اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دوازدهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مهر سکوت بر انتقال حق آبه دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی زد و صدای انتقادات استاندار آذربایجان غربی نشنیده ماند. روز پنج شنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در ارومیه برگزار شد، برخی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد انتقاد استاندار آذربایجان غربی واقع شد.

شهریاری از انتقال حقابه دیارچه ارومیه از زرینه رود و ارس، به آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در حال حاضر آذربایجان‌غربی با محدودیت تخصیص آب در بخش های کشاورزی و صنعت مواجه و این سبب شکل گیری سوالات زیادی برای مردم شده است.

اما این انتقادات از سوی رییس ستاد احیای دریاچه  و وزیر نیرو با واکنش روبه رو شد و وزیر نیرو اعلام کرد؛ مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه لازم‌الاجراست.

حتی کلانتری رییس ستاد احیا دریاچه هم خطاب به استاندار آذربایجان‌غربی گفت: شما حق ندارید در مورد مصوبات هیات وزیران اظهار نظر کنید و قبل از تغییر در مصوبات نمی‌توانید چنین درخواست هایی داشته باشید.

اما راهکار وزیر نیرو‌ در قبال این انتقادات در حوزه صنعت، مجوز استفاده از آب زیرزمینی به جای آب سطحی بود!

همچنین وزیر اجرای طرح‌های بین‌بخشی و اصلاح الگوی کشت  را از جمله مهمترین اقداماتی در راستای احیای دریاچه ارومیه دانست. رضا اردکانیان گفت: تخصیص ۱۰ درصد از آب ناشی از انسداد چاه‌های غیرمجاز به بخش صنعت در دستور کار قرار دارد و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: در عرصه‌های بین‌بخشی، مثل مدیریت منابع آب، باید اقدامات لازم انجام شده و فارغ از نقطه ضعف‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه باید آن را تقویت و به آن کمک کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون، چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری به این دریاچه وارد شده‌است، گفت: اگر نتوانیم در عرصه احیای دریاچه ارومیه و دیگر تالاب‌ها موفق باشیم، نمی‌توانیم به اقدامات کلان نظیر سدسازی افتخار کنیم.

او با اشاره به بازدید از طرح انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: این طرح تاپایان سال مالی جاری به بهره برداری  می رسد که با افتتاح آن تحول عظیمی در وضعیت فعلی دریاچه ارومیه ایجاد می شود.

معاون اول رییس جمهور ضمن تایید مصوبات ستاد احیا و ضرورت به کار گیری این مصوبات از سوی مدیریت ملی و استان در این جلسه بیان کرد: امروز تجربه ستاد احیای دریاچه ارومیه مورد درخواست سایر استان ها برای احیای تالاب ها و رودخانه هایی نظیر زاینده رود و کارون بزرگ است. بنابراین باید این مصوبات به طور جدی دنبال شود.

جهانگیری از اختصاص۳ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: هدف برنامه های دولت حل مشکلات مردم، آینده و توسعه آذربایجان غربی است. هر چند ممکن است برخی تصمیمات دشواری هایی ایجاد کند اما قطعاً این اقدامات به دنبال تأمین زندگی مردم منطقه در آینده است.

او ضمن تاکید بر تأمین اعتبار به منظور تکمیل طرح های اجرا شده از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه اظهار داشت: باید تمام طرح های مرتبط تا پایان دولت تدبیر و امید به اتمام برسد.

در این میان آنچه مشخص نشد تکلیف حق آبه ایی بود که از دریاچه ارومیه به آذربایجان شرقی ارسال می شود.

در واقع انتقاد استاندار آذربایجان غربی مبنی بر انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب در سال از زرینه رود و همچنین انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از ارس به آذربایجان شرقی برای مصارف شرب و صنعت بی پاسخ ماند و این گفته وزیر نیرو مبنی بر لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد احیا شاید مهری بر تایید ادامه انتقال آب از آذربایجان غربی به آذربایجان شرقی باشد زمانی که آذربایجان غربی در بخش صنعت و کشاورزی با محدودیت آب رو به رواست و دریاچه ارومیه هم هنوز سیراب نشده است!

تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی آذربایجان غربی، به دلیل نبود آب خود دلیلی بر مدعای استاندار آذربایجان غربی است که نشنیده ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست