اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه ٩۵ درصد از حجم آبی دریاچه ارومیه از دست رفته و بر اساس آخرین آمار وضعیت تراز و حجم و وسعت آن همچنان کاهشی است، برای نخستین بار و پس از ۴٧ سال، تدقیق و تعیین حریم و مرز پارک ملی دریاچه ارومیه صورت می گیرد!

 جلسه تدقیق و تعیین تکلیف حریم و مرز پارک ملی دریاچه ارومیه با حضور سعید شهند مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، صمد موسوی  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان ، نمایندگان و کارشناسان سازمان آب منطقه ای و سایر ادارات و دستگاه های مرتبط در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزارشد.

در این جلسه سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با مهم و ضروری برشمردن این اقدام گفت: حفاظت از پارک ملی دریاچه ارومیه با تعیین مرز و حریم آن به شکل دقیق تر و بهینه تر موجب حفاظت موثر تر از اراضی ملی واقع در این پارک ملی خواهد شد و مسیر انجام عملیات حدنگاری اراضی را در این محدوده تسهیل می کند.

او با اشاره به مواد قانونی موجود در این زمینه افزود: مستند قانونی این اقدام بند ج ماده ۲ قانون اراضی اراضی مستحدث و ساحلی مصوب سال ۱۳۵۴ است که در آن عرض حریم دریاچه ارومیه ۶۰متر از آخرین نقطه پیشرفتگی آب در سال  ۱۳۵۳ تعریف شده است.

شهند اضافه کرد: سازمان جنگلها و مراتع کشور (اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ) مکلف است حریم دریاچه ارومیه را بر این اساس شناسایی ، تعیین و میله گذاری نماید.

گفتنی است؛ در حالی که دریاچه ارومیه حال و روز خوشی ندارد، آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، ستاد احیا و سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط با این پهنه آبی دیگر آماری از وضعیت دریاچه منتشر نمی‌کنند.

آخرین سایت دولتی که آمار دریاچه ارومیه را منتشر می‌کرد؛ آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی بود که آن هم از یک ماه پیش تا کنون آماری منتشر نکرده است!

براساس آمار آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در ۳ دی‌ماه، نشان می دهد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه ۴۹ سانتی متر، وسعت دریاچه ۱۱۳۹.۹۶ کیلومتر مربع و حجم آب نیز ۱.۴۱ میلیاردمترمکعب کاهش یافته است.

بنا بر این آمار وسعت دریاچه تا اوایل دی ماه  به ۹۳۸.۱۰ کیلومتر مربع و حجم آبی آن نیز به ۱.۲۶ میلیاردمترمکعب رسیده است .

به منظور رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه  به ١۵ میلیارد متر مکعب آب نیاز است، لذا باید سالانه ٣.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه به دریاچه ارومیه اختصاص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست