اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

 اینترنت در مقایسه با کالاهایی که این طیف برای گران‌کردن آن شب و روز مبارزه می‌کنند، چیزی نیست

آوای مرز / سمان مهراد :۱- مرور واکنش‌های مردم به ماجرای افزایش تعرفه اینترنت در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های اعتراضی به آن، نشان داد که با وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی در هم تنیده و تورمی که همواره بر روی خیل عظیمی از کالاها و خدمات مورد نیاز افراد محسوس است، اما نسبت به گرانی اینترنت حساسیت بیشتری وجود دارد و این نشان‌دهنده درهم‌تنیدگی زندگی امروز مردم با پدیده‌ای چون اینترنت است. اگرچه باید درنظر گرفت که امروز بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی  نیز در بستر اینترنت صورت‌ می‌گیرد و بخشی از این حساسیت‌ها ریشه در این موضوع دارد.

۲- بالا و پایین‌کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی موضوع جالبی را نمایان کرد. بخشی از همان طیفی که دائماً واژه‌های «آزادسازی»، «اقتصاد غیردستوری»، «بازار» و «عدم دخالت دولت» ورد زبانشان است، پیش‌قراول گلایه از این افزایش قیمت بوده و حالا نقش دفاع از حقوق مردم را به‌عهده گرفته‌اند. انگار نه انگار که روز و شب‌شان را با تاکید بر ضرورت آزادسازی قیمت‌ها در کشور – به‌خصوص حامل‌های انرژی – و دخالت‌نکردن دولت در اقتصاد و نظام قیمت‌گذاری، سپری کرده‌اند. طیفی که متاسفانه توانسته از ناآگاهی افکار عمومی بهره برده و یگانه راه رستگاری مردم را عمل به مبانی اقتصاد آزاد جا بزند، حالا در عملیات روانی متفاوتی، دولت را به‌خاطر اعطای مجوز به اپراتورها برای اعمال افزایش قیمت مسئول و مقصر می‌داند! نمی‌توان این رفتار دوگانه را هضم کرد و پذیرفت کسانی که تا دیروز همواره از ضرورت «آزادسازی»، «اقتصاد آزاد»، «عدم دخالت دولت» و تعابیری این‌چنینی سخن می‌گفتند، حالا در چرخشی عجیب به دولت می‌تازند! هر چند که مردم باید بدانند فرجام راهکارها و توصیه‌های معتقدین به اقتصاد آزاد‌، چیزی فراتر از این نوع گرانی‌ها‌ و فشار بر مردم نیست. افرادی از این طیف که امروز صدایشان نسبت به گرانی اینترنت بلند شده، حقی برای بروز این شکوائیه‌ها ندارند. این افزایش قیمت‌ها همان چیزی است که آنان سال‌ها برای آن جنگیده‌اند، لشکر رسانه‌ای ساخته و مبانی غلط‌شان را تئوریزه کرده و در ذهن مردم کاشته‌اند.

اینترنت در مقایسه با کالاهایی که این طیف برای گران‌کردن آن شب و روز مبارزه می‌کنند، چیزی نیست. دم‌زنندگان از اقتصاد آزاد نیمی از سال را با توصیه به گران‌کردن و افزایش قیمت حساس‌ترین کالای کشور، یعنی بنزین و دیگر حامل‌های انرژی سپری می‌کنند و از هر تریبونی برای باورمندکردن مردم به انگاره‌هایشان استفاده کرده و حتی به مفاهیمی چون «یارانه پنهان» روی می‌آورند. پس چگونه می‌توان این تناقض رفتاری از سوی آنان را ندید و به گلایه‌های امروزشان اعتنایی نهاد؟ قطعاً افزایش تعرفه اینترنت جای توجیه ندارد و بدون شک سهم هزینه‌های افراد و خانوار را بیش از گذشته می‌کند اما باید با منطق این افراد با خودشان سخن گفت. بنابراین باید به مومنین اقتصاد آزاد یادآوری کرد میانگین قیمت اینترنت از کشورهای منطقه پایین‌تر بوده و آن مابه‌التفاوت، یارانه پنهانی است که به مصرف‌کنندگان اعطا می‌شود. پس ضرورت دارد که با آزادسازی قیمت آن و افزایش چند برابری‌اش، منابع حاصله را در قالب یارانه نقدی به مردم داد !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست