اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در سال های گذشته ۴١ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه از رودخانه زرینه رود تامین می شد اما در سال‌های اخیر به دلیل تأمین آب استان آذربایجان شرقی قسمت بیشتر آب این رود به دریاچه ارومیه نمی رسد و اکنون مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی می گوید: کل شهر تبریز به روش پمپاژ از زرینه رود تامین می‌شود.

به گزارش کردپرس، محمد خانی در یک در گفت‌وگوی خبری، اظهار کرد: وضعیت تولید و مصرف آب در تبریز در حالت برابری قرار دارد و با توجه به گرمی هوا و کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی دبی چاه‌های استان، وضعیت شکننده است.

او با بیان این‌که وضعیت تامین آب شرب چهار شهر استان به خصوص تبریز حادتر است، گفت: سد نهند به عنوان یکی از منابع تامین آب شرب تبریز، متاسفانه کاملا از مدار خارج شده و طی ۲۰ سال گذشته اولین بار کاملا خشک شده است.

خانی با بیان این‌که اکنون آب تمامی شهر تبریز از طریق زرینه رود تامین می‌شود، گفت: ما با خشکی سد نهند، ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از دست دادیم و در کنار آن با ۷۰۰ لیتر در ثانیه، افت سطح تمامی چاه‌ها رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه کمبود تامین آب داشتیم که فروردین امسال ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه به مدار آمده و طی روزهای آتی نیز مابقی کمبود آن به مدار می‌آید که مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی جدید شهر، همین عملیات باقیمانده است که طی پنج روز آینده به مدار اضافه می‌شود.

گفتنی است؛ زرینه رود با طول ۳۰۲ کیلومتر یکی از بلندترین و پرآب‌ترین رودهای شمال غرب ایران است که شاخهٔ اصلی آن از سقز کوههای منطقه خورخوره و همچنین کوه‌های مرزی میان ایران و عراق سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیر در استان کردستان وارد در آذربایجان غربی ودشت زرینه‌رود در شهرستان شاهین‌دژ و سپس شهرستان میاندوآب شده و در جنوب دریاچه ارومیه با تشکیل یک دلتای وسیع به عرض حدود ۱۰ کیلومتر در مراتع باتلاقی تالاب قره قشلاق به دریاچهٔ ارومیه می‌ریزد.

البته در سال‌های اخیر به دلیل رسوب‌گذاری و تأمین آب استان آذربایجان شرقی قسمت بیشتر آب این رود قادر به ورود به آب دریاچه ارومیه نیست!

به عقیده کارشناسان از عوامل اصلی بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن ۹۰ درصد آن، کاهش سهم جریان ورودی از رودخانه ها به دریاچه ارومیه، مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی و احداث سدهای متعدد در حوضه است.

با خشک شدن احتمالی دریاچه ارومیه و شروع بارانهای نمکی زندگی ۱۳ میلیون نفر به مخاطره می افتد. برآورد حداقل جریان زیست محیطی مورد نیاز برای رودخانه زرینه رود بدان جهت دارای اهمیت زیادی است که تامین کننده ی تقریبا ۴۱ درصد آب دریاچه ارومیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست