اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : پنجمین جشنوارە سراسری گیلاس بە مدت یک روز در اشنویە برگزار شد. این جشنوارە روز پنجشنبە، ٢ تیر، با حضور مقامات استانی و شهرستانی در تالار مراسمات دریا اشنویە برگزار گردید.

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های گردشگری این دو شهرستان با برگزاری جشنواره‌های مختلف باید به گردشگران داخلی و خارجی شهرستان معرفی شود.

علی زنجانی عصر پنجشنبه در پنجمین جشنواره گیلاس شهرستان اشنویه اظهار کرد: برگزاری موفق این جشنواره باعث معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به علاقمندان می‌شود.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌های محلی به توسعه گردشگری می‌انجامد و باعث رونق حضور گردشگران و سرمایه گذاران در نقاط کمتر شناخته شده می‌شود.

نماینده مردم نقده و اشنویه با بیان اینکه در سال‌های آینده این جشنواره باید به صورت گسترده‌تری برگزار شود، اضافه کرد: به غیر از حضور گردشگران، حضور مؤثر فعالان اقتصادی و بخش خصوصی می‌تواند زمینه توسعه دیگر بخش‌ها را در این مناطق فراهم کند.

زنجانی با اشاره به تولید انواع محصولات باغی در این منطقه افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه صادرات وجود دارد ایجاد صنایع تبدیلی از نقش مهمی برخوردار است و ما از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این امر دعوت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این منطقه از پتانسیل‌های بسیار خوبی برای امر گردشگری برخوردار است که در این راستا تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری پیگیری می‌شود.

معرفی اشنویه به عنوان شهر گردشگری

فرماندار اشنویه نیز در این مراسم با بیان اینکه معرفی اشنویه به عنوان شهر گردشگری از اهداف جشنواره گیلاس است، گفت: برگزاری جشنواره‌ها به بهانه‌های مختلف یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند بهترین تبلیغ برای گردشگری باشد.

سیدعلی ترابی به اهمیت معرفی ظرفیت‌های بالقوه با فعالیت‌های فرهنگی و بهره‌گیری از رسانه‌های گروهی اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره‌ها نقش مهمی در تحقق اهداف در بیان توانایی‌های مختلف هر شهرستان و منطقه دارد.

ترابی با بیان اینکه تاکنون چهار دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار شده که با استقبال چشمگیر گردشگران همراه بود، اضافه کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف دیگر این جشنواره است.

وی یادآور شد: شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: برگزاری جشنواره‌های مختلف نقش مهمی در معرفی پتانسیل و ظرفیت‌های منطقه و جذب گردشگر دارد.

جلیل جباری افزود: معرفی جاذبه‌های گردشگری از برنامه‌های اساسی و راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست که بر پایه آداب و رسوم، فرهنگ، توانمندی اقتصادی و ظرفیت‌ها هر منطقه برگزار می‌شود، یکی از شیوه‌های جذب گردشگر است.

جباری ادامه داد: شهرستان اشنویه به دلیل ظرفیت بالای کشاورزی یکی از شهرستان‌های برتر در خصوص برگزاری جشنواره‌های این حوزه است که می‌تواند نظیر آن را در سیب و عسل نیز برنامه ریزی و برگزار کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در کنار برگزاری این جشنواره‌ها که به معرفی پتانسیل‌های کشاورزی می‌پردازد، می‌توان ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی مناطق را نیز برای جذب گردشگران معرفی کرد.

جباری به اهمیت معرفی ظرفیت‌های بالقوه با فعالیت‌های فرهنگی و بهره‌گیری از رسانه‌های گروهی اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره‌ها نقش مهمی در تحقق اهداف در بیان توانایی‌های مناطق مختلف هر شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری تورهای مسافرتی برای گروه‌های خاص شامل کودکان، نوجوانان، زوجین و سالمندان پیش بینی شده است گفت: برای اولین بار در جشنواره گیلاس اشنویه شاهد حضور اولین تور گردشگری سالمندان ارومیه در آن بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان در خصوص افزایش آمار گردشگران در استان نیز افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته و با پایان دوران کرونا شاهد حضور چشمگیر گردشگران در استان هستیم به طوری که در برخی روزهای تعطیل شاهد تکمیل ظرفیت اماکن اقامتی شهرهای مختلف استان بودیم.

وی با اشاره به وجود ۱۱۰ اثر تاریخی به ثبت رسیده در این شهرستان افزود آثار تاریخی و طبیعی به ویژه محوطه تاریخی «قلاتگاه» این شهرستان با توجه به اهمیت آن نیاز به جذب اعتبارات لازم برای کاووش های باستان شناسی دارد.

در این جشنواره که با برگزاری برنامه‌های متنوعی همراه بود شمار زیادی از گردشگران شهرهای مختلف استان در قالب تورهای گردشگری حضور دارند.

مردم آذربایجان غربی، شهر اشنویه را به باغات گیلاس می‌شناسند، با آغاز فصل برداشت گیلاس، این شهر همه ساله پذیرای میهمانان زیادی می‌شود که از دور و نزدیک برای خرید این میوه بهشتی و تماشای مناظر چشم نوازش به این شهر می‌آیند و با جعبه‌های پر از گیلاس و آلبالو به خانه‌های شأن باز می‌گردند.

اصلی ترین شغل مردم اشنویه کشاورزی است و گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان به شمار می‌رود؛ این شهرستان از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد بطوریکه هر ساله با شروع فصل برداشت این محصول در تیرماه میزبان تعداد زیادی از گردشگران نقاط مختلف کشور می‌شود.

اشنویه دارای بیش از ۸۰۰ هکتار باغ گیلاس است که از این میزان حدود ۵۰۰ هکتار بارور است و امسال پیش بینی می‌شود بیش از چهار هزار تن محصول از آن برداشت شود که علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست