اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر کشور سالانه دو میلیون تن نهاده دامی مصرف می کند که بخش اعظمی از این نیاز از طریق واردات تامین می شود.

کرمعلی قندالی سه شنبه عصر در جلسه شورای عشایری آذربایجان غربی با بیان اینکه تعاونی‌های عشایری نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات عشایر دارند افزود: در حوزه تولیدات صنایع دستی عشایر، از تولید تا عرضه در بازار، وضعیت مناسبی نداریم و لازم است با برنامه در این حوزه وارد شویم.

وی در ادامه از اختصاص دو میلیارد و ۵٠٠میلیون تومان اعتبار امسال برای بهبود تولیدات دامی عشایر به آذربایجان غربی خبر داد و اظهارداشت: تثبیت جمعیت عشایر و جلوگیری از کاهش جمعیت این قشر از برنامه های مهم دولت بوده و تاکنون نیز موفق عمل کرده است.

قندالی با بیان اینکه ۲۱۳ هزار خانوار با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، جامعه عشایری کشور را تشکیل می دهند اضافه کرد: با این آمار، عشایر ۱.۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل داده اند و در چند سال اخیر هیچ کاهشی را در جمعیت عشایر شاهد نبودیم.

رئیس سازمان امور عشایری ایران با بیان اینکه استان آذربایجان غربی به عنوان چهارمین استان عشایری کشور، یکی از استان‌های شاخص کشور به حساب می آید، گفت: عشایر استان معمولا در یک شهر زندگی می‌کنند و همه در حال تولید هستند لذا ضروریست با تامین امکانات و ارائه خدمات لازم به جامعه عشایری، شرایطی را فراهم نماییم تا از لحاظ اقتصادی و هم امنیتی به ما کمک کنند.

قندالی خاطرنشان کرد: در راستای بهبود وضعیت معیشت عشایری و ارایه خدمت به عشایر مولد و زحمت کش استان قول مساعد سه دستگاه تانکر آبرسان و سه دستگاه خودرو کمکدار به اداره کل امور عشایر استان آذربایجان غربی را داد.

تاکنون اقدام موثری برای توسعهصنعت گردشگری عشایری صورت نگرفته است

استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون اقدام موثری برای توسعهصنعت گردشگری عشایری صورت نگرفته است گفت: متاسفانه با وجود طبیعت بکر و قابلیت های زیاد گردشگری در مناطق عشایری،  استان آذربایجان غربی تا کنون نتوانسته است از این ظرفیت ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی بهره مند شود .

محمد مهدی شهریاری با بیان اینکه ۴۰ درصد جامعه عشایری آذربایجان غربی بی سواد هستند افزود: آموزش و پرورش باید در اسرع وقت نسبت به بالابردن شاخص ها اقدام کند تا بی سوادی در جامعه آذربایجان غربی به کمترین میزان خود برسد.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: متاسفانه پایین بودن شاخص سواد آموزی در استان موجب شده علیرغم ارتقای استان در برخی از شاخص ها بویژه در حوزه فناوری اطلاعات ، شاخص های این حوزه پایین نشان داده شود.

۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند، گفت: ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان ساکن هستند.

بهرام زینال زاده افزود: دو میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار با ۶۱ درصد تحت پوشش عشایر استان است.

وی ادامه داد: عشایر آذربایجان غربی سالانه ۱۶ هزار تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن شیر، سه هزار تن پشم، حدود ۱۶ هزار مترمربع انواع قالی و قالیچه و ۱۹ هزار جفت کلاه، دستکش، جوراب، گیوه، پاپوش تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست