اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس اقلیم کردستان در پیامی با انتقاد از عملکرد دولت عراق در قبال اقلیم، تاکید کرد که با وجود حسن نیت هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان، اما بغداد هیچ پاسخ عملی نداده  و آمادگی حل اختلافات با اقلیم کردستان را ندارد.به نقل از کردپرس و به گزارش سایت رسمی ریاست اقلیم کردستان، نچیروان بارزانی در پیامی به مناسبت تبریک سال نو میلادی، ابراز امیدواری کرد که جهان در سال جدید، از  مشکلات و بحران های سال گذشته از جمله بحران شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن و مشکلات اقتصادی رهایی یابد.

رئیس اقلیم کردستان، با اشاره به اینکه اقلیم نیز به دلیل بحران کرونا و مشکلات اقتصادی در شرایط دشواری بوده و شهروندان فشار بسیاری را متحمل شده اند؛ افزود که پیش از پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، تعامل و رفتار احزاب سیاسی اصلی در مجلس عراق نسبت بە اقلیم، بسیار ستمگرانه بوده و سیاستی سرشار از دشمنی با اقلیم را به منظور اخلال در خدمات رسانی و گرسنه نگه داشتن مردم اقلیم، در پیش گرفتند و در تصویب قانون استقراض دولت عراق، تمام تلاش خود را برای قطع حقوق و استحقاقات مالی مردم اقلیم تحت عنوان قانون در پیش گرفتند.

وی در ادامه این گونه تعاملات و برخوردهای دولت عراق را خلاف اصل  همزیستی مسالمت آمیز  دانسته و آورده که دولت عراق هیچ مسئولیتی را در قبال بخشی از کارمندان و حقوق بگیران کشور احساس نمی کند و نمی بایست نخست وزیر و نهادهای رسمی دولت فدرال این بی عدالتی را علیه شهروندان و حقوق بگیران اقلیم می پذیرفتند.

نچیروان بارزانی تاکید کرده که باید دولت عراق استحقاقات و مطالبات مالی اقلیم در سال ۲۰۲۰ را طبق توافقات پیشین پرداخت کند و اقلیم انتظار دارد که سازمان ملل و جامعه جهانی نیز نقش خود را در حل مشکلات ایفا کنند.

وی خاطر نشان ساخته که صبر و خویشتن داری هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان به مدت دو هفته در بغداد و باقی نگذاشتن هیچ بهانه ای برای توافق، نهایت حسن نیت اقلیم کردستان را برای حل مشکلات نشان داد، اما تاکنون هیچ پاسخ عملی از سوی بغداد برای کمترین حقوق مالی اقلیم کردستان مشاهده نمی شود.

بارزانی تاکید کرده که این نوع رفتار به هیچ عنوان آمادگی برای حل مشکلات با اقلیم نیست و به مثابه مجازات مردم اقلیم بوده و در تناقض با قانون اساسی محسوب می شود وبا اهداف و تصمیمات سیاسی صورت می گیرد، اما اقلیم بر آمادگی و خواست خود، برای رسیدن به راه حل اساسی و توافقی نهایی با بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق به نحوی که حقوق و استحقاقات مردم اقلیم و ثبات برای همه عراق را تضمین نماید؛ تاکید می کند.

وی به وجود اختلافات سیاسی داخلی در اقلیم نیز اشاره کرده و آورده که جنگ رسانه ای وخامت شرایط را تشدید کرده و هشدار داده که تداوم این اختلافات، نیروی سیاسی  اقلیم را تضعیف کرده و ثبات آن را برهم می زند و باید متوقف شود.

رئیس اقلیم کردستان از احزاب سیاسی اقلیم درخواست کرده و بلافاصله اختلافات را کنار نهاده و برای دفاع از ساختار اقلیم و نظام فدارلی و حقوق قانونی مردم اقدام کنند و برای حل مشکلات اقلیم با یکدیگر به توافق برسند.

وی تاکید کرده که اقلیم کردستان مانند هیمشه عامل ثبات و امنیت در منطقه و عراق باقی می ماند و بر اساس منافع مشترک،  روابط خود با دیگر کشورهای همسایه و جهان را توسعه می دهد و به همکاری و هماهنگی با ائتلاف جهانی و همپیمانان خود ادامه می دهد، زیرا اقلیم و عراق هنوز به حمایت جهانی نیاز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست