اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : منطقه حاشیه شهر ارومیه که اتفاقا در شمال این شهر قرار دارد و مشهور به کوی لاله و سالار است، یکی از محرومترین مناطق شهر و حتی استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که ارائه خدمات به آنان، از ضرورت‌های طرح‌های محرومیت‌زدایی است.به گزارش خبرنگار ایرنا، آذربایجان غربی یکی از استان‌های با غنای زیاد در حوزه‌های مختلف است که در سال‌های طولانی گذشته، این غنا نتوانسته استان را به سمت توسعه سوق دهد و بسیاری از مناطق آن، همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالیکه بسیاری از شاخص‌ها در حوزه توسعه شهری و روستایی، شهرستان‌هایی مثل چالدران، تکاب و سردشت را از جمله مناطق کم برخوردار و محروم آذربایجان غربی نشان می‌دهند و ارومیه را برخوردارترین شهرستان استان و از شهرستان‌های نسبتا برخوردار می‌دانند، ولی چهره محرومیت در برخی مناطق این شهر نزدیک به یک میلیون نفری بشدت به چشم می‌زند و نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت.

در کنار مناطقی نظیر دانشکده، استادان، شورا، آزادگان، رودکی، بهداری و نظایر آن که مناطقی بسیار برخوردار در ارومیه به شمار می‌روند و برخی از آنان ضرب المثلی برای برخورداری شده‌اند، مناطقی نظیر کشتارگاه، حسین آباد، علی آباد، وکیل آباد، ناحیه، اسلام آباد و کوی‌هایی به نام سالار و لاله و مناطقی نظیر رشادت و شهید دین پرست هم وجود دارند که محرومیت از سر و روی دیوارهایش بالا می‌رود.

ایده گزارشم از آنجایی شروع شد که اطلاع یافتم استاندار آذربایجان غربی در اقدامی جهادی و کمتر دیده شده در دولت‌ها و استانداران پیشین، این بار مناطق آن سوی کمربندی ارومیه را برای بازدید انتخاب کرده و قصد او هم مشاهده محرومیت‌ها از نزدیک است.

خورشید تازه به میانه آسمان رسیده بود که با کاروان مدیران استانی مرتبط و مسوولان حوزه‌های خدماتی، همراه محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی راهی منطقه‌ای به نام کوی سالار در حومه شهر ارومیه شدیم هر چند پیشتر بخش‌هایی از این مناطق را دیده بودم ولی در این بازدید جاهایی را دیدم که از ارومیه وحتی مناطق حاشیه‌ای آن انتظار نداشتم.

در ابتدا به مناطقی از این کوی رفتیم که ساختمان‌های دو و سه طبقه زیاد بود و با توجه به باریکی کوچه‌ها و معابر و نبود توازن در ساخت و ساز معلوم بود با وجود خرج زیادی که مالک کرده ولی نتوانسته‌اند اصولی و روی قواعد بسازند و یا شاید هم هر شب کار غیر مجاز ساخت یکی از طبقه‌ها پایان یافته است از برخی اهالی پرسیدم اینها چرا این گونه روی قاعده ساخته نشده او به من گفت بخاطر بی پولی!

یک کوی و هزار داستان محرومیت، متن‌هایی تلخ از حاشیه شهر ارومیه

بعد از آن، نوبت به مناطق بسیار کم برخوردارتر رسید، به جایی رفتیم که دیگر ساختمان‌ها در کنار مزارع و زمین‌های کشاورزی ساخته شده و همسایه ساختمان، مزرعه کشاورزی بود.

البته این ساختمان‌ها همسایه دیگری هم داشتند که گله آنان از این همسایه ناخوشایند، بسیار بود؛ فاضلابی که رو باز بود و آنقدر روی هم جمع شده بود که بوی نامطبوع آن برای یک دقیقه هم اجازه ایستادن کنارش را نمی‌داد.

آنجا پسری را دیدم که آرام آرام به کاروان مدیران نزدیک می‌شود؛ بسیار مودب بود و با وجود زندگی در منطقه‌ای کم برخوردار، ادبش مرا تحت تاثیر قرار داد «امیرمحمد» که به قول خودش امسال به کلاس هشتم می‌رود در گفت وگوی کوتاهی گفت این مشکل فاضلاب امان ما را بریده و علاوه بر بوی بسیار نامطبوع آن، بعضی نیز به داخل آن سقوط می‌کنند که این وجهش بسیار خطرناک است.

امیرمحمد به من گفت که یکی دیگر از مشکلات ما کمبود و البته نبود مدرسه است؛ او گفت و خودم هم بعدا با همراه شدن با کاروان مدیران دیدم که آنها برای رسیدن به مدرسه، باید چند کیلومتر راه را البته از بین باغ‌های حاشیه شهر عبور کنند تا به مدرسه برسند.

البته او با این همه مشکلات در درس خواندن مشکلی نداشت و به گفته خودش، نمرات او بسیار خوب و عالی بود ازش پرسیدم آیا مدرسه از شما پول هم می‌گیرد؛ پاسخ داد بله سالی ۸۰ هزار تومان می‌گیرند که بابت خرید بیمه و کتاب هزینه می‌شود؛ البته ۸۰ هزار تومانی که او گفت با ۸۰ هزار تومان بچه‌های شهری خیلی تفاوت داشت و از لحنش می‌شد فهمید که تهیه همان هم فشاری اقتصادی برای خانواده دارد.

از امیرمحمد که خداحافظی کردم با خود گفتم انشالله این بازدیدها مثل بازدیدهای مدیران و استانداران پیشین نباشد و به نتیجه‌ای برای این منطقه محروم و این خانواده‌های کم برخوردار منجر شود؛ پاسخ این گفت و گو با خودم را در صحبت‌های «معتمدیان» استاندار آذربایجان غربی یافتم، او در همان اول جلسه‌ای که در پایان بازدید برگزار شد گفت این جلسه برای به نتیجه رسیدن بنا شده و باید مدیران حوزه‌های مختلف که برای آنها تکلیفی ایجاد می‌شود ضرب الاجل تعیین کنند و بازرسان در پایان روز ضرب الاجل بر سر پروژه حاضر شوند و نتیجه کار را گزارش کنند.

یک کوی و هزار داستان محرومیت، متن‌هایی تلخ از حاشیه شهر ارومیه

معتمدیان، سخنان دیگری نیز گفت که شاه بیت آن، استفاده از اعتبارات به هر نحو ممکن، البته در چارچوب قانون برای کمک به همه مناطق محروم بویژه این منطقه بخصوص کوی رشادت بود؛ او البته تعجب می‌کرد که چرا برخی طرح‌ها چهار سال است که به نتیجه نرسیده و حتی برخی مناطق که محروم هستند، در این مدت از اعتبارات محرومیت زدایی بی نصیب بوده‌اند.

شاخص‌های توسعه برخی مناطق ارومیه بسیار کمتر از متوسط استانی است

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی برنامه ویژه توجه به نقاط محروم در این استان گفت: شاخص‌های توسعه برخی مناطق شهری ارومیه بسیار کمتر از متوسط استانی است.

معتمدیان افزود: حداقل کاری که برای این مناطق باید انجام دهیم آنکه شاخص‌های این مناطق را به متوسط استانی برسانیم.

وی اضافه کرد: در بررسی شاخص‌ها، کل ارومیه لحاظ می‌شود و نقاط مختلف به صورت مجزا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد که باید در این خصوص کار اساسی صورت گرفته و شاخص‌های نقطه به صورت جدا مورد بررسی قرار گیرد تا نقصان‌ها مشخص شود.

معتمدیان با اشاره به لزوم توجه به روش‌های مختلف دریافت اعتبار برای توسعه این مناطق ادامه داد: با اعتبارات موجود امکان اقدامات سریع برای بهبود وضعیت مناطق دارای مشکل در آذربایجان غربی و شهر ارومیه وجود ندارد و نیازمند اعتبار مناسب و کار اساسی در این بخش هستیم.

یک کوی و هزار داستان محرومیت، متن‌هایی تلخ از حاشیه شهر ارومیه

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: در این خصوص، شهرداری‌ها تکلیف قانونی دارند و باید برای بهبود شرایط مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم شهر، اعتبار اختصاص دهند.

معتمدیان از اجرای طرح ۲۰۲۰ برای توسعه مناطق محروم شهری در سطح کشور خبر داد و گفت: در این قالب، ۲ هزار و ۲۰ نقطه در نظر گرفته شده و به صورت ویژه برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در آنها اعتبار گذاشته شده و اقدام صورت می‌گیرد.

استاندار آذربایجان غربی یادآور شد: البته در این قالب، در استان ما اقدام خاصی صورت نگرفته و هیچ دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه در این مناطق خانوارهایی زندگی می‌کنند که گرفتارترین مردم هستند، افزود: برای کمک به این افراد، ادارات و نهادهای مختلف باید هرچه در توان دارند، به صورت جهادی وارد عمل کنند و نباید به این موضوع به روندهای اداری مرسوم تکیه کرد.

استاندار آذربایجان غربی بر استفاده از توان نهادهای حاکمیتی نظیر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای توسعه این مناطق تاکید کرد و ادامه داد: باید در این خصوص گزارش هایی برای این نهادها بدهیم تا آنان مجاب به اجرای طرح شوند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی که این بازدید به همت او تدارک دیده شده بود، در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت منطقه داد و گفت که در این منطقه که کوی سالار و لاله معروف است، حدود ۱۸ هزار نفر زندگی می‌کنند و ۱۰۷ هکتار هم مساحت دارد.

طاهر بخشایی درباره مشکلات منطقه اظهار کرد که تفکیک‌های غیرقانونی و غیرمجاز، نبودن پل هوایی و در خطر بودن جان مردم منطقه در گذر از بزرگراه ورودی به شهر ارومیه از مسیر سلماس و نوشین شهر، فقدان شبکه فاضلاب، وجود معابر بی نام و نبود پلاک پستی منازل، کمبود فضای آموزشی از جمله مهمترین مشکلات است.

او اضافه کرد که نبود سیستم حمل و نقل عمومی برای منطقه و فقدان فضای فرهنگی در کنار کمبود اساسی روشنایی و همچنین مشکلات فرهنگی و اجتماعی متعدد موجب شده تا محرومیت منطقه بیش از پیش حس شود.

در پایان این جلسه هم مدیران حوزه‌های مرتبط قول‌هایی دادند که در ضرب الاجل مشخصی باید همه آنها را اجرایی کنند.

مطالعه احداث چند پل عابر پیاده در یک کیلومتری ابتدای ورودی ارومیه از سلماس، نامگذاری فوری معابر این منطقه، توجه به روشنایی و اجرای طرح‌هایی در این خصوص و همچنین توجه به حل مشکل فضای آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کنار اعطای پلاک پستی برای این خانواده‌ها از جمله مواردی بود که برای اجرایی شدن آن، زمان در نظر گرفته شد.

البته مهمترین مشکل منطقه که نبود شبکه فاضلاب بود نیز در جلسه مطرح و قرار شد با استفاده از همه ظرفیت‌های اعتباری، فاز نخست احداث فاضلاب در آن تا دهه فجر امسال احداث و به بهره‌برداری برسد.

جلسه که تمام شد به این فکر می‌کردم که محرومیت زدایی، اقدامی جهادی است که شاید زیاد در بوق و کرنا نباشد، اما همه زندگی مردم آن مناطق محروم را می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست