسته از افرادی است که در سامانه ثبت نام نکرده و مربوط به بخش خودرویی غیر مجاز است و لذا مصرف کنندگان واقعی در همه بخش‌های مصرف با ثبت نام در سامانه سدف هیچ مشکلی در دریافت گاز مایع نداشته و هر کپسول ۱۱ کیلویی را به نرخ مصوب ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان از شرکت‌ها و تأسیسات مردمی گاز مایع دریافت می‌کنند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه خاطرنشان کرد:: در ۶ ماهه نخست سال جاری مصرف CNG به عنوان سوخت پاک و سازگار با محیط زیست در سطح مرکز و شهرهای شمال استان آذربایجان غربی ۸ درصد افزایش داشته است.

مجرد گفت: متوسط مصرف روزانه گاز طبیعی در منطقه ارومیه بالغ بر ۹۰۰ هزار متر مکعب بوده که با مشارکت گسترده خودروهای عمومی و باری در طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی افزایش یافته است.

وی در خصوص فعالیت غیرمجاز و غیراستاندارد خودروهایی که خودسرانه اقدام به گاز سوز کردن خودروهای خود کرده‌اند، گفت: شهروندان دارای وسایل نقلیه عمومی و باری و تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند با ثبت نام در سامانه https://gcr.niopdc.ir نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام کنند.

مجرد عنوان کرد کرد: منطقه ارومیه (مرکز و شهرهای شمال استان) دارای ۷۶ باب جایگاه عرضه سوخت پاک است که به صورت شبانه روزی در حال ارائه خدمات به خودروهای دوگانه سوز هستند.

تشکیل صف های طویل گاز مایع درارومیه/ مشکلی که هر سال تکرار می شود

۱۳ هزار فقره بازدید کنترل کمی و کیفی از جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و CNG در منطقه ارومیه

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۸ هزار و ۴۰۰ فقره بازدید کنترل کمی توسط کارشناسان فنی خدمات مهندسی این شرکت با مشارکت اداره کل استاندارد و ۴ هزار و ۸۰۰ فقره بازدید کنترل کیفی سوخت توسط مهندسی فرآورده‌ها از جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی مرکز و شهرهای شمال استان آذربایجان غربی انجام شد.

مجرد اضافه کرد: به منظور ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، همه بازدیدهای صورت گرفته فوق از ۱۳۳ باب جایگاه سوخت و ۳۰ باب فروشندگی محور روستایی به صورت ادواری از نظر شاخص‌های کمی و کیفی از پیش تعریف شده انجام می‌شوند

وی افزود: در مجموع به صورت دوره‌ای و منظم ماهانه یک نوبت نازل‌های عرضه سوخت بنزین و نفت گاز و ۵ نوبت کیفیت سوخت جایگاه‌ها آزمایش می‌شود که در صورت مشاهده کوچک‌ترین اختلال در کارکرد نازل‌ها سریعاَ توسط کارشناسان فنی، نازل مربوطه پلمپ شده تا توسط تعمیرکار مجاز تنظیم و به روزرسانی شود.

مجرد گفت: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه مشکل و ایراد فنی نازل‌ها، با مرکز پاسخگویی شبانه روزی ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کرده و واحد روابط عمومی و بازرسی شرکت موظف است شکایات واصله را با حضور شاکی بررسی نموده و نتیجه اقدامات صورت گرفته را به مشتری و مبادی ذیربط منعکس کند.

اظهارات مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در حالی مطرح می‌شود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی معتقد است مشکل صف‌های گاز مایع مربوط به خودروهایی است که به صورت غیرمجاز اقدام به گازسوز کردن خودروهای خود کرده‌اند.

تشکیل صف های طویل گاز مایع درارومیه/ مشکلی که هر سال تکرار می شود

صف‌های گاز مایع افرادی هستند که کارت سوخت ندارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: مشکل ایجاد صف‌های گاز مایع مربوط به افرادی است که کارت سوخت ندارند در حالی که مصرف مورد نیاز خانوارهایی که کارت سوخت دارند تأمین می‌شود.

غلامرضا بابایی سهمیه هر خانواری که کارت سوخت دارد را سه کپسول در ماه عنوان کرد و افزود: به دلیل همزمانی فصل پخت رب و دوشاب (شیره انگور) هر سال با کمبود گاز مایع مواجه می‌شویم اما الان فصل پخت این دو محصول نیز تمام شده و عمده دلیل ایجاد صف از سوی خودروهایی است که به صورت غیرمجاز و غیراستاندارد اقدام به گازسوز کردن خودروهای خود کرده‌اند که علاوه بر ایجاد این مشکل ایمنی لازم را ندارند و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

وی در خصوص گلایه مردم از نبود نظارت و ایجاد بازار سیاه کپسول گاز مایع عنوان کرد: در حال حاضر نظارت کافی بر تمامی مراکز عرضه گاز مایع وجود دارد و مراکز غیرمجاز قانونی اقدام به فروش کپسول گاز مایع با قیمت گزاف می‌کنند که در صورت مشاهده برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.

با وجود تأکیدات مسئولان مبنی بر تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم و نظارت کافی اما چیزی که این روزها بیش از همه مورد گلایه مردم است قیمت سرسام آور، ایجاد بازار سیاه و نبود نظارت کافی است موضوعی که به عنوان توپ مشکل در زمین ادارات ذیربط پاس کاری می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی، آغاز فصل سرما و وجود بیماری کرونا باید چاره اندیشی اساسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست